مثلث شوم دشمنان شکست خورده است/ همکاری حوزه و دانشگاه در شکست ایدئولوژی تکفیری
کد خبر: 3668177
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۴
آیت‌االله اراکی در نشست خبری عنوان کرد:

مثلث شوم دشمنان شکست خورده است/ همکاری حوزه و دانشگاه در شکست ایدئولوژی تکفیری

گروه سیاسی: دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: بزرگترین توطئه دشمنان و در رأس آن‌ها مثلث وهابی- صهیونیستی – آمریکایی برای آسیب رساندن به وحدت امت اسلامی شکست خورده و برای معرفی پایه‌های دروغین گروه‌های تکفیری، نهادهای علمی و فرهنگی باید به این مقوله ورود پیدا کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری سی‌ویکمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با موضوع وحدت و الزامات تمدن نوین اسلامی امروز صبح با حضور آیت‌الله اراکی، دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد.
دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در ابتدا فرارسیدن ایام فرخنده میلاد پیامبر اکرم(ص) و فرا رسیدن هفته وحدت و همچنین شکست داعش و پیروزی جبهه مقاومت را تبریک گفت و افزود: شکست داعش به منزله آغاز دوره جدیدی در منطقه محسوب می‌شود و رهبران کشورهای اسلامی باید تلاش خود را برای وحدت جهان اسلام مضاعف کنند.
وی در ادامه ضمن عرض تسلیت به بازماندگان و حادثه‌دیدگان زلزله کرمانشاه گفت: این زلزله فاجعه بزرگی است که موجب غم و اندوه ملت ایران شده و ما برای بازماندگان آن عزیزان از خداوند طلب صبر می‌کنم.
آیت‌الله اراکی ضمن اشاره به شکست داعش گفت: بزرگترین توطئه دشمنان و در رأس آن‌ها مثلث وهابی- صهیونیستی – آمریکایی شکست خورده که این مثلث به دنبال تضعیف عزم ملت‌های منطقه برای استقلال و آزادی بوده است. اما با شکست داعش این توطئه خنثی شد و شاهد آغاز دوره جدیدی در منطقه هستیم و حوادث تاریخی نشان می‌دهد که این وعده الهی درباره امت واحد اسلامی تحقق خواهد یافت.
وی سپس به عملکرد مجمع تقریب در طول یک سال گذشته پرداخت و تصریح کرد: مجمع تقریب در یک سال گذشته چندین فعالیت را در داخل و خارج کشور انجام داده است که در داخل ما کنفرانس‌های علمی را در سراسر کشور برگزار کردیم که نشست‌های فرهنگی، آموزشی و هنری از این قبیل هستند که این اقدامات زمینه ساز تحکیم وحدت میان مذاهب مختلف اسلامی بوده و یازخورد خوبی تا به امروز داشته است.
آیت‌الله اراکی ادامه داد: در خارج کشور ما نزدیک به 20 کنفرانس و نشست را با همکاری نهادهای تقریبی برگزار کردیم که این نشست در بسیاری از کشورهای جهان انجام شد و به یاری خداوند موفق شدیم در این کنفرانس‌ها مطالب مفید و خوبی را مطرح سازیم تا به واسطه آن بتوانیم گام‌های خوبی برای وحدت جهان اسلام برداریم که برگزاری کنفرانس علمای مقاومت لبنان از نمونه‌های بارز آن است.
وی افزود: از دیگر کارهای مجمع در یک سال گذشته، برگزاری نشست‌ نهادهای تقریب نهاد بود که در آن نشست رؤسای این نهادها و نمایندگان آن‌ها مشخص شدند.
دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی به عملکرد دانشگاه مذاهب اسلامی در  تربیت نخبگان جهان و وحدت‌گرا پرداخت و گفت: دانشگاه مذاهب اسلامی تلاش بسیار خوبی تا به امروز داشته که موجب رشد انگیزه‌های وحدت‌گرا بوده است و ما تا به امروز شاهد رشد 200 درصدی دانشجویان این دانشگاه هستیم که می‌توانیم زمینه‌‌ساز تحقق اهداف انقلاب در زمینه وحدت امت اسلامی به شمار رود.
وی ادامه تصریح کرد: امیدواریم کنفرانس وحدت که در پیش رو داریم بتواند سبب تقویت وحدت جهان اسلام گردد و همچنین ما امسال در این کنفرانس 220 میهمان خارجی و 300 میهمان خارجی را میزبانی خواهیم کرد که امید است با توجه به موفقیت‌های اخیر جهان اسلام در برابر دشمنان، این کنفرانس بتواند اثر بخش و کینه‌های دشمنان را خنثی کند.
آیت‌الله اراکی در ادامه به پرسش خبرنگاران پاسخ داد و در پاسخ به پرسش خبرنگار ایکنا درباره ضرورت اهمیت به ابعاد فرهنگی برای تکرارناپذیری تجربه داعش و نوع برنامه‌های فرهنگی در این کنفرانس برای نابودی گروه‌های تروریستی تکفیری گفت: ما در این موضوع نیازمند هم‌اندیشی نخبگان جهان اسلام هستیم که در این کنفرانس موضوعاتی همچون نابودی تفکرات تکفیری را دستور کار خواهیم داد که نیازمند کار فرهنگی و علمی است و باید با نهادهای مربوطه به صورت جدی با تفکرات تکفیری‌ها مقابله کنند و همچنین حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها می‌توانند در این موضوع مؤثر واقع شوند تا پایه‌های دروغین این جریان را از میان ببرند چون بسیاری از این تفکرات می‌خواهند واقعیت اسلام را وارونه نشان دهند و ان شاالله در این کنفرانس به آن خواهیم پرداخت و شکست ایدئولوژی دروغین گروه‌های تروریستی را پایه‌ریزی خواهیم کرد.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب در پاسخ به سوالی در مورد اینکه آیا مجمع تقریب مذاهب به تمدن اسلامی نگاه ویژه دارد؟ گفت: ما معتقد هستیم هر تمدنی که بخواهد شکل بگیرد مقدمه آن تمدن، وحدت آن مجموعه است که براساس محورهای مشترک و اراده واحد شکل می‌گیرد. ما در آستانه احیا تمدن اسلامی هستیم. انقلاب اسلامی ایران هدفش تاسیس تمدن اسلامی نوین است. گام‌هایی که در زمینه پیشرفت بعد از انقلاب برداشته شده آغاز این تمدن را مژده می‌دهد. نیاز داریم پایه‌ها را پی‌ریزی کنیم و مسیر را برای برپایی تمدن هموار کنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا هدف‌گیری خاصی در کنفرانس وحدت اسلامی دارید، اظهار کرد: یک مقوله‌ای به نام جنگ فرهنگ‌ها توسط غربی‌ها مطرح و عملی شده است. ما شاهد هجوم به همه مبانی اسلامی خودمان هستیم. ایجاد گروهک‌های نظیر داعش به نام اسلام، ابزاری برای تهاجم به تمدن اسلامی بود. این در زمانی بود که درحال به وجود آمدن تمدن اسلامی بودیم.



اراکی ادامه داد:‌ انقلاب اسلامی با تفکر ژرفی که عرضه کرد باعث تحول در افکار و عرضه‌ اسلام در جهان شد و باعث شد موج اسلام‌گرایی در جهان غرب به ویژه در طبقه جوان به وجود آید که این امر حاصل کارهای امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای بود. این خیزش بزرگ منجر به توطئه دشمنان شد بگونه‌ای که به فرهنگ ما هجوم آوردند. تاسیس داعش یک هجوم فرهنگی به آرمان‌های ما، اسلام و پیغمبر بود.
وی افزود: با شکست جریان داعش و هجمه به تمدن اسلامی، زمینه نویی برای تمدن اسلامی فراهم شد. از این به بعد کار نهادهای فرهنگی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های ما شروع می‌شود تا تمدن اسلامی نوین به جهان معرفی کنند تا شاهد رشد افزون گرایش به اسلام باشیم.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در رابطه با اهمیت وحدت امت اسلامی و مقابله با طرح دشمن گفت: امت اسلامی مقابل سایر امت‌ها نیست. امت اسلام آمده به سایر امت‌ها خدمت کند. اساس شکل‌گیری امت اسلام این است که بر اساس دعوت به خیر شکل می‌گیرد و دعوت به صلح و یگانگی و خیر را شامل می‌شود. اصولا انبیا پرچمداران وحدت هستند و اسلام دین وحدت آفرین برای همه است. اهداف امت اسلامی اهداف بشری و عمومی است و امیدواریم با جریان جدید وحدت گرا بتوانیم پیام صلح و محبت را به همه ملت‌ها برسانیم.
اراکی با بیان اینکه ملت‌ها در چنگ استکبار جهانی اسیر هستند، اظهار کرد: اگر جمهوری اسلامی از محور مقاومت حمایت می‌کند، حرکت ضد جنگ است. مشخص است جنگ آفرینان چه کسانی هستند. اسرائیل و آمریکا استکبار جهانی هستند و در همه جای جهان که حرف و نشانی از جنگ است، شاهد جای پای آمریکا هستیم. اگر محور مقاومت با اسرائیل و آمریکا مخالفت می‌کند به این دلیل است که هویت فعلی آنها جنگ‌افروزی است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب در پاسخ به این پرسش که از افغانستان چه گروه‌هایی به کنفرانس آمدند و برنامه مجمع جهانی تقریب مذاهب برای مقابله با جریان تکفیری در افغانستان چیست؟ گفت: در افغانستان جریان تقریب بسیار فعال است و تبریک به علما آنها می‌گویم. اگر تلاش بزرگان نبود افغانستان وضع بدی داشت. نهادهای تقریبی زیادی پا گرفته است که شکرگذار کارهای آنها هستیم. امسال حدود ۱۰تن از علما شیعه و سنی افغان دعوت شدند. ما به افغانستان توجه خاص داشتیم.


اراکی در مورد ارتباط با سران دانشگاه الازهر مصر برای شرکت در کنفرانس وحدت اسلامی گفت: ما اصولا دانشگاه الازهر را از پایگاه‌های مهم وحدت‌بخش می‌دانیم و به تلاش آن ارج می‌نهیم. سران الازهر موضع‌گیری‌های خوب و وحدت‌بخشی داشتند. ارتباط ما با الازهر ادامه دارد. پارسال از امام آنها دعوت کردیم اما به دلیل مشکلات نتوانستند بیایند امسال نیز دعوت صورت گرفته است که امیدواریم در این کنفرانس شرکت کنند. در هرحال الازهر را بخش مهمی در جریان تقریب می‌دانیم.
وی راجع به جزئیات کنفرانس جهانی وحدت اسلامی گفت: ما هرساله روز ۱۵ ربیع الاول جلسه افتتاحیه داشتیم و کنفرانس تا ۱۷ ربیع الاول پایان می‌یافت، اما امسال به دلیل اینکه رئیس جمهور روز ۱۴ آذر برنامه داشتند برنامه را کمی تغییر دادیم. در دومین روز کنفرانس ملاقات با مقام معظم رهبری را داریم. رئیس جمهور و بسیاری از علمای جهان اسلام در افتتاحیه کنفرانس صحبت می‌کنند. امسال از ۹۳ کشور شرکت‌کننده داریم و روز دوشنبه قبل از آغاز به کار کنفرانس به زیارت مرقد امام راحل می‌رویم. حجت الاسلام حسن خمینی، صحبتی‌هایی خواهند داشت و با تغییراتی که صورت گرفت، متاسفانه امکان حضور رئیس مجلس وجود ندارد.
وی با بیان اینکه بیش‌ از ۷۰ مقاله برای کنفرانس رسیده است گفت: این درحالی است که فراخوان عمومی مقاله نداده بودیم. شعار کنفرانس وحدت و الزامات تمدن نوین اسلامی است‌.
آیت‌الله اراکی خاطرنشان کرد: در کنار کنفرانس وحدت، امسال، نمایشگاه‌هایی نیز برگزار می‌شود، شب شعری در قم خواهیم داشت؛ جشن میلاد رسول اکرم(ص) به مناسبت هفته وحدت در بسیاری از شهرهای کشور برگزار می‌شود؛ همچنین در کنار کنفرانس وحدت، کنفرانس‌های حاشیه‌ای در تعدادی از استان‌های کشور خواهیم داشت.
اراکی در پاسخ به این سوال که چه تمهیدی در برابر اقدامات عربستان دارید؟ گفت: روش ما دعوت به وحدت است همین آرمان‌گرایی دعوت به وحدت عربستان را منزوی می‌کند که همین شده است. امروز آن کسی که در منطقه منزوی شده است، عربستان است. از سعد حریری به عربستان نزدیکتر نبود که هنوز بچه‌های آنرا گروگان دارد. سعد حریری، حاضر نشد بگوید در عربستان بر او چه گذشت. معتقد هستیم با این روش که عربستان و در منطقه آتش‌افروزی می‌کند، منجر به این می‌شود که امنیت داخلی خود را دچار خطر‌ کند. ما نمی‌دانیم درون عربستان چه اتفاق می‌افتد. آنجا آتش زیر خاکستر است. شرایطی که ما می‌بینیم هر لحظه آتش زیر خاکستر درون عربستان بوده و از این رو آرزوی صلح رفاه برای مردم عربستان داریم.                
دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران دیگر، مسأله فلسطین را مسأله اصلی جهان اسلام و همه بشریت دانست و گفت: رژیم صهیونیستی به منظور سیطره امپرپالیسم بر منطقه به وجود آمده است نه ایجاد دولت یهودیان، و مبارزه با این غده سرطانی برای احیای اسلام است؛ امیدوارم با وحدت هر چه بیشتر جهان اسلام شاهد پیروزی ملت فلسطین و جهان اسلام باشیم.
آیت الله اراکی در ادامه با انتقاد از عملکرد عربستان در منطقه و از جمله رفتارهای مقامات سعودی با نخست وزیر لبنان، گفت: ولیعهد ناپخته عربستان با این روشی که در پیش گرفته است، هم در خود عربستان و هم در منطقه آتش‌افروزی می‌کند.
دبیرکل مجمع تقریب مذاهب در پاسخ به سؤالی پیرامون فعالیت‌های اتحادیه علمای مقاومت، گفت: حدود 700 نفر از شخصیت‌های مهم جهان در این اتحادیه عضو هستند و فعالیت‌های تقریبی انجام می‌دهند، این اتحادیه تا‌کنون در موقعیت‌های مختلف، موضع‌گیری‌های خوبی داشته است و «شیخ ماهر حمود» دبیرکل آن که از علمای بزرگ اهل تسنن هستند، نقش مهمی در وحدت جهان اسلام  ایفا کرده‌اند.
آیت الله اراکی در خصوص میدانی کردن تقریب هم گفت: ما در راستای قولی که برای میدانی کردن تقریب داده بودیم، فعالیت‌های زیادی انجام دادیم که تأسیس 16 اتحادیه برای اقشار مختلف و فعال جامعه در همین راستاست.
وی در مورد فعالیت‌های مجمع تقریب برای کمک به مسلمانان میانمار هم گفت: یکی از برنامه‌های مجمع تقریب تأسیس مؤسسه خیریه سخا(سازمان خیر اسلامی) بوده است که این سازمان فعالیت خود را آغاز کرده و به اندازه توان اقداماتی را برای کمک به مسلمانان میانمار انجام داده است، همچنین مجمع تقریب موضع‌گیری‌های خوبی در این زمینه داشته و انتظار داریم سازمان‌های جهانی و سیاسیون در این مسیر فعال‌تر شوند.
captcha