محکومیت لفظی درد مسلمانان میانمار را تسکین نمی‌دهد
کد خبر: 3638953
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸
عالم اهل سنت لبنانی در گفتگو با ایکنا:

محکومیت لفظی درد مسلمانان میانمار را تسکین نمی‌دهد

گروه بین‌الملل: شیخ احمد قطان با تأکید بر اینکه سازمان همکاری اسلامی باید تلاشی جدی و فوری برای توقف کشتار مسلمانان بی‌گناه روهینگیایی انجام دهد، تصریح کرد: بسنده کردن به محکومیت لفظی و زبانی درد و رنج اقلیت مسلمان روهینگیا را تسکین نمی‌دهد.

محکومیت لفظی درد مسلمانان میانمار را تسکین نمی‌دهدبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) اقلیت مسلمان میانمار در ایالت راخین، طی روزهای اخیرا در معرض جنایات وحشیانه‌ای از سوی نیروهای ارتش این کشور و بوداییان تندرو و افراطی قرار گرفته‌اند؛ براساس اطلاعات به دست آمده از فعالان و منابع محلی ایالت راخین، ارتش میانمار طی روزهای اخیر دو تا سه هزار نفر از مسلمانان این منطقه را به قتل رسانده است؛ همچنین، عملیات نظامی ارتش میانمار در این منطقه منجر به آواره شدن بیش از 100 هزار مسلمان روهینگیایی شده که جمع زیادی از آن‌ها به دلیل بسته‌شدن مرز میان میانمار و بنگلادش، سرگردان شده‌اند.

در همین راستا، ایکنا گفت‌وگویی با شیخ احمد قطان، عالم اهل سنت لبنانی و رئیس انجمن «قولنا و العمل» لبنان انجام داده که متن این گفت‌وگو از نظرتان می‌گذرد.

وي در ارتباط با موضوع مسلمانان میانمار گفت: همه مسلمانان و کشورهای اسلامی باید موضع یکپارچه‌ و متحدی در مقابل این حوادث ناگوار اتخاذ کنند و از هر ابزاری برای رساندن صدای مظلومیت روهینگیایی‌ها به گوش جهانیان استفاده کنند.

این عالم اهل سنت لبنانی اظهار کرد: متأسفانه مسلمانان در بسیاری از نقاط جهان از سوی افراطیون دینی و غیردینی مورد ظلم و ستم واقع می‌شوند و باید با این گونه رفتارهایی که به دور از انسانیت، دین و اخلاق است، مبارزه شود. 

شیخ احمد قطان بیان کرد: لازم است تا با صدور قطعنامه از سوی نهادهای بین‌المللی، کشورهای تغذیه‌کننده اندیشه تندرو و افراطی تحت فشار قرار گیرند تا مردم بتوانند در صلح، امنیت، آرامش و محبت زندگی کنند، این در حالی است که دین مبین اسلام نیز ما را فرا می‌خواند تا در کنار یکدیگر با امنیت زندگی کنیم. 

وی گفت: خداوند متعال در آیه 13 سوره حجرات می‌فرماید «إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا»(شما را ملت ملت و قبيله قبيله گردانيديم تا با يكديگر شناسايى متقابل حاصل كنيد)، بنابراین اختلافات دینی و اعتقادی نباید باعث شود تا گروهی از جهانیان در مقابل حوادث دلخراشی همچون کشتار مسلمانان روهینگیا سکوت کنند و از همه غیرمسلمانان با هر سلیقه و گرایش فکری دعوت می‌کنیم تا به یاری اقلیت مظلوم روهینگیا بشتابند.

نقش مهم سازمان همکاری اسلامی

رئیس انجمن «قولنا والعمل» لبنان در ادامه این گفت‌وگو، به نقش و جایگاه مهم سازمان همکاری اسلامی در توقف کشتار مسلمانان روهینگیایی اشاره کرد و گفت: این سازمان نقشی منحصر به فرد و مهم در این زمینه دارد و باید برای دفاع از این برادران مظلوم مسلمان اقدام فوری و جدی انجام دهد.

وی با تأکید بر این که سازمان همکاری اسلامی علاوه بر مسلمانان روهینگیا، باید از ملت مظلوم یمن و بحرین نیز دفاع کند، گفت: حمایت از مظلومیت مسلمانان در سراسر جهان وظیفه مهم این سازمان است، اما این حمایت نباید تنها به بیانیه لفظی و زبانی محدود شود، بلکه باید اقدامات عملی و جدی در این زمینه صورت بگیرد.

این عالم اهل سنت لبنانی در ادامه به وظیفه نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین‌المللی دفاع از حقوق بشر برای دفاع از مسلمانان روهینگیا اشاره کرد و گفت: دفاع از مظلومان و ستمدیدگان و کمک به آن‌ها از وظایف مهم این نهادهای بین‌المللی است.

وی در ادامه به بیانیه اخیر شورای حکمای مسلمان به‌عنوان یک نهاد بین‌المللی اسلامی در محکومیت کشتار مسلمانان روهینگیا اشاره کرد و گفت: هر موضعی که از سوی سازمان‌ها و نهادهای اسلامی در این زمینه اتخاذ شود، پسندیده و ارزشمند است، اما حرف‌زدن و محکومیت لفظی تنها کفایت نمی‌کند؛ چرا که با صدور بیانیه و حرف‌زدن هیچ مشکلی از مظلومان روهینگیایی حل نمی‌شود.

شیخ احمد قطان در بخش دیگری از این گفت‌وگو، درخواست سازمان علوم، فرهنگ و آموزش اسلامی (ISESCO) برای  بازپس‌گیری جایزه صلح نوبل که در سال 1991 میلادی به نخست‌وزیر میانمار اعطا شده را مورد توجه قرار داد و گفت: این کمترین کاری است که می‌تواند در این زمینه انجام شود، بلکه امروز روهینگیایی‌ها نیازمند این هستند که تصمیمات و تدابیری جدی‌تری برای توقف کشتار و آوارگی آن‌ها اتخاذ شود.

این عالم اهل سنت لبنانی درباره بازتاب حوادث روهینگیا در جامعه لبنان و واکنش محافل مختلف این کشور به حوادث دردناک کشتار مسلمانان میانمار گفت: بخش‌‌های مختلف جامعه لبنان پیوسته همدردی و همبستگی خود را با برادران روهینگیایی ابراز کرده و در حقیقت، در هرجای عالم که ظلمی صورت پذیرد حتی اگر مربوط به مسلمانان نباشد از نظر جامعه لبنان پذیرفته نیست و ملت و حاکمیت لبنان پیوسته از مظلومیت مسلمانان میانمار دفاع کرده و از هیچ کمکی برای یاری‌رسانی به آن‌ها دریغ نخواهند کرد.

ضرورت صدور قطعنامه‌‌ای بین‌المللی

وی اظهار کرد: کشورهای اسلامی و مؤسسات، نهادها و سازمان‌های اسلامی وابسته به این کشورها از جمله سازمان های اسلامی باید شورای امنیت سازمان ملل متحد را برای صدور یک قطعنامه بین‌المللی در محکومیت کشتار مسلمانان میانمار تحت فشار قرار دهند و از سوی دیگر مسلمانان نیز می‌توانند با برپایی تظاهرات و اجتماعات اعتراض‌‌آمیز خشم و انزجار خود را از جنایات نظامیان میانمار و بوداییان افراطی در کشتار مسلمانان روهینگیا اعلام کنند.

شیخ احمد قطان درباره ضرورت حمایت مادی و اقتصادی کشورهای اسلامی از اقلیت مسلمان روهینگیا گفت: برخی جوامع اسلامی از نظر اقتصادی غنی و ثروتمند هستند و می‌توانند با حمایت‌های مادی و معنوی خود، تا حدودی درد و رنج این اقلیت مظلوم را تسکین دهند.

رئیس انجمن «قولنا والعمل» لبنان در پایان این گفت‌وگو به احکام و دستورات قرآن کریم برای مقابله با این گونه حوادث و اتفاقات ناگوار اشاره و بیان کرد: قرآن کریم به ما دستور می‌دهد که در مقابل دشمنان و ظالمان بایستیم و با هرکسی که با ما می‌‌جنگد، از خود دفاع کنیم و به ظلم راضی نباشیم و در همین راستا خداوند متعال در آیه 60 سوره انفال می‌فرماید: «وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ»(و هر چه در توان داريد از نيرو و اسب‌هاى آماده بسيج كنيد تا با اين [تداركات] دشمن خدا و دشمن خودتان و [دشمنان] ديگرى را جز ايشان كه شما نمى‌‏شناسيدشان و خدا آنان را مى ‏شناسد بترسانيد) و در آیه 191 سوره بقره آمده است: «وَاقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ وَأَخْرِجُوهُمْ مِنْ حَيْثُ أَخْرَجُوكُمْ»(و هر كجا بر ايشان دست‏ يافتيد آنان را بكشيد و همان گونه كه شما را بيرون راندند آنان را بيرون برانيد)، بنابراین هر کسی که این گونه اتفاقات را به هر نحوی تأیید کند یا ساکت باشد، از طالمان است، چرا که وظیفه ما مواجهه و برخورد با ظلم و ستم است. ما با کسی دشمنی نداریم اما در مقابل ظلم نیز سکوت نخواهیم کرد/.

captcha