از برپایی محفل قرآنی در خیمه‌گاه تا حضور بیش از سه میلیون زائر
کد خبر: 3647836
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۸
حال و هواي كربلا در آستانه شب عاشورا /

از برپایی محفل قرآنی در خیمه‌گاه تا حضور بیش از سه میلیون زائر

گروه بین‌الملل: زائران و شیفتگان اباعبدالله الحسین(ع) در حالی با حضور گسترده در کربلای معلی، سالروز سرور سالار شهیدان را به سوگ می‌نشینند که مسئولان آستان حسینی از مشارکت بیش از سه میلیون زائر در مراسم عاشورای امسال خبر می‌دهند.

از برپایی محفل قرآنی در خیمه‌گاه تا حضور بیش از سه میلیون زائر در کربلا
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، زائران و شیفتگان اباعبدالله الحسین(ع) و مکتب اهل بیت(علیهم السلام) از چندین روز پیش از استان‌های مختلف عراق و برخی کشورهای جهان خود را به کربلای معلی رسانده‌اند تا در سالروز شهادت امام حسین(ع)، خانواده، اصحاب و یاران پاک مطهرش در این شهر مقدس باشند.

به هر حال، مسئولان آستان مقدس امام حسین(ع) از افزایش قابل ملاحظه عزاداران و سوگواران در مراسم عاشورای امسال خبر می‌دهند به گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود تعداد شرکت‌کنندگان در مراسم ظهر عاشورا «طویریج» امسال به بیش از سه میلیون نفر برسد. 
 
«جمال الدین شهرستانی»، رئیس بخش اطلاع‌رسانی آستان مقدس حسینی در این باره گفت: شهر مقدس کربلا امسال در مقایسه با سال‌های گذشته شاهد حضور بیشتر هیئت‌ها و زائران است و پیش‌بینی می‌شود شمار شرکت‌کنندگان در مراسم عاشورای امسال به بیش از سه میلیون نفر برسد، این در حالی است که تعداد زائران سال گذشته اندکی بیش از دو میلیون نفر بود.

وی افزود: تاکنون هیئت‌های زیادی از کشورهای مختلف آسیایی از جمله ایران، پاکستان، افغانستان، آذربایجان علاوه بر کشورهای عربی همچون لبنان، سوریه، مصر و کشورهای حوزه خلیج فارس وارد کربلای معلی شده‌اند.

رئیس بخش اطلاع‌رسانی آستان حسینی در ادامه اعلام کرد که این آستان آمادگی‌های لجستیکی، خدماتی و امنیتی لازم برای ارائه بهترین خدمات به شرکت‌کنندگان در مراسم عاشورای حسینی به ویژه مراسم «طویریج» را به اتمام رسانده است.

تقویت طرح امنیتی کربلا

طرح امنیتی استان کربلا نیز که از چند روز پیش با همکاری پلیس این استان و فرماندهی عملیات فرات مرکزی در حمایت زائران حسینی آغاز شده، تاکنون بدون هیچ مشکلی سیر طبیعی خود را داشته، این در حالی است که این طرح با ورود تیم‌های پشتیبانی از استان‌های جنوبی و بغداد تقویت شده و هم‌اکنون، تیم‌های پزشکی، ترافیکی، کشف مواد منفجره و دفاع مدنی نیز در کنار نیروهای امنیتی مشغول خدمت‌رسانی به زوار هستند.
از برپایی محفل قرآنی در خیمه‌گاه تا حضور بیش از سه میلیون زائر در کربلا
همچنین، نیروهای هوایی و بالگردهای ارتش نیز مناطق اطراف شهر کربلا را به صورت دقیق در رصد خود دارند و نیروهای امنیتی نیز در برخی مناطق اقدام به اجرای عملیات پیشگیرانه برای خنثی کردن هر اقدام تروریستی می‌کنند.

خدمات پزشکی و بهداشتی به زائران

آستان‌های مقدس حسینی و عباسی با همکاری اداره بهداشت کربلا همچون سال‌های گذشته تمامی امکانات خود را برای ارائه خدمات پزشکی و بهداتشی به زائران به کار گرفته‌اند که در همین راستا، تمامی ایستگاه‌های پزشکی به دارو و کمک‌های اولیه و آمبولانس مجهز شده‌اند و شماری از داوطلبان و جوانان عضو انجمن «کشافة الحسین(ع)» نیز در یاری‌رسانی پزشکی به زائران حسینی همکاری می‌کنند.

همچنین، ده‌ها پزشک متخصص به صورت داوطلبانه به کربلای معلی آمده‌اند تا با استقرار در بیمارستان‌ها، درمانگاه‌ها و ایستگاه‌های پزشکی به زائران خدمات بهداشتی و پزشکی ارائه دهند.   
از برپایی محفل قرآنی در خیمه‌گاه تا حضور بیش از سه میلیون زائر در کربلا
محفل قرآنی در خیمه‌گاه

از سوی دیگر، دارالقرآن‌الکریم آستان مقدس حسینی در نظر دارد، امشب و مصادف با شب عاشورای حسینی یکی از بزرگترین محافل قرآنی سالانه خود را با تأسی از اقدام قرآنی امام حسین(ع) و یارانش در شب عاشورای سال ۶۱ قمری در خیمه‌گاه امام حسین(ع) برگزار کند.

در این مراسم، شماری از قاریان برجسته عراق و کربلای معلی به تلاوت قرآن خواهند پرداخت و در ادامه آیین سوگواری و عزاداری سرور و سالار شهیدان نیز برگزار خواهد شد.

همچنین، حافظان قرآن وابسته به دارالقرآن‌ آستان حسینی در اقدامی نمادین و با هدف تأکید بر ارتباط قیام امام حسین(ع) با مبانی و اصول قرآن و ارزش‌های الهی با راه‌اندازی موکب عزا و بر سر قراردادن نسخه‌هایی از قرآن کریم، به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) در بین‌الحرمین عزاداری کردند.
از برپایی محفل قرآنی در خیمه‌گاه تا حضور بیش از سه میلیون زائر در کربلا
نصب ۱۰۰۰ دوربین مداربسته برای تأمین امنیت زائران

از سوی دیگر، آستان مقدس حسینی از نصب ۱۰۰۰ دوربین مداربسته در مناطق اطراف حرم‌های مطهر امام حسین و حضرت عباس(علیهما السلام) در کربلای معلی جهت تأمین امنیت زائران در مراسم عزاداری روز عاشورا خبر داد.

«افضل شامی»، معاون امور فرهنگی و اطلاع‌رسانی آستان مقدس حسینی در این باره گفت: به منظور برقراری امنیت زائران در روز عاشورا، روش‌های نظارتی مختلفی درنظر گرفته شده‌ که از میان آنها می‌توان به نصب دوربین‌های نظارتی و استقرار گسترده داوطلبان در میان زائران به منظور بررسی و کنترل شرایط، اشاره کرد.
از برپایی محفل قرآنی در خیمه‌گاه تا حضور بیش از سه میلیون زائر در کربلا
یادآور می‌شود، همه ساله و در سالروز شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش، میلون‌ها زائر خود را از استان‌های مختلف عراق و کشورهای مختلف به کربلای معلی می‌رساندند تا در آیین سوگواری و عزاداری سرور و سالار شهیدان شرکت کنند؛ علاوه بر این سایر عتبات مقدس عراق در نجف، کاظمین و زیارتگاه‌های شیعی در کوفه و سایر مناطق عراق نیز شاهد برپایی مجالس عزاداری است.
جواد پارسامهر
captcha