برپایی موکب‌ مندائیان بصره برای سوگواران حسینی
کد خبر: 3645724
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۵
برای هشتمین سال متوالی صورت گرفت؛

برپایی موکب‌ مندائیان بصره برای سوگواران حسینی

گروه بین‌الملل: مندائیان شهر «بصره» در جنوب عراق، برای هشتمین سال متوالی با برپایی یک موکب‌ در مرکز شهر، به سوگواران و عزاداران حسینی خدمت‌رسانی می‌کنند.

مشارکت مندائیان بصره در آیین سوگواری حسینی
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از پایگاه خبری السومریة نیوز؛ «غازی لعیبی»، رئیس شورای امور فرقه مندائیان بصره با اشاره به برپایی موکب خدمت‌رسانی به زائران حسینی از سوی مندائیان گفت: این موکب برای هشتمین سال متوالی با نام موکب «یحیی بن زکریا(ع)» در منطقه «طویسه»(مرکز بصره) راه‌اندازی شده است.

وی در ادامه گفت: هدف از برپایی این موکب، مشارکت با مسلمانان در اقامه عزاداری در ایام محرم است، زیرا ما فرزندان یک سرزمین هستیم و جامعه بصره صدها سال است به تسامح و همزیستی مسالمت‌آمیز شهرت دارد.

لعیبی تصریح کرد: ما به نهضت امام حسین(ع) به عنوان یک قضیه انسانی که بسیاری از معانی شریف و والا را با خود به همراه دارد، می‌نگریم. 

وی اضافه کرد: مندائیان نه تنها در برپایی موکب مشارکت دارند، بلکه بعضی از آن‌ها، برای شرکت در مراسم باشکوه اربعین حسینی به کربلا می‌روند.

«لؤی الخمیسی»، سخنگوی رسانه‌ای مندائیان بصره نیز در این‌ باره گفت: موکب برپا شده توسط مندائیان در این منطقه از بصره با انواع خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های گرم، پذیرای عزاداران حسینی است. 

وی افزود: موکب دیگری متعلق به مندائیان در منطقه «الزبیر» استان بصره ایجاد شده که فعالیت این موکب امسال گسترش یافته و آماده استقبال از عزاداران است.

یادآور می‌شود، براساس منابع تاریخی، دین مندائی یکی از قدیمی‌ترین ادیان یکتاپرست است که تمرکز پیروان این آیین در استان‌های جنوبی عراق و شهر اهواز ایران است. ده‌ها هزار نفر از مندائیان در کشورهای غربی همچون نروژ، هلند، سوئد و بریتانیا سکونت دارند، این در حالی است که هزاران نفر از ساکنان مندائی بصره پس از سال 2003 میلادی از این منطقه مهاجرت کرده و هم‌ا‌کنون آمار رسمی و دقیقی از شمار آنان وجود ندارد/.
captcha