آمادگی کربلا برای برپایی مراسم روز عاشورا
کد خبر: 3647045
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲
آستان حسینی خبر داد؛

آمادگی کربلا برای برپایی مراسم روز عاشورا

گروه بین‌الملل: آستان مقدس حسینی از آمادگی خود برای استقبال از زائران و عزاداران سید و سالار شهیدان امام حسین(ع) در روز عاشورا خبرداد.

آمادگی آستان مقدس حسینی برای برپایی مراسم روز عاشورا
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حسینی(ع)، «فاضل عوز»، عضو شورای اداری آستان مقدس حسینی در این باره گفت: عتبات مقدسه عراق با همکاری ستاد فرماندهی عملیات بخش فرات مرکزی و فرماندهی پلیس کربلا، طرح‌های امنیتی کامل و جامعی را برای تأمین امنیت زائران در مراسم روز عاشورا در نظر گرفته‌اند. 

وی افزود: آستان‌ مقدس حسینی با همکاری نیروهای امنیتی، تأمین  امنیت بخش قدیمی شهر کریلای معلی و ورودی‌های آن از هرگونه تهدید امنیتی که ممکن است موجب آزار و آسیب‌رساندن به زائران و عزادارن شود، را از چند روز پیش آغاز کرده‌اند.

فاضل عوز در ادامه از همه زائران و اعضای موکب‌ها و هیئت‌های عزاداری خواست به منظور حمایت از زائران و ابلاغ اخبار مربوط به اقدامات و افراد مشکوک، هر یک به نوبه خود یک عضو امنیتی باشند.

گفتنی است، از نخستین روز ماه محرم، شهر کریلای معلی شاهد ورود خیل گسترده زائران و استقرار موکب‌های خدمت‌رسانی به زائران حسینی است، و انتظار می‌رود این شهر مقدس در روز عاشورا شاهد حضور میلیون‌ها زائری باشد که برای مشارکت در عزاداری روز شهادت امام حسین(ع) و شرکت در عزاداری «رکضة طویریج» به کربلای معلی می‌آیند.

«رکضة طویریج» مراسمی در روز عاشورا است که در آن عزاداران پس از قرائت مقتل حسینی (ع) هروله‌کنان به سمت حرم مطهر حضرت امام حسین (ع) حرکت می‌کنند. 

فرش خاک درب‌های ورودی صحن

از سوی دیگر، آستان مقدس حسینی، برای تسهیل عزاداری دسته‌های سوگواری و عزادری «طویریج» روز عاشورا، درب‌های ورودی صحن مطهر را با خاک پوشاند.

این اقدام هر سال به منظور تسهیل ورود و خروج دسته‌های عزادارای «طویریج» در روز عاشورای حسینی انجام می‌شود.
آمادگی کربلا برای برپایی مراسم روز عاشورا / فرش خاک درب‌های ورودی صحن حسینی
ورودی باب الرجاء، باب السلام، باب الکرامة، باب القبلة(ورودی اصلی)، باب قاضی‌ الحاجات و باب الشهداء به منظور برگزاری مراسم مشهور «طویریج» در روز عاشورا با خاک پوشانده شده است.
 
هر سال در ایام محرم الحرام میلیون‌ها نفر از محبان حضرت امام حسین (ع) برای اقامه عزای حسینی و تجدید میثاق با آن امام معصوم به سوی کربلای معلی می‌شتابند.

یادآور می‌شود، میلیون‌ها زائر در دسته‌های عزاداری طویریج که از خیابان «جمهوری» کربلا آغاز می‌شود، شرکت می‌کنند و با پای پیاده و بر سرزنان و با ندای «لبیک یا حسین» به سوی حرم مطهر حضرت اباعبدالله الحسین (ع) می‌دوند و پس از زیارت چند دقیقه‌ای به سمت حرم حضرت اباالفضل العباس (ع) وخیمه‌گاه می‌روند/.
captcha