سردرگمی اتحادیه‌های مدغم استانی با عقبه‌ای نامعلوم
کد خبر: 3665840
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸

سردرگمی اتحادیه‌های مدغم استانی با عقبه‌ای نامعلوم

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: با وجود تشکیل اتحادیه‌های مدغم قرآنی در سطح استان‌ها از مرادماه امسال تا مهرماه، اما هنوز زمان اساسنامه ادغام اتحادیه کشوری به تصویب نرسیده و زمان این ادغام در نامعلومی به سر می‌برد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی امیدیان، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی قرآن و عترت لرستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اینکه حدود دوماه از ادغام اتحادیه‌ها می‌گذرد، اظهار کرد: جهش و خیزی که برای مجموعه اتحادیه مؤسسات قرآنی برداشته شده بود این نوید و امید را به مجموعه مؤسسات داده بود که رفع مشکل و دوگانگی شود و فضا را به سمت یک‌دستی و یک‌رنگی ببرد که دغدغه قرآن است و از سوی دیگر دغدغه مؤسسات قرآنی را نیز رفع کند.
وی ادامه داد: فرآیند شش ساله‌ای در زمینه ادغام اتحادیه‌ها پیش آمد که در نهایت بحث ادغام اتحادیه‌ها و با همکاری و کمک دستگاه‌ها چون ارشاد و تبلیغات اسلامی امسال عملیاتی شد.
امیدیان ضمن قدردانی از نقش بی‌بدیل خبرگزاری ایکنا در راستای همدلی، به صورت بی‌طرف در پوشش اخبار ادغام اتحادیه‌ها، اظهار کرد: مؤسسات در محیطی که نماینده سازمان‌های نظارتی و دو اتحادیه بودند، فرآیند ادغام را انجام دادند.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی قرآن و عترت لرستان با تأکید بر اینکه عقبه این کار عظیم هنوز مدیریت نشده و رها شده است، اضافه کرد: در حال حاضر هنوز هیچ اتحادیه‌ای پس از ادغام ثبت رسمی نشده و تکلیف این اتحادیه‌ها هنوز مبرهن نیست.
امیدیان با طرح این سؤال که در حال حاضر اتحادیه کشوری و بحث ادغام این اتحادیه به کجا رسیده است، اظهار کرد: پیش‌نویس اساسنامه اتحادیه کشوری تهیه شده و قرار شد برای تصویب نهایی به شورای توسعه برود اما طی فرآیند یکساله که از اعلام و انجام ادغام اتحادیه‌ها شکل گرفت، باید شورای توسعه این فرآیند را انجام دهد و در حال حاضر کم‌کاری شورای توسعه را در این زمینه مشاهده می‌کنیم.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه پیش‌نویس اساسنامه اتحادیه کشوری تهیه شده و باید در شورای توسعه تصویب می‌شد، خروجی دیده نشده است و عملاً نیز انتظار بر این بود که آبان‌ماه و نهایتاً آذرماه ادغام اتحادیه‌ها انجام شود.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی قرآن و عترت لرستان تصریح کرد: اما در حال حاضر عملاً اتفاقی نیفتاده و یکی از عقبه‌های پشتوانه کاری اتحادیه‌های استانی، اتحادیه کشوری است که در حال حاضر با ادغام اتحادیه‌ها در استان‌ها، عملا اتحادیه‌ها عضوی ندارند.
امیدیان با تأکید بر اینکه طی مدتی که ادغام اتحادیه‌ها در سطح استان انجام شده است، خروجی از سوی اتحادیه کشوری به اتحادیه استانی صادر نشده است، تأکید کرد: در حال حاضر اساسنامه اتحادیه کشوری با اتحادیه‌های مدغم استانی همخوانی ندارد.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی قرآن و عترت لرستان اظهار کرد: چرا در راستای انجام انتخابات و فرآیند اجرای اتحادیه کشوری کلام و موعد مشخصی را مشاهده نمی‌کنیم. اگر مشکل دستگاه‌های مربوطه ادغام اتحادیه‌های استانی بوده است، آنها که پای کار آمده‌اند و ادغام در استان‌ها انجام شده اما آنها بلاتکلیف هستند چون هیچ عقبه‌ای از اتحادیه کشوری ندارند، چون اساسنامه آنها همخوانی نمی‌کند که عضو اتحادیه کشوری در حال حاضر باشند.
وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر عملا اتحادیه‌های کشوری نمی‌توانند برنامه‌ای را به اتحادیه‌های مدغم استانی ابلاغ کنند چون اساسنامه آنها هماهنگی ندارد، اضافه کرد: حمایت‌های لازم دستگاه‌های نظارتی چون ارشاد و تبلیغات اسلامی نیز در این جریان و پس از ادغام اتحادیه‌های استانی فروکش کرد یعنی اگر این دستگاه‌ها پیش از ادغام توانشان را به حمایت و کمک از اتحادیه‌ها گذاشته بود، در حال حاضر عملا بازخوردشان با این اتحادیه‌ها مشخص نیست.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی قرآن و عترت لرستان بیان کرد:  نکته دیگر اینست که در کمیته مصاحبه مؤسسات قرآنی در سطح استان متأسفانه بعد از ادغام اتحادیه‌ها شاهد قائل بودن جایگاهی برای آنها نیستیم. این کمیته مؤسسات شامل شخصیت حقوقی دارالقرآن استان، شخصیت حقوقی قرآنی اداره‌کل ارشاد و پیشکسوت قرآنی است. پیش از ادغام می‌گفتیم چرا اتحادیه عضو این کمیته نیستند، پاسخ دریافت می‌کردیم چون ادغام در اتحادیه‌ها صورت نگرفته است و حال اینکه ادغام صورت گرفته و نماینده‌ای از اتحادیه در این کمیته مصاحبه استان‌ها حضور ندارد.
وی ادامه داد: باید سازمان دارالقرآن به عنوان دبیرخانه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات به این موضوع باید توجه کند و یا اینکه معاونت قرآن و عترت ارشاد به عنوان رئیس هیئت رسیدگی به این امر اهتمام داشته باشد.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی قرآن و عترت لرستان افزود: نماینده‌های دو اتحادیه در شورای توسعه، عملا با ادغام اتحادیه‌ها به عنوان نماینده اتحادیه‌ها نیستند زیرا این فرآیند زنجیره‌وار است.
امیدیان اظهار کرد: با تشکیل نشدن ادغام در اتحادیه‌های کشوری ضربه‌ای به بدنه اتحادیه مدغم قرآنی استان‌ها از لحاظ بودجه، برنامه‌ها و ابلاغ طرح‌ها و ... وارد می‌شود که باید این امر هر چه زودتر انجام شود زیرا هر اندازه این زمان ادغام اتحادیه کشوری طولانی‌تر شود، ضرباتشان را اتحادیه‌های استانی متحمل می‌شود چون نماینده‌ای برای دفاع از حق و حقوقشان در اتحادیه کشوری و یا دستگاه‌های مربوطه ندارند.
captcha