اجرای 350 محفل قرآنی در کشور عراق/ همراهی آستان قدس رضوی با کاروان «نور»
کد خبر: 3663108
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۴
حسن محمدی خبر داد:

اجرای 350 محفل قرآنی در کشور عراق/ همراهی آستان قدس رضوی با کاروان «نور»

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: دبیر شورای راهبردی فعالیت‌های قرآنی اربعین از برپایی 350 محفل قرآنی در شهرهای کشور عراق خبر داد و گفت: امسال تعامل بسیار خوبی با آستان قدس رضوی در اجرای مراسم برنامه‌های قرآنی برای زائران سیدالشهدا(ع) وجود داشت.

اجرای 350 محفل قرآنی در کشور عراق/ همراهی آستان قدس رضوی با کاروان «نور»

حسن محمدی، دبیر شورای راهبردی فعالیت‌های قرآنی اربعین در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این‌که پیاده‌روی اربعین بزرگترین رژه سیاسی شیعیان و مسلمانان است، گفت: این پیاده‌روی آثار بسیار وزین و ارزشمندی در سال‌های اخیر داشته است و مقام معظم رهبری نسبت به اهتمام به این امر توصیه‌هایی داشته‌اند، ما نیز به نوبه خود تلاش کرده‌ایم تا در حوزه فرهنگسازی و خصوصاً فرهنگ قرآنی فعالیت‌هایی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در سال گذشته تعداد کاروان نور متشکل از قراء و گروه‌های تواشیح 40 نفر بودند که با توجه به درخواست ستاد اربعین، این ظرفیت امسال به 70 نفر افزایش یافت که این تعداد با بیش از 80 درصد افزایش همراه بود.

محمدی اظهار کرد: با توجه به شرایط منحصر به‌فرد در پیاده‌روی اربعین، با توجه به سابقه و تجربیات قبلی، از روند اجرای برنامه‌ها آگاهی کامل داشتیم، در این راستا هماهنگی‌هایی که از جانب ایران با کشور عراق ایجاد شده بود، به صورت صددرصد اعمال نخواهد شد و با علم به این موضوع، برنامه‌ها را طراحی کردیم.

وی افزود: علی‌رغم اینکه موکب‌های مختلف را در مسیر نجف تا کربلا هماهنگ کرده بودیم، بسیاری از این موکب‌ها با زمان و اجرای برنامه‌های کاروان آماده برپایی مراسم قرآنی نبودند که البته از موکب‌های دیگر در جهت برگزاری مراسم‌ها بهره برده شد.

محمدی به هدف اصلی حرکت و حضور کاروان نور در راهپیمایی اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: هدف از طراحی برنامه‌های قرآنی بین مسیر راهپیمایی اربعین حسینی برای زوار، طنین‌انداز شدن آوای ملکوتی قرآن کریم بود که با مدیریت و برنامه‌ریزی‌های دقیق این موضوع انجام شد و به کمیت‌های مورد نظر دست یافته و موفق به برپایی 350 محفل قرآنی در شهر‌های نجف اشرف، کربلای معلی، سامرا و کاظمین و دیگر محل و موکب‌ها شدیم.

دبیر شورای راهبردی فعالیت‌های قرآنی اربعین بیان کرد: با توجه به برنامه‌هایی که در کنار محافل برپا شد همانند کرسی‌های اذانگاهی، قرائت قرآن، تواشیح، اجرای دو تلاوت در محفل قرآنی و غیره موجب شد که بالغ بر یک هزار برنامه قرآنی در اربعین برگزار شود که با این تعداد مراسم، به هدفی که در نظر گرفته شده بود، دست یافتیم.

 وی افزود: امسال اعضای کاروان نور متشکل از قراء ممتاز و منتخب کشوری، گروه‌های منتخب تواشیح و غیره بودند که موفق به اجرای برنامه‌های شایسته‌ای در‌خور زوار اربعین حسینی انجام شد که نسبت به سال گذشته در حوزه کمی بهتر بود‌.

محمدی با تأکید بر همکاری با آستان قدس رضوی در اربعین حسینی‌، اظهار کرد: امسال تعامل بسیار خوبی با آستان قدس رضوی در اجرای مراسم برنامه‌های قرآنی برای زائران سیدالشهدا(ع) وجود داشت به نوعی محافل رضوی در ذیل کاروان نور برپا شد و پرچم مقدس آستان رضوی در موکب‌ها به هنگام برپایی مراسم نصب شد.

دبیر شورای راهبردی فعالیت‌های قرآنی اربعین با اشاره به اینکه فرایند اجرای برنامه‌های قرآنی رضایت‌بخش بود، گفت: امسال در اجرای برنامه‌های قرآنی رضایت خوبی حاصل شد، البته کمبودهایی هم که قابل پیش‌بینی بود، مشاهده شد که به دلیل شرایط خاص اربعین، این موضوع طبیعی است.

وی تصریح کرد: برنامه دیگری که مورد توجه قرار گرفت، مراسم جمع‌خوانی حفظ و مفاهیم این سوره مبارکه واقعه بود که در موکب‌ها و در زمان برپایی محافل قرآنی این آئین با حضور شرکت‌کنندگان و زوار  امام حسین(ع) انجام شد.

 محمدی درباره مصاحفی که در مراسم اربعین عرضه شد، گفت: سعی کردیم در تعامل با مرکز طبع و نشر قرآن، مصحف شریف در مسیر نجف تا کربلا توزیع شود.

دبیر شورای راهبردی فعالیت‌های قرآنی اربعین درباره اختتامیه برنامه‌های کاروان نور خاطرنشان کرد: مراسم اختتامیه‌ای به همراه زیارت کاظمین(ع) و برپایی محفل قرآنی صورت گرفت که به عنوان آخرین برنامه بود و امیدواریم در آذر‌ماه مراسم اختتامیه‌ای با حضور کاروان نور در جوار حرم حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع) در مشهد مقدس برگزار شود.

سمیه عیادی

captcha