لزوم تغییر مدل برگزاری مسابقات/ آسیب‌های مسابقات قرآن
کد خبر: 3624755
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
حجت‌الاسلام حسینی تأکید کرد:

لزوم تغییر مدل برگزاری مسابقات/ آسیب‌های مسابقات قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در پنل بررسی فعالیت‌های کمیسیون تبلیغی و ترویجی در همایش بررسی مسائل فراروی اجرای منشور، ضمن برشمردن آسیب‌های مسابقات قرآن، از لزوم تغییر مدل برگزاری آن سخن گفت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، همایش تخصصی بررسی مسائل اساسی فراروی اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی صبح امروز، هشتم مردادماه با حضور جمعی از اساتید و صاحب‌نظران برگزار شد.
در بخشی از این پنل سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه طی سخنانی به بحث در مورد مسابقات قرآن در جمهوری اسلامی ایران پرداخت و گفت: یکی از رویدادهای ویژه‌ای که در عرصه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی کشور در سال‌های آغازین انقلاب به اجرا درآمده است برگزاری مسابقات قرآنی بوده است.
وی افزود: یک شانس خوب که این مسابقات داشته است توجه ویژه مقام معظم رهبری به آن بوده است به طوری که هر ساله حاضران در مسابقات بین‌المللی قرآن به محضر معظم‌له شرفیاب می‌شوند. ایشان نیز هر سال اهدافی که برای این رویداد قابل تحقق می‌دانستند را مطرح کرده‌اند.
حسینی تصریح کرد: از موضوعات مطرح شده توسط ایشان کشف استعدادهای بالقوه قرآنی، توجه به قهرمانان قرآنی، ایجاد فضای قرآنی در شور اهتمام نظام و مسئولان به برنامه‌های قرآنی، نزدیک شدن به قرآن و اعتبار‌بخشی به فعالیت‌ها و فعالان قرآنی بوده است.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: مسابقات قرآنی در بعد بین‌المللی بسیار مورد توجه مقام معظم رهبری است. یکی از کانال‌های گفت‌وگو با جامعه اسلامی همین مسابقات بوده است و در ایجاد تحرک در جلسات قرآنی برای تربیت قاریان و حافظان قرآن نیز این مسابقات به عنوان موتور محرک بوده است.
حسینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بیان برخی آسیب‌های مسابقات اشاره و بیان کرد: در ستاد عالی مسابقات بیش از 110 مسابقه فرامحلی را شناسایی کرده‌ایم که در سطوحی همچون عمومی، اقشار، نهادها و دستگاه‌ها برگزار می شود. ستاد عالی به عنوان نهاد هماهنگ‌کننده در خصوص بحث هماهنگی تلاش خود را به کار بسته است. با وجود اقدامات ما هنوز به یک نظام جامع در برگزاری مسابقات دست نیافته‌ایم.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه در مسابقات ورزشی این تمرکز وجود دارد، بیان کرد: در مسابقات قرآن هنوز به این تمرکز دست نیافته‌ایم، در مسابقات داخلی مشکلاتی نظیر نظام جامع را داریم در مسابقات بین‌المللی نیز جهان اسلام نتوانسته است به این نظام دست یابد.
حسینی افزود: ستاد عالی مسابقات با کمیته های مختلفی که دارد مطالعاتی را انجام داده و نظام جامع مسابقات را طراحی کرده است. این نظام دارای شش فاز است که دو فاز آن تهیه شده است.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه مدل برگزاری مسابقات یکی از آسیب ها در این زمینه است، گفت: اقداماتی که در دهه 60 انجام می دادیم را الزاماً نمی‌توانیم را در دهه 90 نیز انجام دهیم و شاهد همان استقبال نیز باشیم، پس اینکه امروز مسابقات نسبت به دهه 60 جذابتر است اما مخاطب ندارد نیاز به تجدید نظری در برگزاری مسابقات دارد و باید این کار صورت بگیرد.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با تأکید بر اینکه مسابقات ما هنوز مردمی نشده است، گفت: در برنامه‌هایی که به مناسبت موالید و ... برگزار می شود ... شاهد مردمی شدن آنها هستیم، اما مسابقات هنوز اینگونه نشده است.
حسینی بهره کم مسابقات از فضای رسانه را آسیب دیگری مسابقات عنوان و اظهار کرد: با وجود اینکه رویکرد جدیدی در این زمینه شاهد هستیم اما بهره مسابقات از رسانه بسیار کم است و باید بیشتر شود. ما در گذشته الزاماتی همچون کارگردان هنری، سناریو و ... را برای مسابقات نمی پذیرفتیم اما اینکه دیر یا زود به این سمت خواهیم رفت که مدل برگزاری مسابقات را تغییر دهیم حرف قابل قبلی است.
وی در پایان عنوان کرد: عمده مسابقاتی که ما برگزاری می کنیم آوایی است اما در زمینه مفاهیمی استفاده چندانی نشده است هر چند کارهایی در این زمینه نیز صورت گرفته است.
captcha