شیعیان جنوب شرق آسیا در تدارک محرم
کد خبر: 3643861
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸

شیعیان جنوب شرق آسیا در تدارک محرم

گروه بین‌الملل: ایرانیان مقیم مالزی و شیعیان دیگر کشورهای جنوب شرق آسیا در آستانه فرارسیدن ماه محرم با همكاری رایزنی‌های فرهنگی كشورمان در تدارک برگزاری ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین(ع) سرور و سالار شهیدان هستند.

شیعیان جنوب شرق آسیا در تدارک محرمبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، آیین‌های مذهبی ایام محرم و مراسم سوگواری حسینی همچون سال‌های گذشته در حسینیه‌ها، مساجد و تکایای مذهبی ایرانی‌ها و شیعیان در مالزی، اندونزی، تایلند، فیلیپین، ویتنام، استرالیا، نیوزیلند و بسیاری دیگر از کشورهای این منطقه برگزار می‌شود.
 
مراسم‌ سوگواری دهه اول محرم و ایام عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) و خاندان و اصحاب پاکش از شامگاه پنج‌شنبه(30 شهریورماه) در شهر کوالالامپور و در رایزنی فرهنگی کشورمان، برگزار می‌شود.
 
عاشقان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) می‌توانند در مراسم ویژه این دهه که از پنجشنبه هفته جاری تا تاسوعای حسینی در رایزنی فرهنگی ایران در کوالالامپور برگزار خواهد شد، شرکت کنند.
 
رایزنی فرهنگی کشورمان در کوالالامپور از ایرانیان مقیم و عاشقان خاندان عصمت و طهارت و سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) خواست بر اساس سال‌های گذشته حضور پرشوری در این مراسم عزاداری داشته باشند.
 
این آیین عزاداری طبق روال سال‌های گذشته در هیئت‌های ایرانیان در سردانگ، ایالت جوهور و پینانگ مالزی نیز برگزار خواهد شد.
 
دیگر رایزنی‌های فرهنگی ایران در کشورهای جنوب شرق آسیا نیز در ایام سوگواری سالار شهیدان امام حسین(ع) میزبان آیین‌های عزاداری هموطنان مقیم خواهند بود.
 
در آیین‌های عزاداری دهه محرم در کشورهای جنوب شرق آسیا مداحان اهل بیت(ع) اعزامی از ایران و ایرنی‌های مقیم در رثای امام حسین(ع) و یاران باوفایش مداحی می‌کنند و ایرانیان عاشق خاندان عصمت و طهارت نیز به دعا و مناجات می‌پردازند.
 
شیعیان برخی کشورهای جنوب شرق آسیا در ماه محرم آیین‌های ویژه‌ای دارند. در جزیره سوماترای اندونزی به عزای حسینی تابوت، در جاوه ماه محرم سورا یعنی عاشورا گفته می‌شود و در آچه ماه حسن و حسین و در غرب سوماترا مردم پادانگ دهه محرم را را ماه تابوئیک می‌نامند.
 
در پایری مان در روز هفتم محرم نمادی از دست امام حسین(ع) که در گلدانی نهاده شده در معابر و خیابان‌ها گردانده می‌شود و مردم به یاد وقایع جانسوز کربلا اشک می‌ریزند و صبح روز نهم محرم عمامه‌ای سفید رنگ را که توربان نامیده می‌شود، به نشانه عمامه امام حسین(ع) تهیه کرده و طی مراسمی، مصیبتی که بر امام سوم شیعیان رفته و خاطراتی از فداکاری‌های سرور شهیدان بیان می‌شود.
 
در میانمار که اکثر جمعیت مسلمان آن اهل سنت و اقلیت روهینگیا است که این روزها تحت فشار دولت بودایی هستند اما هزاران شیعه در ماه‌های محرم و صفر به سخنرانی و عزاداری می‌پردازند، ازدواج نمی‌کنند و لباس نو نمی‌خرند.

تایلند نیز از جمله کشورهایی است که مراسم عزاداری حسینی در آن به زمان‌های بسیار دور یعنی حدود 400 سال قبل باز می‌گردد. هزاران شیعه در بانکوک در دهه محرم به عزاداری می‌پردازند. عزاداری در این کشور از سال 1908 میلادی توسط سید مازندرانی به صورت رسمی در آمد/.

captcha