تفرقه و پراکندگی بزرگترین چالش جهان اسلام است
کد خبر: 3651702
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱
آیت‌الله اراکی:

تفرقه و پراکندگی بزرگترین چالش جهان اسلام است

گروه سیاسی: دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بزرگترین چالش جهان اسلام را تفرقه و پراکندگی دانست و افزود: دستیابی به امت واحده اسلامی مهمترین اهداف این مجمع جهانی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی صبح امروز، چهارشنبه 19 مهرماه، در نخستین اجلاس بین‌المللی هم‌اندیشی «نقش اتحادیه‌های جهانی تقریب نهاد نخبگان جهان اسلام در اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت» با بیان اینکه امروز بزرگترین چالشی که جامعه اسلامی را تهدید می‌کند چالش تفرقه و پراکندگی است، تأکید کرد: ضرورت تلاش برای اتحاد و همگرایی جامعه اسلامی امروز بزرگترین مهمی است که همه دلسوزان و اندیشمندان جامعه اسلامی در پی آن هستند.      

آیت الله اراکی گفت: ما در این اجلاس قصد داریم راهی فراتر از آنچه در اجلاس‌های بین المللی وحدت و یا سایر نشست‌های تقریبی بوده را بپیماییم و به یک راهبرد عملی برای انسجام بین المللی میان فعالان عرصه وحدت در جهان اسلام دست یابیم.

آیت الله اراکی با اشاره به اینکه در سراسر جهان اسلام مجموعه‌ها و شخصیت‌هایی وجود دارند که این شخصیت‌ها و نهاد‌ها دغدغه وحدت دارند و برای ایجاد وحدت میان امت اسلامی تلاش می‌کنند، اظهار داشت: اگر تلاش‌های این نهاد و شخصیت‌ها نبود و با توجه به توطئه‌هایی که دشمنان برای جهان اسلام طراحی کرده اند امروز باید شاهد آتش و خون در سراسر جهان اسلام می‌بودیم.

وی افزود: اینکه امروز شاهدیم که جریان تفرقه گرا در حال افول است و گفتمان وحدت گرا به گفتمان غالب در جهان اسلام تبدیل شده نتیجه تلاش مجموعه ها، نهاد و شخصیت‌های تقریبی در جهان اسلام است.       

دبیرکل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: این اجلاس دو هدف مهم را دنبال می‌کند اول اینکه میان اتحادیه ها، نهاد ها، مجموعه‌ها و نهاد‌های تقریبی موجود در جهان اسلام یک پیوست عملیاتی و یک پیوست راهبردی ایجاد کند تا در نتیجه این پیوست همکاری بهتری با یکدیگر داشته باشند و دوم اینکه تأسیس نهاد‌های تقربی جدید در سراسر جهان اسلام هدفمند شود.     

آیت الله اراکی گفت: منظور از امت واحده اسلامی این نیست که جغرافیای سیاسی و مرز‌های میان کشور‌های اسلامی از بین برود بلکه منظور این است که کشور‌های اسلامی یک اتحادیه‌ای شبیه به اتحادیه اروپا ایجاد کنند و در زمینه‌های اقتصادی، بازرگانی، فرهنگی، علمی و ... با یکدیگر همکاری داشته باشند. ­دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: منظور ما از امت واحده اسلامی برداشتن مرزها و یکدست شدن دولت های اسلامی نیست؛ می توان با حفظ خصوصیات و امتیازات خاص هر کشور به گونه ای هماهنگ عمل کرد و نظیر اتحادیه اروپا همکاری های مشترکی در زمینه های مختلف داشته باشیم.   

آیت الله محسن اراکی افزود: ضرورت تلاش برای همگرایی جبهه اسلامی ضرورتی است که همه مصلحان جوامع اسلامی به دنبال آن هستند و ما قصد داریم فراتر از اجلاس‌های وحدت و نشست‌های تقریبی که در جهان برگزار می‌شود، راهبردی عملی و میدانی برای ایجاد انسجام بین المللی بین فعالان حوزه وحدت به وجود بیاوریم.  

وی با بیان اینکه بزرگترین چالشی که جهان اسلام را تهدید می‌کند تفرقه و پراکندگی است گفت: هدف از برگزاری این نشست آن است که بتوانیم بین اتحادیه نهاد‌ها انجمن‌ها و مجموعه‌های فعال تقریبی؛ پیوست عملیاتی و راهبردی ایجاد کنیم که در نتیجه آن همه نهاد‌های تقریبی با هماهنگی یکدیگر فعالیت کنند. 

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت: ما در پی آن هستیم که دولت‌ها و ملت‌ها با حفظ همه ویژگی‌ها و امتیازات خاص خود، بتوانیم کاری نظیر اتحادیه اروپا کنیم و ما بر این باوریم که کشور‌های اسلامی می‌توانند در بسیاری از زمینه‌های تجاری بازرگانی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و همکاری‌های علمی فرهنگی آنچنان برنامه‌هایی طراحی کنند که به یک امت واحده دست پیدا کنیم گرچه این امت واحده رنگارنگ است و کشور‌های مختلف با سلایق مختلف را می‌تواند در بر بگیرد.

یادآور می‌شود نخستین اجلاس بین‌المللی هم‌اندیشی «نقش اتحادیه‌های جهانی تقریب نهاد نخبگان جهان اسلام در اجرای راهبرد دیپلماسی وحدت» هم‌زمان با بیست‌وهفتمین سالروز تأسیس مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی صبح امروز، چهارشنبه 19 مهر ماه، در هتل آزادی آغاز به کار کرد.

captcha