پیام نهضت حسینی برای همه گرایشات فکری است
کد خبر: 3644923
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵
عالم اهل‌سنت لبنانی در گفت‌وگو با ایکنا:

پیام نهضت حسینی برای همه گرایشات فکری است

گروه بین‌الملل: شیخ غازی حنینه با اشاره به این که آمریکا و اسرائیل با حمایت از جریان‌های تکفیری، مصداق یزید زمان هستند، تصریح کرد: ظلم‌ستیزی، پیام مهم قیام امام حسین(ع) برای مسلمانان عصر حاضر با هر گرایش فکری و فرقه‌ای است.

عبرت‌پذیری از نهضت امام حسین(ع) وظیفه مسلمانان با هرگرایش فکری است
«شیخ غازی حنینه»، از علمای برجسته اهل‌سنت در شهر «صیدا»(جنوب لبنان) و رئیس جریان تقریبی «النهضة» این کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، پس از عرض تسلیت به مناسبت آغاز ماه محرم‌الحرام و ایام شهادت امام حسین(ع)، در خصوص بُعد تقریبی نهضت حسینی گفت: امام حسین(ع) از ائمه هدایت‌گر امت پیامبر(ص) است و نهضت و قیام ایشان یک دعوت عمومی برای مذاهب مختلف اسلامی به منظور ایستادگی در مقابل ظلم و بی‌عدالتی است، چرا که ظالم هیچ فرقی ندارد چه کسی یا گروهی بوده و در کجا باشد.

نهضتی قرآنی و وحدت‌آمیز

وی گفت: خروج امام حسین(ع) با اصحاب، خاندان و یاران خود از مدینه منوره و ایستادگی ایشان و یاران باوفایش در مقابل ظلم و فساد یزید، خروجی براساس مبانی و آموزه‌های دین رسول اکرم(ص) و دستورات قرآن کریم بوده و قیام ایشان با هدف برپایی کلمه حق و عدالت صورت گرفته است. 

شیخ غازی حنینه با تأکید بر این که دفاع از اسلام و مسلمانان و ایجاد و تحقق وحدت اسلامی از اهداف مهم نهضت حسینی است، گفت:  خداوند متعال در آیه 92 سوره انبیا فرموده است: «إِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاعْبُدُونِ؛ اين است امت‏ شما كه امتى يگانه است و منم پروردگار شما پس مرا بپرستيد». بنابراین امام حسین(ع) با عمل به قرآن کریم، هدف اساسی قیام خود را علاوه بر احیای دین جدش(رسول الله(ص))، بر پایه مقابله با ظلم و ستم، تحقق عدالت و مبارزه با تفرقه قرار داد.

بزرگترین درس عاشورا 

رئیس جریان تقریبی «النهضة» لبنان با اشاره به عبرت‌ها و درس‌های مهم قیام عاشورا تصریح کرد: ایامی که در آن به سر می‌بریم، پایان آن به روز عاشورا و شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش ختم می‌شود، این ایام و این نهضت جاویدان عبرت‌ها و آموزه‌های بسیاری دارد که می‌توان از آن در زندگی فردی و اجتماعی بهره برد.

وی اضافه کرد: مهم‌ترین عبرتی که می‌توان از قیام امام حسین(ع) گرفت، آن است که اگر چنانچه انسان با ایمان، مؤمن و معتقد، در مرحله‌ای از زندگی و دشواری‌های آن قرار گرفت، باید بر روی ایمان و اعتقاد خود به خداوند ایستادگی کرده و به منظور برپایی کلمه حق، تا سرحد توان، عمل کند. درس دیگری که می‌توان از نهضت حسینی گرفت این است که امام حسین(ع) با فداکردن خود و اهل بیت خود، درصدد احیای دین جدش رسول الله(ص) و برپایی عدالت بود، چرا که براساس آموزه‌های قرآنی و اسلامی، شهادت و جهاد در راه دین خدا و دفاع از حق، راه سعادت و نجات برای همه است.

شیخ غازی حنینه در بخش دیگری از این گفت‌وگو با ایکنا، به بزرگترین عبرت عاشورا و قیام امام حسین(ع) برای مسلمانان حال حاضر اشاره کرد و گفت: مقابله با استکبار حهانی و در رأس آن‌ها آمریکا و رژیم صهیونیستی و مقابله با توطئه‌های آن‌ها علیه مسلمانان منطقه از مهم‌ترین درس‌‌ها و عبرت‌های عاشورا برای مسلمانان عصر حاضر است و امت اسلام باید با الگوگیری از این آموزه‌ها در مقابل ظلم و فساد استکبار جهانی بایستد.

این عالم اهل سنت لبنانی با بیان این که قیام امام حسین(ع) یک موضوع تاریخی صرف نیست، گفت: قیام امام حسین(ع) و واقعه عاشورا یک عمل قرآنی بدون اختصاص به زمان و مکان خاصی است.

وی اظهار کرد: امت اسلام امروز در شرایطی زندگی می‌کند که شاهد فشارهای مختلف آمریکا و اسرائیل بر مسلمانان فلسطین، عراق، سوریه و لبنان و ... است، بنابراین پیروان آیین اسلام با هر گرایش فکری و فرقه‌ای باید با الگوپذیری از آموزه‌های نهضت حسینی برای مقابله با ظلم و زور آمریکا و اسرائیل بایستند و قیام کنند. 

مصادیق یزید زمان

شیخ غازی حنینه در ادامه آمریکا و اسرائیل را مصداق یزید زمان دانست و گفت: آمریکا و رژیم صهیونیستی با حمایت از گروهای تکفیری و تروریستی همچون داعش و جبهة النصره، درصدد اجرای برنامه‌های تفرقه‌افکن و توطئه‌آمیز خود در میان مسلمانان هستند و به قتل و کشتار مسلمانان مظلوم و بی‌گناه در سراسر عالم دامن می‌زنند، بنابراین قیام امام حسین(ع) می‌تواند الگوی ایستادگی در مقابل یزید زمان باشد.

وی در ادامه با اشاره به این که داعش، النصره و سایر جریان‌های تکفیری و تروریستی از نمونه‌های بارز پیروان یزید زمان هستند که باید علیه آنان ایستادگی و از خودگذشتگی کرد، لفطود: وقتی دوران امام حسین(ع) را با اوضاع کنونی مسلمانان منطقه مقایسه می‌کنیم، شاهد برخی شرایط مشابه با آن زمان هستیم. 

شخصیتی فرافرقه‌ای

این عالم برجسته اهل‌سنت لبنانی در ادامه این گفت‌وگو، امام حسین(ع) را شخصیتی فرامذهبی و فرافرقه‌ای دانست و گفت: امام حسین(ع) مختص به یک گروه خاصی نیست و نماینده اعتقاد راسخ و صحیح دین مبین و هدایتگر اسلام است. امام حسین(ع) نوه مکرم رسول خدا(صلی‌الله علیه وآله وسلم) و فرزند حضرت فاطمه و حضرت علی (علیهما السلام) بوده و بدون شک ایشان فرزند اسلام است و اگر کسی اندک شکی در این خصوص داشته باشد، در دین وی نقصان وجود دارد، چرا که در منابع اسلامی در حدیث از رسول اکرم(ص) آمده که «الحسن و الحسین ابناى، من احبّهما احبّنى، و من احبّنى احبّه الله، و من احبّه الله ادخله الجنة، و من ابغضهما ابغضنى، و من ابغضنى ابغضه الله، و من ابغضه الله أدخله النار: حسن و حسین دو فرزندان من هستند، هرکس آن دو را دوست بدارد مرا دوست داشته و هرکس مرا دوست بدارد خدا را دوست داشته است و هرکس خدا را دوست بدارد، خداوند او را داخل بهشت خواهد کرد. و هرکس این دو را دشمن بدارد مرا دشمن داشته، و هرکس مرا دشمن بدارد خدا را دشمن داشته و هر کس خدا را دشمن بدارد خداوند او را داخل در جهنم خواهد نمود».

وی در ادامه گفت: هر کس عبارت مقدس «لا إله الا الله، محمد رسول الله» را بر زبان جاری کند از مستلزمات کلامش دوستی با خداوند و پیامبر و اهل بیت مطهرش است، زیرا پیامبر اسلام(ص) فرمودند که :«ادبّوا اولادکم على ثلاث خصال: حبّ نبیّکم، وحبّ اهل بیته، و قراءه القرآن: اولاد خود را بر سه خصلت تربیت کنید: دوستى پیامبرتان، دوستى اهل بیتش و قرائت قرآن.)»

مشارکت اهل سنت در سوگواری

رئیس جریان تقریبی «النهضة» در خصوص مشارکت برادران اهل سنت در آیین سوگواری و عزای حسینی گفت: امام حسین(ع) نماینده اسلام است و احیای مراسم عزاداری و ترویج افکار و عقائد ایشان وظیفه همه مسلمانان اعم از شیعه، سنی، زیدی و ... است، بنابراین مشارکت برای احیای این مصیبت ناگوار و دردناک، وظیفه همگانی است.

وی گفت: اهل سنت با مشارکت در مراسم‌ها و آیین‌های سوگواری عزاداری حسینی، بر پیوند میان تعالیم و آموزه‌های قرآن با اهداف والای قیام امام حسین(ع) تأکید دارند و به این مسئله ایمان و باور دارد که واقعه عاشورا احیاکننده اسلام، عدالت و کلمه حق بوده است.

ضرورت اهتمام رسانه‌های غیرشیعی

این عالم اهل سنت در ادامه نقش رسانه‌های غیرشیعی در ترویج افکار و  ارزش‌های قیام امام حسین(ع) و ماهیت واقعی این نهضت انسانی را مهم ارزیابی کرد و گفت: واقعه کربلا بر اساس حقیقت، واقعیت و یقین رقم خورد و هدف آن نشان دادن ثبات قدم مسلمانان در مقابل با هرگونه ظلم و بی‌عدالتی بود. 

وی گفت: رسانه‌ها باید آرای علمای فرق مختلف اسلامی در خصوص این واقعه عظیم را به صورت دقیق و با انصاف منعکس کنند، چرا که در آگاهی‌بخشی به مردم جهان در خصوص حقانیت اسلام، تبیین ابعاد و رسالت‌های واقعه عاشورا و نقش این رویداد مهم و تأثیرگذار در احیای دین اسلام و ترویج فرهنگ ظلم‌ستیزی دارند. 

شیخ غازی حنینه با اشاره به این که خداوند متعال در آیه 8 سوره مائده درباره اهمیت برپایی و تحقق عدالت می‌فرماید: «وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى؛ نبايد دشمنى گروهى شما را بر آن دارد كه عدالت نكنيد عدالت كنيد كه آن به تقوا نزديكتر است»، تأکید کرد: رسانه‌ها باید صرف‌نظر از گرایش‌های فکری و اعتقادی که دارند، حقانیت قیام امام حسین(ع) برای جهانیان را تبیین کنند و بر این نکته تأکید کنند که پرچم عدالت و آزادی توسط امام حسین(ع) به اهتزاز در آمده است.

این عالم اهل‌سنت لبنانی در پایان با خطاب قراردادن همه مسلمانان جهان گفت: «ای مسلمانان امروزه دین مبین اسلام در معرض تهدیدات و ظلم‌های مختلفی قرار دارد و بر همگان واجب است تا علیه این ظلم و بی‌عدالتی به پاخیزند»/.

گفتگو از: محمد باعزم
captcha