گردهمایی دبیران چهاردهمین دوره مسابقات قرآن و عترت رسانه ملی برگزار شد
کد خبر: 3651576
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱

گردهمایی دبیران چهاردهمین دوره مسابقات قرآن و عترت رسانه ملی برگزار شد

گروه مسابقات: گردهمایی سراسری دبیران چهاردهمین دوره مسابقات قرآن و عترت رسانه ملی برگزار و جزئیات این دوره از مسابقات تشریح شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گردهمایی سراسری دبیران چهاردهمین دوره مسابقات قرآن و عترت رسانه ملی صبح امروز، 19 مهرماه در مجموعه ملاصدرا برگزار و جزئیاتی از بخش‌های مختلف این دوره از رقابت‌ها تبیین شد.
در ابتدای این نشست مهدی یوسف، دبیر برگزاری مسابقات بیان کرد: در این مسابقات به عترت نیز بیش از پیش بها داده شده و در این بخش کتاب «انسان ‌۲۵۰ ساله» که از بیانات مقام معظم رهبری پیرامون ائمه(ع) است انتخاب شده است و سعی شده که با تمسک به اهل بیت(ع) جلوه خاصی به مسابقات بدهیم.
وی در ادامه افزود: مسابقات در ادوار اخیر در بخش‌های کمی و کیفی رشد بیشتری نسبت به ادوار قبل‌تر داشته است، سال گذشته ۹۰ درصد آمار شرکت‌کنندگان نسبت به دوره یازدهم بیشتر شد البته که برخی از مراکز در دوره قبل حضور ضعیفی داشته‌اند که باید تقویت شود، امسال برای اینکه استقبال بیشتری صورت گیرد سعی شده همفکری بیشتری داشته باشیم و مجموعه مرتبط با رسانه ملی را درگیر مسابقات کنیم.
یوسف تصریح کرد: در این دوره از مسابقات حفظ یک جزء را داریم و یکی از برنامه‌ها این است که افرادی که هر سال نسبت به سال قبل محفوظاتشان بیشتر شود از آنها تجلیل به عمل خواهد آمد. سعی شده با این برنامه شرایطی را فراهم کنیم که تا چند سال آینده رسانه ملی ۱۰ هزار حافظ قرآن داشته باشد.
دبیر برگزاری این دوره از مسابقات در ادامه بیان کرد: در این دوره مانند ادوار گذشته سعی شده که بخش‌های عمومی در مسابقات بیشتر دیده شود و رشته‌های حفظ ۱۰، ۱۵ و کل قرآن را نداریم چراکه متقاضی در این رشته‌ها کم است و ما نیز برنامه‌ریزی نسبت به برگزاری مسابقات به صورت مسابقات رسمی و آنچنانی نداریم بلکه ‌هدف توسعه فرهنگ قرآنی است تا از این رهگذر منویات مقام معظم رهبری نیز تحقق یابد.
وی بیان کرد: در این دوره حفظ یک جزء، حفظ سوره‌های نور و مؤمنون و حفظ پنج جزء را داریم و آقایان می‌توانند در رشته قرائت و‌ خانم‌ها نیز در بخش ترتیل در مسابقات شرکت کنند. همچنین با توجه به اینکه یکی از بخش‌هایی که به دنبال آن هستیم ‌در حوزه تولید است لذا یکی از رشته‌ها در این دوره از مسابقات تولید فیلم کوتاه پیرامون موضوعات اجتماعی قرآن است، علاوه بر این رشته خوشنویسی را نیز داریم.
یوسف تصریح کرد: سال گذشته بخش پژوهشی داشتیم و ‌کسانی که مقاله و ... در موضوعات قرآنی داشتند تجلیل شدند و‌ امسال نیز این بخش را خواهیم داشت البته امسال در دو محور افراد می‌توانند آثارشان را برای ما ارسال کنند که یکی از این محورها راه‌های افزایش و توسعه قرآن بین همکاران است و علاقه‌مندان می‌توانند در بخش پژوهش و فیلم کوتاه تا تاریخ ۳۰ آذرماه اقدام کنند.
وی در ادامه افزود: مسابقات در مرحله اول از ابتدای هفته وحدت آغاز خواهد شد و برخی از مراکزی که در تأمین داور مشکل دارند باید صوت شرکت‌کنندگان را ارسال کنند تا داوری صورت گیرد که این مرحله دی‌ماه خواهد بود و در اوایل بهمن ماه مرحله ‌نهایی و اختتامیه این دوره را در یکی از مراکز استانی خواهیم داشت که هنوز مشخص نشده است.
چرایی آشنایی با قرآن را برای مردم تبیین کنیم
این نشست هم‌اندیشی با اضافه شدن عباس انجام، مدیر شبکه عربی آفریقایی، در بخش دیگری کار خود را دنبال کرد، انجام در ابتدای سخنانش بیان کرد: برای اینکه انس مردم با قرآن بیشتر شود نیازمند آن هستیم که در ابتدا برای مردم چرایی آشنایی با قرآن را تبیین کنیم که اگر این اتفاق بیفتد شاهد این هستیم که خانواده‌ها بدون که جوایز و مسابقات و ... را در نظر بگیرند به قرآن توجه می‌کنند.
وی در ادامه افزود: پیشنهاد بنده برای بهبود این مسابقات اضافه کردن بخش حفظ موضوعی به آن است، بسیاری از آیات پر‌کاربرد در جامعه داریم که می‌توانیم آنها را از این طریق ترویج کنیم، مطلب دیگر نیز جلسات خانگی قرآن است که در مراکز استان‌ها همکاران رسانه‌ای می‌توانند این جلسات را تشکیل دهند.
انجام در ادامه بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم برای کسانی که موفق به حفظ قرآن می‌شوند تسهیلات بیشتری در نظر گرفته شود، برای نمونه کسانی که موفق به حفظ 5 جزء قرآن می‌شوند ترفیع شغلی یابند یا تسهیلات این چنینی در اختیار آنها قرار گیرد تا عزم سازمان برای توسعه فرهنگ قرآن و تشویق قرآنیان نمایان شود.
لزوم نوآوری و خلاقیت‌هایی در مسابقات قرآنی رسانه ملی
محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما از دیگر میهمانان این نشست بود که به ایراد سخن پرداخت و بیان کرد: خداوند در قرآن کریم سه وظیفه که عبارتند از تلاوت آیات، ترویج و ارتقای خودسازی و ترویج آموزش قرآن کریم هستند را بر عهده پیامبر(ص) گذاشته است، ما نیز به عنوان کسانی که در این مسیر گام نهاده‌ایم می‌توانیم با برگزاری این مسابقات گام بلندی در تحقق یافتن این اهداف داشته باشیم و باید از این فرصت طلایی در دوران خدمتمان به نحو احسن استفاده کنیم، چنان که مسابقات قرآن رسانه نیز این ظرفیت را دارد که عطر دل‌انگیز قرآن را به وسیله آن بین خانواده‌ها بیفشانیم.
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما در ادامه تصریح کرد: فرایند برگزاری مسابقات قرآن رسانه‌ ملی با توجه به ظرفیت‌های رسانه مانند آمیختگی با هنر و ... باید طوری باشد که در آن شاهد نوآوری و خلاقیت‌هایی باشیم.
وی در ادامه بیان کرد: اگر این اتفاق بیفتد می‌بینیم که مسابقات قرآن رسانه ملی می‌تواند به عنوان یک الگو برای مسابقات ملی و بین‌المللی نیز لحاظ شود، در ارتباطی که با مسئولان برگزاری مسابقات قرآن اوقاف داریم سعی شده است که نقش رسانه در کیفی‌سازی انعکاس رویدادهای قرآنی مورد توجه قرار گیرد.
محمدزاده تصریح کرد: مقام معظم رهبری در دیدارهایی که با جامعه قرآنی داشته‌اند تأکیدشان بر این بوده که گفتمان‌سازی قرآنی به وجود آید تا در گفتار مردم تأثیرگذار باشد و به همین دلیل رئیس رسانه ملی نیز این موضوع را مورد تأکید قرار دادند و قرار شد که در آینده هفته‌ای یک آیه را در شبکه‌های مختلف با مخاطبان رسانه در میان بگذاریم. لذا بحث گفتمان‌سازی بسیار مهم است و این مسابقات نیز با این مهم و توجه به حفظ موضوعی قرآن می‌تواند رشد بیشتری داشته باشد.
در انتهای این نشست حجت‌الاسلام موسوی‌مقدم، قائم مقام سازمان صدا و سیما به ایراد سخن پرداخت و در ابتدا بیان کرد: از قدیم‌الایام بین فلاسفه و حکما بحث تاریخی وجود داشته مبنی بر این‌که اصالت آیا با اندیشه است یا عمل؟ آنها که معتقدند اندیشه اصالت دارد می‌گویند اندیشه است که عمل را به وجود می‌آورد و آنها که اعتقاد به اصالت عمل دارند می‌گویند عمل موجب اندیشه‌‌سازی است‌ و تا عمل نکنیم اندیشه‌ها شکوفا نمی‌شود.
عمل و ایمان یا اندیشه و عمل باید به موازات یکدیگر باشند
وی در ادامه افزود: به نظر می‌آید قرآن کریم این بحث را خاتمه یافته می‌داند چراکه شاید تفکیک این دو مورد را اصلاً نمی‌پذیرد و قرآن کریم ایمان و عمل صالح را به صورت توأمان می‌بیند و گویی که ایمان بدون عمل و عمل بدون ایمان پذیرفته نیست، لذا عمل و ایمان یا اندیشه و عمل باید به موازات یکدیگر باشند و قرآن کریم نیز کتاب اندیشه، تفکر و عمل است و یکی از جامعیت‌های قرآن نیز همین است.
قائم مقام صدا و سیما با تأکید بر این که انطباق اندیشه و عمل موجب رشد خواهد شد تصریح کرد: اگر این اندیشه قرآنی با عمل انطباق یابد مدینه فاضله و حیات طیبه که در پی آن هستیم محقق خواهد شد و قرآن از این حیث معجزه‌ای است که هنوز نتوانسته‌ایم به عمق بسیاری از مفاهیم آن پی ببریم، اگر فرهنگ و اندیشه که با عمل عجین است توسعه یابد و در خانواده‌ها نهادینه شود آن وقت تأثیرات مثبت آن را خواهیم دید.
وی در ادامه با اشاره به مسابقات قرآن رسانه ملی بیان کرد: در این مقطع کنونی که نبرد سنگینی با دشمنان در عرصه‌های سیاسی و فرهنگی ایجاد شده است، باید به آیات قرآن بیش از پیش توجه کرده و آیات مربوط به مقطع زمانی کنونی را بیشتر مورد توجه قرار دهیم. علاوه بر اینکه این آیات باید در اختیار مردم قرار گیرد باید در جهت نهادینه‌سازی آنها این عمل را تکرار نماییم،‌ چرا که استمرار موجب بالا رفتن کیفیت خواهد شد حتی اگر کمیت پایین باشد.
موسوی‌مقدم تصریح کرد: استمرار این وضعیت موجب می‌شود تا استعدادیابی صورت گیرد و چهره‌های شاخص قرآنی نیز شناسایی شوند ضمن اینکه عمل به آیات نیز از اهمیت بالایی برخوردار است چنانکه نباید فعالیت‌های قرآنی فقط در راستای ترویج باشد و در سطح تئوری مفاهیم باقی بمانیم بلکه در عمل نیز نیاز به مراقبت است، همچنین وی بر تشکیل دبیرخانه دائمی برای برگزاری مسابقات نیز تأکید کرد.
captcha