مقام معظم رهبری حکم حجت‌الاسلام روحانی را تنفیذ کردند
کد خبر: 3626377
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۳

مقام معظم رهبری حکم حجت‌الاسلام روحانی را تنفیذ کردند

گروه سیاسی: مراسم تنفیذ حکم دوازدهمین دوره‌ ریاست جمهوری در محضر رهبر معظم انقلاب و با حضور مسئولان لشکری و کشوری و میهمانانی از دیگر کشورها در حسینیه‌ امام خمینی(ره) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، مراسم تنفیذ حکم دوازدهمین دوره ریاست جمهوری از ساعت 10:30 امروز، پنج شنبه، 12 مردادماه در محضر رهبر معظم انقلاب و با حضور رؤسای قوا، رئیس مجلس خبرگان رهبری، مقامات کشوری و لشکری، علما و دانشگاهیان، جمعی از سفرا و نمایندگان بلندپایه‌ کشورهای خارجی در حسینیه امام خمینی(ره) آغاز شد.
در ابتدای این مراسم پس از پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، کریم منصوری از قاریان بین المللی کشورمان به قرائت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت.
هم اکنون عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور در حال ارائه گزارش از روند برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری است.
وزیر کشور در بخشی از سخنان خود انتخابات را تبلور اراده و خواست مردم دانست و گفت: انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری یکی از مهمترین حماسه های سیاسی کشور قلمداد شد چرا که این انتخابات در شرایطی برگزار شد که کشور به لحاظ مؤلفه های سیاست خارجی، امنیت ملی و مسائل داخلی در شرایطی قرار داشت که حضور حداکثری مردم را بیش از هر زمان دیگری نیاز داشت.
وی افزود: حضور حدود 42 میلیون نفر در صندوق های رأی نشان از اعتقاد مردم به آرمان های انقلاب اسلامی و اشتیاق برای مشارکت در تعیین سرنوشت خود داشت که این مشارکت حداکثری در تغییر رویکرد و تعامل بین المللی با جمهوری اسلامی ایران تأثیرگذار خواهد بود.
رحمانی فضلی تأکید کرد: وزارت کشور به تأسی از رهنمودهای مقام معظم رهبری و بر اساس قانون مداری و برگزاری انتخابات سالم در فضایی کاملا بی طرفانه، صیانت از رأی مردم به عنوان حق الناس، فراهم کردن بستر مناسب برای حضور حداکثری مردم و همکاری و هماهنگی با شورای نگهبان توانست با تلاش صادقانه در ستاد انتخابات و همکاری دستگاه های نظامی، انتظامی، اطلاعاتی و قضایی و همراهی و همکاری رسانه ها و مردم و وحدت و انسجام گروه‌های سیاسی و اقوام و مذاهب برنامه های خود را اجرایی کند.
بنابر این گزارش قرار است در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، متن حکم رهبر معظم انقلاب در تنفیذ رأی مردم و نصب حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی به مقام ریاست جمهوری اسلامی ایران را قرائت و سپس رهبر معظم انقلاب لوح متن حکم را به رئیس‌جمهور منتخب مردم اعطا کرد.
در بخشی از حکم رهبر معظم انقلاب آمده است: اکنون با استمداد از هدایت و عنایت پروردگار و در سایه توجهات حضرت ولی الله اعظم ارواحنا فداه و با تبرک و تفأل به همزمانی با ایام ولادت حضرت امام ابی الحسن الرضا علیه آلاف التحیه و الثناء،‌ اینجانب پیروی از گزینش ملت ایران رأی آنان را تنفیذ و دانشمند محترم جناب حجت الاسلام آقای دکتر حسن روحانی را به ریاست جمهوری اسلامی ایران منصوب می‌کنم و با دعا برای موفقیت ایشان مؤکدا توصیه می‌کنم که این منصب خطیر را وسیله‌ای برای کسب رضای الهی و ذخیره‌ای برای هنگامه لقاء پروردگار قرار دهند و همت خود را متوجه استقرار عدالت و جانبداری از محرومان مستضعف و اجرای احکام اسلام ناب و تقویت وحدت و عزت ملی و توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت های عظیم کشور و صراحت در بزرگداشت ارزش‌ها و مبانی انقلاب اسلامی نمایند و مطمئن باشند که ملت غیور و شجاع، خدمتگزاران کشور را در دشواری‌ها و در مقابله با زورگویی‌ها و زیاده‌خواهی‌های استکبار تنها نخواهند گذاشت.
رئیس جمهور پس از دریافت حکم تنفیذ، در سخنانی با تبریک فرارسیدن سالروز میلاد امام رضا(ع)، آن امام همام را ضامن استقلال کشورمان دانست و گفت: ایران اگر امروز ایران است و اگر کشوری مستقل در جهان اسلام است و با حفظ هویت دینی و اسلامی خود استقلال ملی و تاریخی دارد، یکی از عوامل برجسته آن وجود بارگاه شریف آن حضرت در این سرزمین است.
وی افزود: آنچه ایران را به اسلام آورد نه برق شمشیر که نور محبت و امامت بود؛ اینک هزاران سال از ورود اسلام به این سرزمین آن را چنان با حکمت محمدی آمیخته که جدایی آنها از هم ناممکن است؛ ما ایرانی هستیم و مسلمانیم و دوستار اهل بیت؛ ما امامت را از امام علی(ع)، شهادت را از امام حسین(ع) و شریعت را از امام صادق(ع) داریم اما امام رضا(ع) به ما سیاست را آموخت.
حجت الاسلام روحانی اظهار کرد: امام رضا(ع) با اجبار و اکراه نیابت را پذیرفت تا شیعه را به عنوان مذهب رسمی و سیاسی احیا کند و ارکان خلافت عباسی را به لرزه دربیاورد؛ امام حکیمی بود که توطئه جباران زمان را به فرصتی برای گسترش اندیشه و آرمان حق جویان تبدیل کند؛ امام مهربانی که با رفتار عملی خود درس مدارا و محبت را به ما آموخت؛ امام دانش گستری که آیین احتجاج و گفت وگوی منطقی با پیروان مکاتب و مذاهب دیگر را به ما یاد داد و با دیگران با منطق و زبان آنها سخن گفت تا عرصه ای برای پیروزی اهل علم و ایمان شود.
بنابراین گزارش قرار است پس از سخنرانی رئیس جمهور، حاضران شنونده بیانات مهم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب شدند. متن کامل بیانات را اینجا ببینید.
این مراسم از شبکه‌های مختلف رادیویی - تلویزیونی و شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی به صورت زنده پخش شد.
بنابراین گزارش بر اساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی، «امضای حکم ریاست جمهوری پس از انتخاب مردم»، از جمله «وظایف و اختیارات رهبری» است و طبق قانون انتخابات ریاست جمهوری «دوره‌ی ریاست جمهوری اسلامی ایران چهار سال است و از تاریخ تنفیذِ اعتبارنامه به‌ وسیله مقام رهبری آغاز می‌گردد».
captcha