ایران؛ عمود اصلی و قدرت برتر امنیت در خاورمیانه
کد خبر: 3659572
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۰
اخبار بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات/ 203

ایران؛ عمود اصلی و قدرت برتر امنیت در خاورمیانه

گروه بین‌الملل: علی منتظری، نماینده بخش عربی تلوزیون کانال 24 فرانسه در ایران تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران عمود اصلی و قدرت برتر برقراری امنیت در منطقه است و فرانسه در سیاست خارجی خود راهی جز همکاری با ایران ندارد.

جمهوری اسلامی ایران؛ عمود اصلی و قدرت برتر امنیت در خاورمیانه
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن ایکنا، علی منتظری؛ خبرنگار و نماینده بخش عربی تلویزیون کانال 24 فرانسه در ایران، در نشستی که با عنوان «تحولات سوریه و خاورمیانه و سیاست خارجی فرانسه» برگزار شد، گفت: فرانسه پس از جنگ جهانی اول توانست با نقش فعال در منطقه خاورمیانه و به خصوص در لبنان و سوریه، موقعیت بسیار مناسبی به دست آورد.

وی افزود: بعد از جنگ جهانی دوم نیز با برنامه‌ریزی فرهنگی با عنوان «فرهنگ مشترک حوزه دریای مدیترانه» تلاش کرد تا در منطقه نقش جدیدی از نظر سیاسی و فرهنگ‌سازی ایفا کند.

منتظری گفت: فرانسه با ایجاد پایگاه اصلی در کشور لبنان توانست خود را در منطقه تثبیت کند تا حدی که دو رکن اساسی کشور لبنان یعنی ریاست جمهوری و فرماندهی ارتش این کشور باید مسیحی فرانکوفونی باشند و زبان فرانسه را به عنوان زبان دوم لبنان نهادینه کرد اما در سوریه به دلیل کثرت شهروندان مسلمانان، نتوانست تا حد زیادی موفق باشد.

این فعال رسانه‌ای افزود: فرانسه پس از تشکیل رژیم غاصب صهیونیستی و حمایت فراوان فرانسه از این کشور جعلی در ایجاد سلاح‌های کشتار جمعی و انرژی اتمی، وارد مرحله جدیدی از سیاست و با چالش جدی مواجه شد و به خوبی نتوانست در منطقه سیاست تعادل بین کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی را برقرار سازد.

منتظری تأکید کرد: در دوران جنگ‌های داخلی 15 روزه لبنان، فرانسه از طریق حمایت حافظ اسد؛ رئیس جمهور پیشین سوریه توانست از نظر سیاسی و نظامی قدرت خود را در منطقه بیفزاید همچنین از طریق ایجاد پایگاه‌های علمی در کشورهای مصر، لبنان، تونس، الجزائر و... توانست نفوذ گسترده‌ای در منطقه به دست آورد.

وی تصریح کرد: حضور شهروندان این کشورها در فرانسه برای تحصیل و زندگی به گونه‌ای رقم خورد که حدود 16 درصد از آراء مردم فرانسه در انتخابات تحت تأثیر این گروه قرار بگیرد.

انتقاد دیپلمات‌ها و اساتید دانشگاه فرانسه نسبت به سیاست‌های خارجی این کشور

نماینده بخش عربی تلویزیون کانال 24 فرانسه گفت: در ماه ژوئن 2016 میلادی، 20 نفر از کارشناسان سیاسی، دیپلمات‌ها و اساتید دانشگاه‌های فرانسه، سیاست‌های خارجی این کشور را به صورت جدی مورد نقد و بازبینی قرار دادند.

«عدم ایفای نقش مناسب فرانسه در بحران‌های بوجود آمده در اتحادیه اروپا»، «عدم برقراری فاصله مناسب سیاست‌های این کشور با سیاست‌های آمریکا»، «تبعیت بی چون و چرا‌ از سیاست‌های امریکا در منطقه»، «تبعیت از ایجاد سیاست‌های دشمنی آمریکا با ایران» و «ایفای نقش سیاسی موافق با تغییر حکومت در سوریه» از جمله نقدهای وارد شده توسط این گروه به سیاست‌های خارجی فرانسه در منطقه بود و آن‌ها را به اشتباه در قبال سیاست‌های خود معترف ساخت.

پس از انتقاد‌های این کمیته به سیاست‌های خارجی این کشور، فرانسه تصمیم گرفت تا سیاست‌های خود را در منطقه و به خصوص در مورد ایران و سوریه تغییر دهد و با همکاری با روسیه در قبال اوضاع سوریه، نقش از دست رفته خود را بازیابی و فاصله خود را با سیاست‌های آمریکا حفظ کند.

وی در انتها خاطر نشان کرد که جمهوری اسلامی ایران نقش عمود اصلی و قدرت برتر بر قراری امنیت در منطقه را بر عهده دارد و فرانسه در سیاست خارجی خود راهی جز همکاری با ایران و ایجاد سیاست صلح و آرامش پایدار در منطقه ندارد/.

captcha