راه‌اندازی مراکز قرآنی و فرهنگی در ۲۹۰۰ بقعه سراسر کشور/ ۷۰ درصد مردم نسبت به وقف و کارکردهای آن بی‌اطلاع هستند
کد خبر: 3663384
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۷
حجت‌الاسلام محمدی:

راه‌اندازی مراکز قرآنی و فرهنگی در ۲۹۰۰ بقعه سراسر کشور/ ۷۰ درصد مردم نسبت به وقف و کارکردهای آن بی‌اطلاع هستند

گروه جامعه: رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه از سال ۱۳۸۹ تا کنون ۱۵ هزار و ۶۱۷ موقوفه به ثبت رسیده است از راه‌اندازی مراکز قرآنی و فرهنگی در ۲۹۰۰ بقعه سراسر کشور خبر داد و گفت: این خدمات در حالی است که ۷۰ درصد مردم نسبت به وقف و کارکردهای آن بی‌اطلاع هستند.

به‌گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، همزمان با آغاز دهه وقف و به منظور اعلام اهم برنامه‌های این دهه و دستاورد‌های این سازمان در یک سال گذشته، نشست خبری با حضور حجت الاسلام والمسلمین علی محمدی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، عیسی علیزاده، رئیس سازمان زیبا‌سازی شهرداری تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد شرفخانی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف در سالن همایش‌های این سازمان برگزار شد.

رییس سازمان اوقاف و امور خیریه در این مراسم ضمن تسلیت به بازماندگان زلزله استان کرمانشاه اظهار کرد: امام صادق فرمودند: «بهترین یادگاری که برای هر فردی ماندگار است، فرزند نیکوکار، سنت حسنه و سوم صدقه جاریه است که بعد از خودش استمرار داشته باشد» که در روایات از صدقه به وقف یاد شده است. وقف اختصاص به اسلام ندارد بلکه پیامبر اسلام (ص) این حکم را کمال بخشید و آن را گسترش داد. وقف در موضوعات مختلف به دولت و ملت کشورمان خدمات رسانی داشته و دارد.

وی افزود: وقف و موقوفات خدمات بسیاری را به ملت و دولت‌ها کرده است و از این رو از رسانه‌ها می‌خواهیم که در زمینه تبلیغ و اطلاع‌رسانی این خدمات به مردم وارد شوند و این خدمات را اطلاع‌رسانی کنند. یکی از خدمات موقوفات خدمات درمانی است که در کشور بیش از 1400 موقوفه درمانی داریم که 25 درصد از مراکز درمانی کشور را تشکیل می‌دهد و لازم است به صورت صحیح اطلاع‌رسانی شود.

40 دانشگاه موقوفه
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: خدمات بعدی موقوفات، علمی، آموزش و فرهنگی است که بیش‌ از 6 هزار موقوفه در این زمینه ثبت شده است. این خدمات از مدارس آموزش و پرورش گرفته تا حوزه‌های علمیه و آموزشگاه‌ها را به خودش اختصاص داده است. در کشور 40 دانشگاه و 1400 مدرسه موقوفه داریم.

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به خدمات عبادی اوقاف هم گفت: خدمات فرهنگی و عبادی مانند مساجد، حسینیه‌ها و تکایا و همچنینی هیئت‌ها در سطح کشور وجود دارد که بیش از 70 هزار مسجد موقوفه و 15 هزار حسینیه موقوفه در این زمینه داریم که همه آنها خدمات بسیاری را به مردم می‌دهند.

وی تصریح کرد: اگر ما می‌خواهیم حق و حقوق واقفین را به درستی احیا کنیم در ابتدا باید وقف‌نامه‌ را بشناسیم و به همین منظور از سال 91 تاکنون تمامی اسناد وقفی که در اختیار بوده است مورد مطالعه قرار گرفت و همه آنها اسکن، چاپ و نیات آنها استخراج شد که یک حرکت بی‌نظیر در سازمان اوقاف بوده است.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف با بیان اینکه بیش از 500 هزار وقف‌نامه مطالعه و در سامانه اینترنتی موقوفات ثبت شد، گفت: همه این اقدامات برای حفظ و نگهداری نیات واقفین انجام شده است. بعد از این نسبت به ثبت سند رسمی موقوفات و واقفین اقدام انقلابی را انجام داده‌ایم که از زمان به وجود آمدن سازمان اوقاف تا سال 1388 تنها 64 سند ثبت شد و از سال 89 تا کنون 70 هزار سند ثبت شد.

‌حجت‌الاسلام محمدی در ادامه بیان کرد: در این ایام سازمان اوقاف با تلاش خود 18 تفاهم‌نامه را با سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف منعقد کرد که از این تعداد 16 مورد آن عملیاتی شد. بخش دیگر خدمات سازمان و اقدامات در این سال‌ها شناسایی مستاجرین حقیقی و حقوقی بود که بیش از 11 هزار رقبه با حدود 25 هزار هکتار زمین در تصرف دستگاه‌های حکومتی است که به عنوان مستاجرین سازمان اوقاف هستند.

وی با بیان اینکه مطالبات سازمان اوقاف از دستگاه‌های دولتی بیش از 5 میلیارد تومان است، تصریح کرد: این ۵ هزار میلیارد تومان مطالبه از موقوفات از دستگاه‌های دولتی است که مورد بررسی قرار گرفت. عمران و آبادانی املاک موقوفه یکی از وظایف سازمان اوقاف است. شناسایی و برنامه ریزی برای نوسازی بیش از ۱۵ رقبه انجام شد که نیازمند بیش از ۲۰ هزار میلیارد بودجه در این زمینه هستیم.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف ادامه داد: پیگیری حق و حقوق موقوفات و شناسایی مستاجرین اقدام مهمی است که در گذشته وجود نداشت که از دیگر برنامه‌هایی است که صورت گرفت. تعریف شاخص بهره‌وری یکی دیگر از اقداماتی است که با در نظر گرفتن ۲۰۰ شاخص بهره‌برداری با کمک اساتید دانشگاه و به کارگیری ۱۶ شاخص در این عرصه اتفاق مهم صورت گرفت.
 
وی با اشاره به مدیریت بقعه امامزادگان نیز گفت: انتخاب هیئت امنا از میان مردم در سراسر کشور با در نظر گرفتن سوابق و شناسایی وضعیت امام زادگان صورت گرفت. ۵۲ درصد از امام زادگان هیچ گونه درآمدی ندارند و اگر بخواهیم همه بقاع کشور خدمات فرهنگی داشته باشند حدود ۷ هزار میلیارد تومان بودجه لازم است.

محمدی اظهار کرد: مدیریت فرهنگی امام‌زادگان با محوریت برنامه‌های دینی و تبلیغی فعالند که تا پایان سال ۱۳۸۸ نماز جماعت امام زادگان کمتر از ۵۰۰ بقعه بود و از آن تاریخ به بعد در ۱۳۰۰ بقعه نماز جماعت برگزار می‌شود. تعداد اعزام روحانی و مبلغ در امام زادگان و حسینیه‌ها بیش از ۵۳ هزار مبلغ بوده است همچنین راه‌اندازی مراکز قرآنی و فرهنگی در ۲۹۰۰ بقعه سراسر کشور صورت گرفته است.

نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف با اشاره به اقدامات این سازمان در حوزه قرآنی هم گفت: تا پایان برنامه مسابقات قرآنی سال جاری بیش از ۴۰۰ هزار نفر شرکت کردند. همچنین ۳ میلیون از دانش‌آموزان در این برنامه‌ها شرکت داشتند.  همچنین تا پایان سال 95 بیش از یک میلیون 200 هزار نفر در این برنامه‌ها همراه ما بوده‌اند و 49 هزار نفر در فضای مجازی به فعالیت‌های قرآنی مشغول بودند.83 کشور خارجی در مسابقات قرانی شرکت کردند و 5 مسابقه بین‌المللی قرآنی در این سال‌ها برگزار شد.
 
وی با بیان اینکه از سال ۱۳۸۹ تا کنون ۱۵ هزار و ۶۱۷ موقوفه به ثبت رسیده است، اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای تشویق مردم نسبت به ایجاد موقوفات در جهت تولید علم و فناوری صورت گرفته که یکی از مهمترین نیازهای جامعه است. ما امروز موقوفات قرآنی کم داریم که باید مورد توجه قرار گیرد. این در حالی است که ۷۰ درصد مردم نسبت به وقف و کارکردهای آن بی‌اطلاع هستند.

به گزارش ایکنا، سازمان به منظور بزرگداشت این سنت نیکو و پاسداشت یاد و خاطره واقفان دهه گرامیداشت وقف را از ۲۵ آبان به مدت ۱۰ روز همراه با ده‌ها برنامه مختلف در سطح کشور برگزار می‌کند. همچنین در این نشست از طرح‌های مفهومی کمپین بزرگ تبلیغی «همه واقف باشیم» که با مشارکت سازمان زیباسازی شهرداری تهران آماده شده است با حضور مسئولان شهرداری تهران رونمایی خواهد شد.

captcha