جوان مصری که در قرائت و ابتهال سرآمد شد
کد خبر: 3646602
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۱

جوان مصری که در قرائت و ابتهال سرآمد شد

گروه بین‌الملل: «محمد عبدالرئوف سوهاجی»، قاری و مبتهل جوان و 27 ساله مصری است که کارنامه پرافتخاری در کسب رتبه‌های برتر در مسابقات قرآن و ابتهالات دینی دارد، به‌طوری که در سن 15 سالگی موفق به کسب رتبه نخست بخش تجوید مسابقات بین‌المللی قرآن مصر شد.

جوان مصری که در قرائت و ابتهال سرآمد شدبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، «محمدعبدالرئوف سوهاجی»، قاری و مبتهل جوان مصری و  فرزند کوچک مرحوم «شیخ عبدالرئوف خلاف جبریل»، قاری استان «سوهاج» مصر است که در طول زندگی خود  تلاش کرد، فرزندانش را به اخلاق و تعالیم قرآنی مزین کند تا بهترین جانشین برای او باشند؛ پدری که «عماد عبدالرئوف خلاف» و «طارق عبدالرئوف خلاف»، از دیگر قراء مشهور سوهاجی نیز در خانه او تربیت شده‌اند. 
محمد عبدالرئوف سوهاجی علاوه بر تلاوت قرآن کریم، در سرودن ابتهالات و تواشیح دینی و مدح رسول خدا(ص) نیز مهارت بسیار بالایی دارد، به گونه‌ای که هر فردی صدای او را می‌شنود، احساس می‌کند او مدح پیامبر(ص) را از اجداد خود به ارث برده است.

محمد سوهاجی این شایستگی را داشته است که تاکنون چندین جایزه ارزشمند را در زمینه تلاوت قرآن و ابتهالات دینی کسب کند و نماینده مصر در جشنواره «مبتهل شارجه 6» در کشور امارات باشد.
«شیخ محمد عبدالرئوف السوهاجی» قاری و مبتهل جوان مصری
پایگاه خبری «الیوم السابع» مصر در ادامه سلسله دیدارها و گفت‌وگوهای خود با قاریان و مبتهلان جوان و نوظهور مصر، این بار با «محمدعبدالرئوف سوهاجی» به گفت‌وگو نشسته که مشروح این گفت‌و‌گو از نظرتان می‌گذرد:

شما مبتهل و در عین حال قاری قرآن هستید .. درابتدا برای ما از آغاز فعالیت خود در ابتهال و قرائت قرآن بفرمائید. 

من حفظ قرآن کریم را نزد پدرم(ره) در مرحله راهنمایی تمام کردم. مرحوم پدرم مرا تشویق می‌کرد و من و برادرانم را با خود به مراسم و محافلی که در آن‌ها قرآن تلاوت می‌کرد، می‌برد. پدرم همواره ما را به حفظ قرآن و آموختن تجوید سفارش می‌کرد. من در سال 2012 میلادی موفق به دریافت مدرک کارشناسی در رشته اصول دین و تبلیغات اسلامی از دانشگاه الازهر شدم و در سال 2008 نیز توانسته بودم در آموزشگاه قرائات استان «سوهاج» به گواهینامه عالی قرائات دست پیدا کنم.
 
اما نخستین جرقه گرایش به ابتهالات و تواشیح دینی، پس از شنیدن ابتهال «شیخ عبدالتواب بساتینی»، از مبتهلان بزرگ مصر در من ایجاد شد، تا جایی که بیشتر کارهای او را حفظ و با خود تکرار می‌کردم.
«شیخ محمد عبدالرئوف السوهاجی» قاری و مبتهل جوان مصری
از پدرتان چه آموختید؟  

زمانی که تلاوت قرآن توسط  پدرم و احترام مردم به او را مشاهده می‌کردم، به این مسئله افتخار و بسیار آرزو می‌کردم من نیز روزی مانند او در این جایگاه باشم. پدرم دائما به من می‌گفت: «این از برکت قرآن است». من از پدرم عدم تقلید و ممتاز بودن با صدای خودم، بدون تقلید از دیگران را آموختم. من سبک‌های قدیمی تلاوت قرآن در مصر و گوش دادن به صوت مشاهیر قرائت همچون «مرحوم شیخ مصطفی اسماعیل»، «مرحوم شیخ محمد عمران» و «احمد احمد نعینع»، پزشک و قاری برجسته مصری را بسیار دوست دارم. 

آغاز فعالیت محمد عبدالرئوف سوهاجی چه زمانی بود؟

نخستین بار در رادیو مدرسه، قرآن و ابتهالات دینی خواندم. در مرحله راهنمایی در محافل و جلسات، قرآن تلاوت می‌کردم، اما در حقیقت آغاز فعالیت جدی من در سن 13 سالگی و با گوش دادن به 12 نوار کاست که از بازار تهیه کردم بود که نخستین آن به ابتهال معروف «أشرقت أنوار محمد(ص)»(انوار محمد(ص) درخشید) مربوط می‌شد.
«شیخ محمد عبدالرئوف السوهاجی» قاری و مبتهل جوان مصری
آیا در مراسم‌های رسمی نیز اقدام به تلاوت قرآن و اجرای ابتهالات دینی کرده‌اید؟ 

من در سال 2005 میلادی و در زمانی که 15 سال داشتم، توانستم رتبه نخست بخش تجوید مسابقات بین‌المللی قرآن مصر را کسب کنم و در آن زمان از من خواسته شد در مقابل «حسنی مبارک»، رئیس جمهور اسبق مصر در مراسم شب قدر که به همت وزارت اوقاف مصر برگزار شد، آیات نخست سوره «دخان» را تلاوت کنم. زمانی که رئیس جمهور وارد شد من احساس کردم اصلا قرآن حفظ نیستم و من آیاتی از سوره «اسرا» را به یاد آوردم و آن‌ها را تلاوت کردم. پس از مراسم «مرحوم ابوالعینین شعیشع»(از مشاهیر قرائت مصر) به من گفت من مطمئن بودم آیات را فراموش خواهی کرد. پس از آن که به رادیو قرآن مصر ملحق شدم، نخستین ظهور من در ماه می سال 2012 میلادی و در مراسم جشن اصحاب رسانه بود که به طور مستقیم پخش می‌شد.

چه زمانی به رادیو راه یافتید؟ 

من  در سال 2011 میلادی در آزمون رادیو مصر شرکت کردم که به لطف خدا قبول شدم و پس از آن به عضویت اتحادیه قاریان و حافظان قرآن مصر درآمدم و به انتخاب «شیخ محمود تهامی»، رئیس اتحادیه مبتهلان مصر نیز به‌عنوان عضو شورای اداری این اتحادیه انتخاب شدم. 
«شیخ محمد عبدالرئوف السوهاجی» قاری و مبتهل جوان مصری
درباره سفرهای خارجی خود برای ما بگوئید. 

در سال 2014 میلادی یک دعوت‌نامه برای شرکت در ختم قرآن تلویزیونی سازمان رادیو و تلویزیون دولتی ترکیه (TRT) دریافت کردم. پس از آن به کشورهای امارات، الجزایر، مراکش و سایر کشورها نیز برای تلاوت قرآن و اجرای ابتهالات دینی دعوت شدم.
 
 تاکنون چه جوایزی در عرصه تلاوت قرآن و ابتهالات دینی دریافت کرده‌اید؟ 

کسب رتبه نخست در رشته تجوید مسابقات بین‌المللی قرآن مصر در سال 2005 میلادی از سوی وزارت اوقاف، رتبه نخست مسابقه ابتهال دینی در مصر در سال 2007 میلادی از سوی وزارت جوانان، جایزه بهترین اجرای تواشیح دینی در سال 2007 میلادی از سوی خانه أُپرای مصر، رتبه دوم دومین دوره مسابقه تجوید قرآن «المزمار الذهبی» در سطح مصر، رتبه نخست مسه ابتهالات دینی دانشگاه الازهر در سال 2012 میلادی از جمله افتخاراتی است که در عرصه قرآن و ابتهالات دینی کسب کرده‌ام.

همچنین، من به عنوان نماینده مصر در ششمین جشنواره «مبتهل شارجه 6» در کشور امارات حضور داشته‌ام و در کمیته داوران بسیاری از مسابقات قرآنی از جمله مسابقه «تراتیل» و مسابقه «صوت‌های دلنشین» مسجد جامع الازهر نیز عضویت داشته‌ام.
 «شیخ محمد عبدالرئوف السوهاجی» قاری و مبتهل جوان مصری
برای آینده خود چه آرزویی دارید؟ 

آرزو دارم همه هستی صدای من را بشنود واین در ترازوی حسنات من باشد و خداوند از من قبول کند تا صدای من موجب هدایت مردم شود. همچنین آرزو دارم شرکت‌های صوتی و تصویری در مصر و کشورهای مختلف به آهنگ‌های دینی و مذهبی اهمیت بیشتری دهند/.

captcha