حمایت ایران از تهیه گزارش زیارتگاه‌های جمهوری آذربایجان
کد خبر: 3627903
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۱
رئیس اداره مسلمانان قفقاز خواستار شد؛

حمایت ایران از تهیه گزارش زیارتگاه‌های جمهوری آذربایجان

گروه بین‌الملل: شیخ‌الاسلام الله‌شکور پاشازاده حمایت ایران به منظور تهیه گزارشی از زیارتگاه‌های جمهوری آذربایجان و عكس‌برداری از اماكن تاریخی این كشور را خواستار شد.

حمایت ایران از تهیه گزارش زیارتگاه‌های جمهوری آذربایجان
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، هم‌اندیشی همایش «همبستگی اسلامی»، پیش از ظهر امروز، 16 مرداد با حضور ابوذر ابراهیمی‌تركمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و شیخ‌الاسلام الله‌شکور پاشازاده، رئیس اداره مسلمانان قفقاز و هیئت همراه در محل این سازمان، برگزار شد.
ابراهیمی‌تركمان در سخنانی، با اشاره به قدمت روابط و ریشه‌های عمیق تاریخی کهن و مشترک ایران و جمهوری آذربایجان گفت: من هر بار كه می‌خواهم از شما به عنوان هیئت خارجی یاد كنم نمی‌توانم؛ زیرا مشترکات فرهنگی ایران و جمهوری آذربایجان باعث شده است که این دو کشور به یگانگی برسند.
وی افزود: خوشبختانه تلاش‌های فراوان هیئت‌های دو کشور در چند سال اخیر منجر به توسعه روابط فرهنگی شده و پیشرفت‌های قابل توجهی را نیز داشته‌ایم و اگر قرار است همبستگی اسلامی ایجاد شود هیچکس بهتر از ایران و جمهوری آذربایجان نیست.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اذعان به اینکه الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان سال ۲۰۱۷ میلادی را در این کشور به نام «همبستگی اسلامی» نامگذاری کرده است، گفت: پدران و اجدادمان علاقه فراوانی به روابط میان دو ملت داشتند و بدون داشتن امكاناتی ویژه، توانستند زمینه این تعاملات را فراهم و پایه‌ریزی كنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، افزود: اگر بخواهیم روابط و اشتراکاتی را که با جمهوری آذربایجان داریم، با یکی از کشور‌های شرق دور داشته باشیم، باید چند صد سال تلاش کنیم.
وی با اشاره به داستانی از کتاب الهی‌نامه عطار نیشابوری مبنی بر فرد عاشقی که برای نجات معشوقه‌اش، خود را در آب رودخانه انداخت، گفت: رابطه ما با شما در جمهوری آذربایجان مانند این دو فرد است که اگر برای یکی از ما مشکلی پیش آید دیگر وجود آن دیگری بی‌معنا خواهد بود؛ ما دو ملت و دو دولت بسیار به هم نزدیک هستیم و اگر اجازه دهیم دیگران این وحدت و نزدیکی را از بین ببرند با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهیم بود.
ابراهیمی‌تركمان روابط و همبستگی بین ایران و جمهوری آذربایجان را تنگاتنگ خواند و تأكید كرد: امروز وحدت، یک مسئله فانتزی نیست بلکه یک ضرورت و حقیقتی انکارناپذیر است که باید همواره میان مسلمانان حفظ شود.  بزرگان و پدران ما، همگی به یک سمت و سو رجوع کرده‌اند که آن «قبله مسلمین» است پس چرا ما باید به با یکدیگر اختلاف داشته باشیم. ما دشمن مشترک داریم، داعش و وهابیت واقعاً دشمن بشریت هستند.
وی یادآور شد: ما اعتقاد داریم كه باید دین مبین اسلام بین مردم به صورت صحیح معرفی شود و باید تلاش ما بر این باشد که حقیقت و ماهیت اصلی دین را به مردم نشان دهیم.
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به اینكه جمهوری اسلامی ایران همواره بر تحکیم روابط دو کشور و به خصوص حوزه روابط فرهنگی تأكید دارد، گفت: با توجه به اینكه انسجام و اتحاد مهم‌ترین مسئله امت اسلامی است، روابط میان ایران و جمهوری آذربایجان روابطی برادرانه است و هیچ‌گونه اختلاف و تنشی بین دو كشور وجود ندارد.
وی با اشاره به احداث مساجد بعد از استقلال جمهوری آذربایجان از شوروی، گفت: کمونیست‌ها در زمان استیلای خود تمامی مساجد و زیارتگاه‌های جمهوری آذربایجان را با خاک یکسان کرده بودند که بعد از استقلال آذربایجان از شوروی، این اماکن مجددا احداث و راه‌اندازی شدند كه نشان می‌دهد که شما توجه خوبی به ترویج دین داشته‌اید.
ابراهیمی‌تركمان یادآور شد: بنده فکر می‌کنم عده‌ای از درون و عده‌ای از خارج می‌خواهند این وحدت میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را برهم بزنند و روابط میان کشورها را از بین ببرند باید تلاش کنیم ذهنیت مردم کشور خود را نسبت به یکدیگر اصلاح کنیم.
افتخار می‌كنم كه همسایه‌ای مانند جمهوری اسلامی ایران داریم
شیخ‌الاسلام الله‌شکور پاشازاده، رئیس اداره مسلمانان قفقاز نیز با اشاره به نامگذاری سال 2017 میلادی با عنوان «همبستگی اسلامی»، برگزاری این هم‌اندیشی را بسیار حائز اهمیت دانست و از روابط بین ایران و جمهوری آذربایجان به نیكی یاد كرد.
وی با تأكید بر تعمیق روابط دو کشور دوست و همسایه ایران و جمهوری آذربایجان، گفت: این هم‌اندیشی، روابط دینی، رفاقت فرهنگی و تاریخی و برادرانه دو سویه را نشان می‌دهد.
رئیس اداره مسلمانان قفقاز افزود: افتخار می‌كنم كه همسایه‌ای مانند جمهوری اسلامی ایران داریم، زیرا دولتمردان و ملت این كشور برای ما مهم هستند و از جایگاه والایی برخوردارند.
وی به اشغال اماكن فرهنگی جمهوری آذربایجان به ویژه زیارتگاه‌ها و مساجد توسط ارمنیان گفت: ارامنه، آثار قدیمی و مراكز زیارتگاهی ما را به نام احیاء و مرمت به مكان‌های دیگر مبدل می‌سازند كه برای جلوگیری از این اقدمات، جمهوری اسلامی ایران می‌تواند كمك شایانی به جمهوری آذربایجان كند.
شیخ‌الاسلام الله‌شکور پاشازاده خواستار حمایت ایران به منظور تهیه گزارشی از زیارتگاه‌های جمهوری آذربایجان و عكس‌برداری از اماكن تاریخی این كشور، شد.
بهره‌گیری از منویات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در جمهوری آذربایجان
مبارز قربانلی، رئیس کمیته دولتی در امور تشکل‌های دینی جمهوری آذربایجان نیز طی سخنانی با اشاره به مسیر توسعه روابط همه‌ جانبه ایران و جمهوری آذربایجان در سال‌های اخیر، گفت: سال گذشته، سال چند فرهنگی از سوی رئیس‌جمهور كشورمان نامگذاری شد و امسال، همبستگی اسلامی؛ جمهوری آذربایجان همواره به دنبال گسترش فعالیت خود در زمینه دینی و فرهنگی بوده است.
وی افزود: این فعالیت پیامی به جهان اسلام است، به ویژه اینكه امروز حوادثی در جهان اسلام اتفاق می‌افتد كه بحرانی را به وجود می‌آورد كه به طور قطع، به نفع مسلمانان نیست.
قربانلی با اشاره به برگزاری همایش «همبستگی اسلامی»، از بهره‌گیری دولت جمهوری آذربایجان از منویات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در خصوص وحدت اسلامی به نیكی یاد كرد.
وی اظهار كرد: جمهوری آذربایجان برای برگزاری این همایش تنها همكاری و همبستگی كشورهای اسلامی را در نظر ندارد، بلكه می‌خواهد 108 كشور دنیا كه دارای سازمان‌های اسلامی هستند، مشاركت دهد.
رئیس کمیته دولتی در امور تشکل‌های دینی گفت: كنفرانس «همبستگی اسلامی» در چارچوب سال «همبستگی اسلامی» در كشورهای مختلف چون تاشكند، استانبول، اسپانیا، روسیه و باكو برگزار می‌شود و ما می‌خواهیم ایران در تمامی این كنفرانس‌ها، به عنوان نماینده شركت كند.
قربانلی ضمن اشاره به روابط مطلوب رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در باكو با دستگاه‌های فرهنگی جمهوری آذربایجان، از ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای شركت در كنفرانس «همبستگی اسلامی» در باكو، دعوت كرد.
در ادامه الدار ابراهیم اف، نماینده مجلس جمهوری آذربایجان با اشاره به برگزاری همایش «همبستگی اسلامی»، گفت: امروز تلاطم شدیدی در جهان اسلام حكم‌فرماست كه در چنین شرایطی اتحاد و همبستگی اسلامی و وحدت بین مسلمانان بسیار حائز اهمیت است.
وی در ادامه، گفت: ما بر این باوریم كه به جز ایران كه از مبتكران این همایش بوده است، كشورهای اسلامی دیگر هم با ما متحد خواهند شد.
بنابر اعلام این خبر، در هم‌اندیشی همایش««همبستگی اسلامی»، حجت‌الاسلام اجاق‌نژاد، نماینده ولی فقیه در جمهوری آذربایجان، منوچهر متكی، معاون بین‌الملل مجمع جهانی تقریب، بنیاد حسین اف، سفیر جمهوری آذربایجان در تهران، عباس خامه‌یار، معاون بین‌الملل، قهرمان سلیمانی، معاون پژوهشی و آموزشی، محمدمهدی تسخیری، رییس مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی بین‌المللی ادیان، عالمی، رئیس مركز بین‌المللی تبلیغ و قربانعلی پورمرجان، مدیرکل فرهنگی آسیا و اقیانوسیه سازمان  فرهنگ و ارتباطات اسلامی و واسم محمد علی یف، محمد اف پلاد، حاج سلمان موسی اف، از شخصیت‌های برجسته جمهوری آذربایجان حضور داشتند.
 

captcha