نقش عربستان، رژیم صهیونیستی و آمریکا در گسترش افراط‌‎گرایی در جهان
کد خبر: 3627124
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸
در نشست صاحبنظران مالزی، سنگاپور و ایران در کوالالامپور مطرح شد؛

نقش عربستان، رژیم صهیونیستی و آمریکا در گسترش افراط‌‎گرایی در جهان

تلاش عربستان و آمریکا برای توسعه افراطی‌گری و وهابیت در جهان، تروریسم دولتی و جنایات رژیم صهیونیستی در مسجدالاقصی و ریشه شکل‌گیری افراطی‌گری روز چهارشنبه، 11 مردادماه، در نشستی در کوالالامپور، پایتخت مالزی مورد بررسی و تبادل‌نظر اندیشمندان و محققان قرار گرفت.

نقش عربستان، رژیم صهیونیستی و آمریکا در گسترش افراط‌‎گرایی در جهان
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در مالزی، هم اندیشی یک روزه «جهان اسلام حال و آینده: قدرت های منطقه‌ای، تروریسم دولتی و افراط گرایی دینی» روز چهارشنبه با شرکت اساتید دانشگاه‌های مالزی و سنگاپور برگزار و شرکت‌کنندگان ضمن بررسی تاریخی روند حضور رژیم صهیونسیتی در منطقه خاورمیانه، بر ضرورت اتحاد مسلمانان برای مقابله با اشغالگران فلسطین تاکید کردند. 
«منصوره ابراهیمی» استاد ایرانی دانشگاه فناوری مالزی در سخنانی با موضوع «سیاست خاورمیانه: بررسی منازعات حاضر» به تعریف منطقه خاورمیانه از نظر اصطلاحی پرداخت و هدف از استفاده از این واژه را در قرن حاضر تشریح کرد. 
«امین الرشید یاتیبان»، از دانشگاه «یو.یو.ام» مالزی نیز در این نشست که به همت موسسه مطالعاتی و پژوهشی «آسیا وی» و با همکاری دانشکده تمدن اسلامی دانشگاه فناوری مالزی برگزار شد با اشاره به آنچه که امروز در فلسطین می‌گذرد، بر ضرورت صلح و ثبات در منطقه تاکید کرد و گفت: کسانی که خواستار صلح و ثبات در منطقه نیستند با ایجاد تنش بین گروه‌های داخلی و از طرف دیگر تقویت رژیم صهیونیستی سعی در کسب منافع خود دارند.
این استاد دانشگاه مالزی در جمع دانشجویان کشورهای مختلف از جمله دانشگاه تهران با تاکید بر افزایش آگاهی بین مسلمانان به منظور ایجاد صلح و ثبات، گفت: مسئولیت ما همکاری برای افشای دسیسه‌های رژیم صهیونیستی و حامیان این رژیم است و اکنون باید قدرت وحدت مسلمانان را به دسیسه چینان نشان دهیم. 
«محمد روسلان» از آکادمی اسلام دانشگاه مالایا نیز در مقاله‌ای تحت عنوان «چگونه اسرائیل خطر جدی برای خاورمیانه ایجاد کرده است؟»، گفت که رژیم صهیونیستی، جغرافیای سیاسی در خاورمیانه و تا حدودی جهان را تحت تاثیر قرار داده است.
نویسنده کتاب «اهمیت اورشلیم اسلامی در اسلام» به خشونت‌های رژیم صهیونیستی اشاره کرد و حمله به مسجدالاقصی در سال 2014 را در قالب ویدئویی نشان داد و گفت که حملات به مسجدالاقصی هر از گاهی توسط صهیونیست‌ها تکرار می‌شود.
این استاد دانشگاه مالایا در ادامه با طرح این سئوال که رژیم صهیونیستی چگونه برای خاورمیانه خطرناک است، به حمایت کشورهای قدرتمند جهان از این رژیم پس از تشکیل آن اشاره کرد و گفت: تغییر مرکز اسرائیل از تل آویو به بیت‌المقدس خطرناک ترین اقدامی است که رژیم صهیونیستی تحت حمایت آمریکا می خواهد انجام دهد.
به گفته وی، «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا در پویش های انتخاباتی خود عنوان کرده بود که سفارت آمریکا را از تل آویو به اورشلیم(بیت‌المقدس) منتقل می کند و به یقین از رژیم اشغالگر قدس حمایت می کند و مقابل تنها دشمن این رژیم در خاورمیانه که ایران است، می ایستد. 
وی تصریح کرد: ترامپ هفته های پیش از ماه رمضان امسال نیز به عربستان سفر و اعلام کرد با تروریسم و ایران مقابله می کند تا به ادعای خود به بی ثباتی در منطقه پایان دهد.
روسلان گفت: اینها مواضع واقعی آمریکا مقابل کشورهایی است که برابر رژیم صهیونیستی موضع دارند، اما از سوی دیگر ما امروز شاهدیم که سازمان های گردشگری در کشورهای اسلامی از جمله مالزی گردشگر به بیت المقدس می برند، اما مردم فلسطین نمی توانند به بیت المقدس سفر کنند. 
وی در مورد پیامد این کار مسلمانان به سخنان «یوسف قرضاوی»، رئیس اتحادیه جهانی علمای مسلمان اشاره کرد و گفت: هر فردی که به بیت المقدس می رود با بهای هر دلار بابت روادید و سایر هزینه های سفر، گلوله ای برای شلیک به سوی فلسطینی ها به صهیونیست ها می دهد.
این استاد دانشگاه مالزی در پایان تاکیدکرد: خطر مهمی در منطقه خاورمیانه وجود دارد و باید تلاش جدی از سوی همه به منظور مقاومت با این خطرات صورت گیرد.
«قمرالزمان یوسف»، از دانشگاه فناوری مالزی نیز با این عنوان که تضاد منافع قدرت های جهان شامل آمریکا و روسیه می تواند باعث درگیری هایی شود، گفت: در این تضادها و درگیری ها برخی منافع از جمله دستیابی به نفت همواره جایگاه مهمی دارد و به دلیل وجود این منبع انرژی، خاورمیانه در مرکز توجه قرار دارد. 
وی خاورمیانه را از نظر جغرافیایی با وجود منابع انرژی و تنگه هرمز و کانال سوئز، منطقه ای با اهمیت ویژه دانست و گفت: استراتژیک بودن منطقه باعث شده است منازعات گسترده ای در منطقه شکل گیرد. 
این استاد دانشگاه مالزی در ادامه به سیاست های ایران پیش و پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: آمریکا از طریق سایر کشورهای منطقه به فکر ایجاد تفرقه و منازعه در خاورمیانه است تا هم به اهداف سیاسی خود دست یابد و هم اهداف اقتصادی اش را محقق سازد. 
وی با تاکید بر این که ایران قصد دارد یک بازیگر اصلی در خاورمیانه باشد، گفت: ایران یک کشور شیعی است، اما آیا این یک مسئله مهم است که باید در نظر گرفته شود و یا اینکه تبلیغاتی است که علیه ایران شکل می گیرد.
این محقق در امور خارمیانه با تاکید بر اینکه آمریکا در سیاست هایش بدنبال دریافت پول بیشتری از عربستان و چپاول منابع این کشور است، گفت: پیش از جنگ یمن میزان سلاح های خریداری شده توسط عربستان از آمریکا حدود 60 میلیارد دلار بود، اما پس از جنگ و در سفری که ترامپ به عربستان سعودی داشت بیش از 400 میلیارد دلار خرید انجام شده است.
قمر الزمان یوسف، همچنین به تشریح تاثیر عربستان سعودی بر سازمان های اسلامی از قبیل سازمان همکاری اسلامی و بانک توسعه اسلامی پرداخت و گفت که عربستان در تلاش برای صادر کردن اندیشه وهابی است و این فعالیتی خطرناک است. ریاض در پی تحمیل ارزش های خود است.
وی در ادامه به معادلات پیچیده خاورمیانه اشاره کرد و گفت: عراق نیز کشور پیچیده ای است که انگلستان نتوانست در آنجا تاثیرگذار باشد و آمریکا نیز بدون در نظر گرفتن تجربه لندن، عراق را هدف قرار داد تا در نهایت باعث شکل گیری جنگ داخلی در عراق و ظهور تروریسم در این کشور شد. 
این استاد دانشگاه مالزی در ادامه گفت: ایجاد تفرقه و سپس حکومت کردن اکنون سیاستی است که مدنظر قدرتمندان قرار دارد. استعمارگران اکنون درصدد هستند ضمن انشقاق عراق و سوریه، هر یک از این کشورها را به سه کشور مجزا کردنشین و شیعه و اهل سنت نشین تقسیم کنند. اسرائیل نیز به دو قسمت تقسیم می شود. طرح تشکیل دو دولت این رویه را نشان می هد. اینها احتمالاتی هستند که ممکن است شکل بگیرند. 
سید فرید العطاس، استاد دانشگاه ملی سنگاپور که در حوزه سلفی ها مطالعاتی دارد در ادامه این نشست، گفت که افراط گرایی اسلامی در خلاء شکل نمی گیرد، بلکه شکل گیری آن شرایطی دارد که بخشی از آن در واکنش به افراط گرایی سایر مذاهب است.
وی گفت: به عنوان مثال اقدام بودایی های تندرو در میانمار منجر به اقدام متقابل مسلمانان شد و هر چه بودائیان افراطی فشار بیشتری بر مسلمانان بیاورند ظرفیت شکل گیری افراطی گری در بین مسلمانان این کشور تقویت خواهد شد.
استاد جامعه شناسی دانشگاه سنگاپور خاطرنشان کرد: غیرمسلمانان باید تمایزی بین مسلمانان افراط گرا و اسلام قائل شوند و این تفاوت باید در مورد یهویان و مسیحیان نیز دیده شود و بین مذهب آنها و افراط گرایی تمایز قائل شد. 
وی در این راستا صهیونیست ها را نیز دسته بندی کرد و گفت: صهیونیست ها انواع مختلفی دارند که یکی از مهمترین آنها صهیونیست های سوسیالیست هستند.
فرید العطاس خاطرنشان کرد: البته صهیونیست ها همواره بر بازگشت به فلسطین تاکید نداشته اند. برای مثال در سال 1905 توسط بریتانیا گفته شد اوگاندا مرکزی برای آنها باشد. این پیشنهاد در آن زمان مورد پذیرش قرار گرفت اما پس از مدتی رد شد. 
به گفته وی، حزب سوسیالیست های صهیونیست (SS) که در روسیه شکل گرفت در درون خود صهیونیست های مارکسیست را دارند که مهمترین محور سیاست آنهابازگشت به فلسطین است.
وی افزود: اسرائیل یک دولت استعمارگر و نوع متفاوتی از این نوع دولت ها است. اسرائیل (رژیم صهیونیستی) آخرین مورد دولت استعمارگری است که با اقلیت ها قصد حاکمیت بر اکثریت را دارد. 
این پژوهشگر مالزیایی ساکن سنگاپور، صهیونیست ها را استعمارگرانی دانست که خطر آنها همسان با سلفی ها است. یهودیت مشکلی ندارد اما صهیونیست های افراط گرا خطرناک محسوب می شوند.
وی در خصوص صهیونیست های مسیحی که براساس باورهای دینی اشان عقیده دارند حضرت عیسی مسیح تنها زمانی ظهور می کند که همه یهودیان به فلسطین بازگشته و دولت تشکیل دهند و معبد سلیمان را بازسازی کنند، گفت که این گروه از مسیحیان حتی معتقد به کمک برای این فرایند هستند. 
فرید العطاس تاکید کرد: صهیونیست های مسیحی که شکلی از افراط گرایی به حساب می آیند، نیروی سیاسی مهمی در آمریکا محسوب می شوند.
وی در ادامه گفت که معتقد است افراط گرایی برخی مسلمانان در پاسخ به افراط گرایی مسیحیان و یهودیان است، چون مسلمانان قرن ها یهودی ستیز نبودند و این افراط گرایی در پاسخ به افراط گرایی یهودیان است. بنابراین افراط گرایی را باید با توجه به زمینه ای که در آن فرصت رشد یافته است، شناسایی کرد.
این استاد دانشگاه سنگاپور در ادامه عربستان را صادر کننده وهابیسم و آمریکا را حامی آشکار سلفی ها دانست و گفت: «رکس تیلرسون»، وزیر خارجه آمریکا خواستار تشکیل مرکزی برای مقابله با تروریسم با همکاری عربستان است و مقرر شد کتاب های آموزشی به مساجد سراسر جهان ارسال شود و امامان جوان آموزش داده شوند. 
وی این نشست را با این سئوال به پایان برد: چرا کتاب های مقابله با تروریسم باید از عربستان به سایر نقاط جهان فرستاده شود و اینکه آیا کتاب های پیشین از کجا به مساجد و مدارس ارسال می شده است. 
captcha