دیپلماسی کشورمان در قضیه میانمار تهاجمی باشد/ تبیین وظایف ارکان چهارگانه مجالس حسینی
کد خبر: 3642097
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴
سیداحمد خاتمی:

دیپلماسی کشورمان در قضیه میانمار تهاجمی باشد/ تبیین وظایف ارکان چهارگانه مجالس حسینی

گروه سیاسی: خطیب جمعه تهران با اشاره به موضع‌گیری خوب کشورمان در قضیه نسل‌کشی مسلمانان میانمار گفت: دیپلماسی کشور ما باید در این عرصه تهاجمی وارد شود. البته منظور از تهاجمی، همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، لشگرکشی نیست، اما می‌توان با فشار اقتصادی و سیاسی، دولت گستاخ میانمار را وادار کرد که دست از جنایت و کشتار مسلمانان بردارد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام و المسلمین سید احمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، در ابتدا با تسلیت شهادت جمعی از زوار ایرانی و مردم عراق در حمله تروریستی در ناصریه عراق به برخی مناسبت‌های هفته اشاره کرد و گفت: امروز روز مباهله است و فردا روز نزول سوره «هل اتی» که از افتخارات اهل بیت(ع) است.
وی با بیان اینکه هفته دفاع مقدس نیز در پیش است، گفت: این هفته گنجینه‌ای از ایثار و فداکاری است و امیدواریم آنها که در این فداکاری‌ها بودند الگوها را برای نسل امروز بیان کنند.
خاتمی سپس به تحلیل مهمترین مسائل روز پرداخت و ابتدا در خصوص فاجعه نسل‌کشی مسلمانان میانمار گفت: صداوسیما در این عرصه خوب اطلاع‌رسانی کرد و همه فجایع رخ‌داده را می‌دانید. در این مدت نزدیک به 400 هزار نفر کشته، سر بریده، آتش‌زده و آواره شده‌اند و این یک فاجعه بزرگ انسانی است.
وی با بیان اینکه بدون تردید در پشت صحنه این جنایات رژیم صهیونیستی حضور دارد، گفت: نماینده ویژه سازمان ملل گفته است که حامی اصلی نظامی ارتش میانمار، رژیم صهیونیستی است. در واقع همان سلاحی که مسلمانان غزه را می‌کشد مسلمانان میانمار را نیز می‌کشد.
خاتمی اظهار کرد: نکته بعدی آنکه قصه میانمار، قصه دعوای قومی و مذهبی نیست بلکه قصه یک دولت و ارتش است که در حال پاکسازی قومی مسلمانان است. آنچه با آن مواجه هستیم دعوای دو گروه با همدیگر نیست بلکه دولتی با قساوت تمام در حال مسلمان‌کشی است.
خطیب جمعه تهران افزود: رهبر این جنایات زنی است که جایزه صلح نوبل را گرفته و رئیس بنیاد صلح نوبل گفته ما جایزه را از او پس نمی‌گیریم. معلوم است که نباید هم پس بگیرید زیرا ماهیت شما استکباری و صهیونیستی است. شما با اسلام و قرآن کینه دارید ولی به یاری خدا اسلام پیروز است.
خاتمی با اشاره به موضع‌گیری خوب کشورمان در مقابل این فاجعه گفت: مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه و دولت در این باره موضع گرفتند، اما انتظار از دولت این است که فراتر از موضع‌گیری و محکومیت، در عرصه سیاسی و اقتصادی وارد شده و به این دولت بی‌رحم فشار بیاورند. در قوانین بین‌الملل، نسل‌کشی جنایتی ضد بشریت است و دیپلماسی کشور ما باید در این عرصه تهاجمی وارد شود. البته منظور از تهاجمی، همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند لشگرکشی نیست، اما می‌توان با فشار اقتصادی و سیاسی، این دولت گستاخ را وادار کرد که دست از جنایات و کشتار مسلمانان بردارد.
خطیب جمعه تهران در ادامه به سکوت مجامع بین‌المللی و برخی کشورهای به ظاهر اسلامی اشاره کرد و آن را مایه تأسف خواند.
وی با تأکید بر تلخ بودن این جنایات گفت: اما از طرفی این مسئله گویای آن است که اسلام به صحنه آمده  و لذا از اسلام وحشت دارند. اگر اسلام مرده بود که این جنایات را انجام نمی‌دادند.
خاتمی سپس به مسئله همه‌پرسی در اقلیم کردستان اشاره کرد و گفت: آرزوی دیرینه استکبار، تشکیل یک اسرائیل در منطقه است که البته این آرزو را به گور خواهند برد. اولین مرحله تجزیه عراق، همه‌پرسی در اقلیم کردستان است. مقامات صهیونیستی به صراحت از همه‌پرسی حمایت کرده‌اند در حالی که ایران، دولت و مجلس عراق و ترکیه مخالفت خود را با این اقدام اعلام کرده‌اند.
وی ادامه داد: در این شرایط مسئول اقلیم کردستان باید این مسئله را بفهمد که در زمین صهیونیست‌ها بازی می‌کند و در حال فدا کردن عراق به خاطر خودش است. آنچه در حال انجام است نقشه صهیونیست‌هاست و تجزیه عراق از امیدهای صهیونیست‌ها پس از سقوط صدام بود.
خاتمی عنوان کرد: امیدوارم مسئولان اقلیم کردستان سر عقل بیایند و دست از این توطئه صهیونیستی بردارند. اولین توطئه، حضور گروه‌های تکفیری بود که امروز هم در سوریه و هم در عراق در حال کشیدن نفس‌‌های آخر هستند. حال صهیونیست‌ها آغازگر توطئه جدیدی شده‌اند که همان برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان و تجزیه عراق است.
خطیب جمعه تهران در ادامه به مسئله بازرسی از مرکز نظامی ایران اشاره کرد و گفت: دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته که تفاوتی بین سایت‌های نظامی و غیرنظامی برای آژانس وجود ندارد. اما بحث ما این است که نه در پروتکل الحاقی و نه در برجام، اجازه اطلاع‌ یافتن از اسرا کشور به اجانب داده نشده است.از طرفی مراکز نظامی، اسرار و ناموس یک ملت و کشور هستند. به یاری خدا نه مسئولان نه مردم اجازه فضولی به اجانب را در این عرصه نخواهند داد.
 سید احمد خاتمی در خطبه اول نماز جمعه در ادامه مباحث قبلی به بررسی سبک زندگی قرآنی پرداخت و گفت: در آستانه ماه محرم هستیم و خوب است درباره این جلوه سبک زندگی با الهام از آیات نورانی قرآنی صحبت شود.خداوند در آیه 35 سوره مائده می‌فرماید: « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَةَ وَجَاهِدُوا فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ»( اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد از خدا پروا كنيد و به او [توسل و] تقرب جوييد و در راهش جهاد كنيد باشد كه رستگار شويد). امروز در جامعه اسلامی، توسل یک رفتار نهادینه شده است.
وی ادامه داد: مردم ما در ایام شادی و عزای اهل بیت(ع) از صمیم جان شاد و اندوهگین هستند. اگر کسی در ایام عاشورا، به امام حسین(ع) ابراز ارادت نکند احساس کمبود می‌کند و این همان هنجار نهادینه شده که از جلوه‌های توسل است.
خاتمی با اشاره به اینکه نباید در جواز توسل تردید کرد، گفت: آیات و روایات فراوان و متواتر و سیره اهل بیت(ع) نشان ‌می‌دهد که توسل به معنای درست آن جایز است که می‌توان به آیه 64 سوره نساء، 97 سوره یوسف، 114 سوره توبه و 35 سوره مائده اشاره کرد.
وی با بیان اینکه توسل به اهل بیت(ع) یکی از ابزارهای قرب الهی است، گفت: براین مبنا گریه بر سالار شهیدان موضوعیت دارد که البته باید معرفت و آشنایی با آرمان‌های اباعبدالله الحسین(ع) را نیز به دنبال داشته باشد. شاید مراد برخی عزیزان که می‌گویند گریه بر امام حسین(ع) رشددهنده نیست این باشد که باید به دنبال آرمان‌های امام حسین(ع) هم بود.
خاتمی اظهار کرد: در جهان اسلام کسی را نمی‌شناسیم که با توسل درافتاده باشد جز وهابی‌ها که با تبعیت از حرف‌های نادرست ابن تیمیه، توسل را رد می‌کنند و دلیل و منطقی هم برای آن ندارند، در حالی که خود اهل سنت نیز حرف‌های آنها را قبول ندارند.
وی در ادامه با بیان اینکه توسل به امام حسین(ع) نه تنها جایز بلکه یک سرمایه است، گفت: این سرمایه نفیسی است که یک خروجی آن انقلاب اسلامی بود. تاریخ اول انقلاب ما، 15 خرداد 42 مطابق با 12 محرم است. یعنی کسانی که تا دیروز عزاداری امام حسین(ع) را می‌کردند با شنیدن خبر دستگیری امام خمینی(ره) سینه‌زنان و حسین‌گویان به خیابان‌ها آمدند و تظاهرات کردند.
خطیب جمعه تهران با بیان اینکه مقاومت امروز نیز مدیون سالار شهیدان است، گفت: باید قدر این سرمایه‌ها را دانست و سعی کرد مجالس عزای حسینی، حسین‌پسند برگزار شود.
وی سپس به تبیین مجالس عزای حسین‌پسند پرداخت و گفت: مجالس عاشورایی چهار رکن دارد؛ رکن اول مردم هستند که صفابخش این مجالس هستند و همه عناصر دیگر باید در خدمت مردم باشند. دومین رکن بانیان و مدیران هیئت‌ها می‌باشند که باید این مجالس را سکوی رشد مردم و جوانان قرار دهند.
خاتمی اضافه کرد: رکن سوم خطبا هستند که رسالت ارتقای فرهنگی‌ مجالس عاشورا را بر عهده دارند. لذا خطبا باید مطالعه‌کرده سخن بگویند، برای وقت مردم ارزش قائل باشند، از بیان مطالب سست و بی‌پایه اجتناب کنند، آرمان‌های امام حسین(ع) را بیان کرده و سیاست درست را هم بگویند.
وی در پاسخ به برخی سخنان مبنی بر اینکه در مجالس حسینی نباید از سیاست سخن صحبت کرد، گفت: منبر جایی برای تبیین دین در همه ابعاد آن است از بیان آیه، روایت، نکات اخلاقی و اعتقادی و احکام تا ذکر مصیبت و سیاست. در منابر سیاست از همان جنس سیاستی که ائمه می‌گفتند باید گفته شود. ما از سیاستی دم می‌زنیم که دین به سیاست خط می‌دهد نه سیاست به دین.
خاتمی یادآور شد: سیاستی که در منبر گفته می‌شود رهنمودهای ولایت است و رهنمودهای ولایت نیز فراجناحی و فراگروهی است. ایشان به عنوان چشم امت خط می‌دهد. منبر و محراب جای بازی‌های باندی، قبیله‌ای و جناحی نیست و نباید منبر و محراب سکوی این گروه و آن گروه شود.
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان عنوان کرد: در منابر باید مبانی نهضت امام حسین(ع) که همان مقاومت، عزت، ذلت‌ناپذیری، خستگی‌ناپذیری است گفته و تبیین شود و این همان تبیین سیاسی است. مسئله دیگر این است که هیئت‌ها، خطبا و مداحان ما نباید سکولار باشند. یعنی نباید با سیاست به معنای درست آن غریبه باشند و این سکولاریزه کردن هیئت‌هاست.
وی در پایان به مداحان به عنوان رکن چهارم مجالس حسینی اشاره کرد و گفت: رسالت مداحان آن است که بر شور و شعور حسینی مردم بیفزایند، روضه‌های مستند و اشعار پرمحتوا بخوانند. اگر این چهار رکن به این وظایف عمل کنند مجالس حسینی، فاخر خواهند بود.
captcha