جزئیات کمک‌های ایران به آوارگان روهینگیا/ عمق فاجعه صدای سکوت‌کنندگان را درآورده است
کد خبر: 3657419
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۵
در غرفه ایکنا تشریح شد؛

جزئیات کمک‌های ایران به آوارگان روهینگیا/ عمق فاجعه صدای سکوت‌کنندگان را درآورده است

گروه بین‌الملل: معاون برنامه‌ریزی و آموزش‌های تخصصی سازمان امداد و نجات سازمان هلال احمر طی نشستی در غرفه ایکنا واقع در بیست‌وسومین نمایشگاه مطبوعات جزئیات کمک‌های ایران به آوارگان روهینگیا را تشریح کرد.

کمک‌ ایران به آوارگان روهینگیا هوشمندانه و بر مبنای عقلانیت استبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، احمد سلطانی، معاون برنامه‌ریزی و آموزش‌های تخصصی سازمان امداد و نجات سازمان هلال احمر در نشست «بررسی تبعات پاکسازی قومی در میانمار» که امروز(ششم آبان) در غرفه ایکنا در بیست‌وسومین نمایشگاه مطبوعات برگزار شد، گفت: در کنار ایران در حال حاضر بسیاری از کشورهای غربی و اروپایی از جمله کانادا، هلند، اسپانیا و غیره در حال امدادرسانی به اقلیت روهینگیا هستند.

سلطانی اظهار کرد:‌ حل بحران مسلمانان روهینگیا نیازمند دیپلماسی فعال بین‌المللی است و برای اینکه این مسئله محقق شود یا باید آوارگان برگردند یا اینکه تداوم هجوم آوارگان به مرز بنگلادش متوقف شود.

وی در ادامه با اشاره به امدادرسانی کشور بنگلادش به اقلیت آوارگان روهینگیا تأکید کرد: کشور بنگلادش با اکثریت مسلمان و بدون هیچ تعصبی در حال خدمت رسانی به این آوارگان است.

احمد سلطانی همچنین تصریح کرد: تاکنون نمی‌توان آمار رسمی درباره آمار آوارگان مسلمان روهینگیا ارائه کرد، اما تا اواسط اکتبر چیزی حدود یک میلیون و 200 هزار نفر آواره شده‌اند که از مرز عبور کرده و وارد بنگلادش شده‌اند و این افراد تنها در پی نجات جان خود هستند و در واقع با این آمار چیز زیادی از مسلمانانان میانمار در ایالت راخین باقی نمانده است.

عمق فاجعه صدای سکوت‌کنندگان را درآورده است

وی افزود: آواره شدن این حجم زیاد از مسلمانان روهینگیا و ادامه این روند، بیانگر وجود پاکسازی قومی و نژادی در این منطقه است و این افراد مشکلات زیادی را برای جامعه پذیرش‌کننده به وجود آورده‌اند؛ به هر حال من وارد مقوله سیاسی نمی‌شوم، عمق فاجعه به قدری است که به هیچ وجه نمی‌توان بر آن سرپوش گذاشت و حتی صدای نهادهای حقوق بشری که معمولا بعضی وقت‌ها در مقابل مشکلات مسلمانان سکونت اختیار می‌کنند، نیز درآمده است.

سطانی تصریح کرد: خیلی از کشورهای اروپایی و کمیته‌های صلیب سرخ از کانادا و هلند و کشورهای اروپایی در حال فعالیت برای کمک به روهینگیایی‌ها هستند و این کمک‌ها این پیام را به افکار عمومی اروپا می‌رساند که فاجعه عمیقی برای مسلمانان در حال رخ‌دادن است.

معاون برنامه‌ریزی و آموزش‌های تخصصی سازمان امداد و نجات همچنین گفت: اولویت اول در مدیریت بحران، پیشگیری است، اما اکنون در بحث مسلمانان روهینگیا بحث بازتوانی مطرح است و مشکلات جسمی و روانی زیادی برای این اقلیت مظلوم به وجود آمده است، اما بحث پیشگیری نیازمند مسائل سیاسی است که قضیه از اصل درست شده و تداوم موج آوارگان متوقف شود تا این افراد به کشور خود برگردند.

جزئیات کمک‌های ایران به آوارگان روهینگیا/ توقف بحران با اراده سیاسی کشورها

وی در ادامه با اشاره به این که باید از کشور بنگلادش به خاطر پذیرش آوارگان میانمار تشکر کرد، افزود: حل بحران مسلمانان روهینگیا نیازمند یک دیپلماسی فعال است. در مقوله مدیریت این بحران که روز به روز پیچیده‌تر می‌شود، باید سراغ حوزه پیشگیری برویم و قضیه را از اصل حل کنیم تا این سیر، حداقل متوقف شود و آوارگان برگردند.

سلطانی یادآور شد: مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که سازمان‌های امدادرسانی امکان ورود به خاک میانمار را ندارند و اگر ما می‌توانستیم وارد میانمار شویم برخی از مشکلات حل می‌شد و این مسئله در آمار و ارقام هم می‌توانست به ما کمک کند.

نبود آمار دقیق از کشته‌شدگان

وی درباره آمار کشته‌شدگان روهینگیا تصریح کرد: آماری که ما داریم در حدود 3 هزار کشته است، اما آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد، ممکن است مدت‌ها بعد گورهای دسته‌جمعی در این زمینه کشف شود.

سلطانی درباره راهکار توقف نسل‌کشی روهینگیایی‌ها بیان کرد: اراده سیاسی کشورهای اسلامی می‌تواند این روند را متوقف کند و کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ که در تهران هم دفتر دارد؛ در خروج از این بحران نقش مؤثری دارد.

وی درباره جایگاه هلال احمر در زمینه امدادرسانی گفت: در منازعات بین‌المللی جمعیت‌های مختلفی حضور دارند و فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ، ارگان هماهنگ‌کننده 186 کشور است که جمعیت هلال احمر و دفاتر صلیب سرخ دارند.

سلطانی بیان کرد: ما معتقدیم موازی‌کاری نباید صورت بگیرد، جمعیت بنگلادش از عملکرد ترکیه، کویت و قطر در روند کمک‌رسانی ناراحت است؛ زیرا به صورت جداگانه کار انجام داده بودند، اما ما از همان ابتدا با فدراسیون صلیب سرخ هماهنگ بودیم و پس از این نیز کارهای خود را با فدراسیون هماهنگ می‌کنیم که حضور ما مؤثر باشد.

معاون برنامه‌ریزی و آموزش‌های تخصصی سازمان امداد و نجات تصریح کرد: در ارزیابی صورت‌گرفته، روهینگیایی‌ها از نظر محل اسکان و سکونت، وضعیت بهداشتی و معیشت در اوضاع ناگواری هستند؛ بنابراین باید برنامه‌ریزی‌های لازم صورت بگیرد تا بتوانند زندگی خود را پیش برده و امرار معاش کنند.

وی گفت: ما در امدادرسانی خود یک استراتژی ورود و یک استراتژی خروج داریم و وقتی ما یک جمعیت بحران‌زده را رها کرده و از کمک‌رسانی خارج می‌شویم که به مرحله تداوم زندگی رسیده باشند.

جزئیات کمک‌های ایران به آوارگان روهینگیا/ توقف بحران با اراده سیاسی کشورها

سلطانی یادآور شد: تأمین سرپناه مناسب، آب آشامیدنی مناسب، کمک‌های بهداشتی، مواد غذایی و پوشاک و درمان مناسب برای روهینگیایی‌ها در حال حاضر از اولویت‌های سازمان امداد و نجات است، گفت: خیلی از مشکلات ایجادشده در منطقه محل سکونت آوارگان روهینگیا اکنون به دلیل درمان نامناسب است.

همکاری با هلال احمر بنگلادش

احمد سلطانی ادامه داد: جمعیت هلال احمر تلاش می‌کند با همکاری جمعیت هلال احمر بنگلادش، خدمات خود را ارائه دهد، سعی داریم علاوه بر ارسال سه محموله چادر و مواد غذایی، یک درمانگاه با همکاری وزارت بهداشت برای آوارگان راه‌اندازی کنیم و 5 کلینیک نیز در مناطقی که در اختیار ما قرار گرفته است‌، ایجاد کنیم و در زمینه تأمین آب بهداشتی نیز فعالیت داشته باشیم.

وی درباره استفاده اقلیت مسلمان روهینگیا از آب نامناسب و غیربهداشتی گفت: این مسئله شیوع بیماری‌‌های مختلفی را در پی داشته است.

سلطانی همچنین بیان کرد: معمولا اگر سازمان‌های امدادی از وضعیت اقلیت روهینگیا اطلاع کافی داشته باشند، می‌توانند خدماتی تأثیرگذار ارائه دهند و اگر امکانات مناسب از جمله زمین در اختیار آن‌ها قرار داده شود، می‌توانند برای آوارگان کمپ دایر کنند.

وی گفت: در فاصله حدود یک ماه، حدود 800 هزار نفر آواره شدند و این افراد به صورت خودساخته اقدام به ایجاد سرپناه با چوب و نایلون کرده‌اند، طبیعتا روند آتی این گونه است که با همکاری بنگلادش باید زمین‌هایی مناسب در نظر گرفته شود و اقدام به ایجاد اردوگاه کنیم.

احمد سلطانی افزود: برای ایجاد سرپناه از نظر علمی چهار مرحله داریم که مرحله نخست سرپناه اضطراری است که با یک ستون و نایلون ایجاد می‌شود و مرحله دوم سرپناه موقت است که استانداردهای اولیه از قبیل چادر و کانکس را دارد و برای 6 تا 9 ماه در نظر گرفته می‌شود. مرحله سوم اسکان موقت با استانداردهای خاص خود و مرحله چهارم اسکان دائم است.

وی گفت: هنوز مشخص نیست که ما قرار است به سمت اسکان دائم مسلمانان روهینگیا برویم یا نه؛ زیرا کشور بنگلادش ظرفیت توانایی این موضوع را ندارد و در هر کدام از مقوله‌های سرپناه و اسکان، استانداردهای خاصی برای انتخاب زمین وجود دارد، اما متأسفانه منطقه مرزی میانمار و بنگلادش هیچ یک از فاکتورهای لازم را ندارد.

معاون برنامه‌ریزی و آموزش‌های تخصصی سازمان امداد و نجات ادامه داد: بنابراین در چنین شرایطی و با توجه به این جمعیتی که هر روز به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود، چندین ماه طول می‌کشد که ما بتوانیم یک سرپناه حداقل استاندار برای آن‌ها فراهم کنیم. مالکیت زمین نیز از دیگر مشکلاتی است که برای ایجاد سرپناه وجود دارد.

کمک 14 میلیارد ریالی ایران

وی گفت: سازمان امداد و نجات تاکنون حدود 14 میلیارد ریال در سه فقره به مسلمانان میانمار کمک کرده است، اعضای جمعیت هلال احمر هنگامی که برای کمک‌رسانی به مناطق مختلف اعزام می‌شوند، فعالیت خود را در پوشش فدراسیون جهانی صلیب سرخ انجام می‌دهند.

سلطانی با اشاره به این که دو تن از اعضای جمعیت هلال احمر عضو فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ هستند، گفت: در حال حاضر، تیمی از هلال احمر ایران در مرز میانمار و بنگلادش مستقر است که ارزیابی وضعیت میدانی را انجام می‌دهد، که مطابق با آن نیازها ارسال شود و ما الان درصدد اعزام نیروهای پزشکی هستیم و در حاضر یکی از مدیران ارشد جمعیت هلال احمر به عنوان مدیر ستاد امدادرسانی میانمار انتخاب شده است و اکنون در آن منطقه حضور دارند و برای استقرار تیم‌های اعزامی در حال ارزیابی هستند.

وی در پایان تأکید کرد: تلاش ما این است که با همکاری جمعیت هلال احمر بنگلادش خدمات بیشتری ارائه دهیم، چرا که آن‌ها اشراف بیشتری به بحران دارند و حضور ایران برای کمک به آوارگان مسلمان روهینگیا هوشمندانه و بر مبنای عقلانیت و برنامه‌ریزی بلند مدت است/.




captcha