هدف اول استکبار و صهیونیسم فرصت‌سوزی از طریق اختلاف‌‌افکنی در منطقه است
کد خبر: 3668927
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۴
رئیس‌جمهور در افتتاحیه کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی:

هدف اول استکبار و صهیونیسم فرصت‌سوزی از طریق اختلاف‌‌افکنی در منطقه است

گروه سیاسی: دکتر روحانی صبح امروز در افتتاحیه سی‌ویکمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در تهران، اولین اقدام شوم استکبار و صهیونیسم در منطقه را فرصت‌سوزی عنوان کرد و گفت: هم می‌گوییم آنها در عراق و سوریه مردم را کشتند، آثار تمدنی را ویران کردند، رعب و وحشت ایجاد کردند اما نمی‌گوییم عراق و سوریه از فرصت توسعه و تمدن نوین جهانی چند سال عقب رانده شدند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، صبح امروز، سه‌شنبه 14 آذرماه، در آیین افتتاحیه سی‌و‌یکمین دوره کنفرانس وحدت اسلامی در سالن اجلاس سران، با تبریک میلاد پیامبر اسلام(ص) و امام جعفر صادق(ع) و هفته وحدت، گفت: امسال کنفرانس وحدت اسلامی در شرایطی برگزار می‌شود که در جهان اسلام با دو حادثه شیرین و تلخ مواجه هستیم.
دکتر روحانی با بیان اینکه بخش تلخ تحولات اخیر، بی‌پروایی برخی دولت‌های منطقه در همکاری با رژیم صهیونیستی است، گفت: پیروزی‌های ارزشمند ملت‌ها و ارتش‌های منطقه بر تروریسم از حوادث مغتنم و شیرین منطقه است. مردم و ارتش‌های عراق، سوریه و لبنان و همه آنهایی که در مسیر مبارزه با تروریسم از این کشورها حمایت کردند، امروز خوشحال و سرافرازند که پایه‌های اصلی تروریسم در منطقه فرو ریخته و توطئه استکبار و صهیونیسم و بخش اعظم توطئه استکبار و صهیونیسم علیه ملت‌ها نقش بر آب شده است.
رئیس‌جمهور اظهار کرد: البته تلاش و مبارزه مسلمانان علیه تروریست تا ریشه‌کن شدن همه عوامل و اذناب آنها در منطقه ادامه خواهد یافت.
دکتر روحانی یادآور شد: کسانی که در عراق و سوریه به مبارزه علیه تروریسم برخاستند و با آنها جنگیدند حق بزرگی بر گردن ثبات و امنیت منطقه و ملت‌ و کشورهای جهان دارند. تروریسم، تنها تهدیدی برای منطقه به شمار نمی‌رفت بلکه برای جهان، اروپا و آمریکا نیز تهدیدی بزرگ بود.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه همه انسان‌هایی که علاقمند به ثبات و امنیت هستند، باید از رزمندگان صف مقاومت در برابر تروریسم سپاسگزار باشند، گفت: متأسفانه امروز اینطور نیست و برخی به جای تشکر به دنبال تضعیف و توطئه علیه آنها هستند.
رییس جمهور در ادامه با بیان اینکه در کنفرانس وحدت اسلامی سال گذشته از رهایی حلب از چنگال تروریست‌ها خوشحال بودیم، گفت: سال گذشته گفتم که پیروزی‌های دیگری را نیز به زودی شاهد خواهیم بود و در شرایطی که امسال این کنفرانس برگزار می‌شود هم موصل آزاد شده و هم پایه‌های تروریسم در منطقه فرو ریخته و حتی شهر مرزی بوکمال نیز از دست تروریست‌ها رهایی یافته است.

دکتر روحانی در ادامه به تشریح بخش تلخ حوادث اخیر برای جهان اسلام پرداخت و گفت: برخی کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی نزدیکی خود نسبت به رژیم غاصب صهیونیستی را در منطقه با کمال بی‌پروایی آشکار و اظهار می‌کنند و این در حالی است که اگر برخی از این کشورها در گذشته و به طور پنهانی با دشمنان منطقه گفت‌وگو و همکاری داشتند در بیان، منکر آن می‌شدند و این ارتباط به قدری شوم و قبیح بود که هیچ یک از سران کشورها، نمی‌توانست اسرائیل را دوست و مقاومت را دشمن منطقه قلمداد کند.
رئیس جمهور با تأکید بر اینکه متأسفانه امروز برخی کشورها تلاش می‌کنند این منکر بزرگ را تبدیل به معروف کنند، اظهار کرد: دشمنی با مقاومت منکر بزرگ در جهان اسلام است.

دکتر روحانی با اشاره به مسئله فلسطین تصریح کرد: ملت بزرگ فلسطین، علما، نخبگان و جوانان مسلمان هرگز معضل صهیونیسم و اشغال سرزمین فلسطین را فراموش نمی‌کنند و همواره یکی از آرزوهای مسلمانان آزادی قدس شریف بوده و هست و خواهد بود.

وی اضافه کرد: در کنار همه توطئه‌هایی که از سوی صهیونیسم و استکبار در منطقه مشاهده می‌شود، برخی از مسائل کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد؛ اینکه قدرت‌های بزرگ، آمریکا و صهیونیست‌ها گروه‌های تروریستی را ساخته‌اند و به جان مردم انداخته‌اند، امر نکته واضحی است که همه ما می‌دانیم و همه آن‌ها به آن اعتراف کرده‌اند؛ همه می‌دانند القاعده را چه کسی تشکیل داد، چه قدرت‌هایی گروه‌های تروریستی را در افغانستان و پاکستان تشکیل دادند و چگونه در منطقه پخش کردند؟ همه می‌دانند چه کسانی به ترویست‌ها پول، سلاح و کمک فنی و مالی کردند؟ گرچه در نهایت این ماری که در آستین خود برای نیش زدن به دیگران، پرورش دادند، به خود آنها رحم نکرد و آنها را گزید.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه همه می‌دانیم که آنها با ترویسم چه جنایاتی در منطقه مرتکب شدند، اظهار کرد: اما برخی نکات این توطئه شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ اولین اقدام شوم انها در منطقه، فرصت‌سوزی بود؛ هم می‌گوییم آنها در عراق و سوریه مردم را کشتند، آثار تمدنی را ویران کردند، رعب و وحشت ایجاد کردند اما نمی‌گوییم عراق و سوریه از فرصت توسعه و تمدن نوین جهانی چند سال عقب رانده شدند.

دکتر روحانی یادآور شد: همه می‌دانیم که از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی، هر موقع ملت ایران توانست در مرز پیشرفت و تعالی قرار گیرد، توطئه‌ای برای فرصت‌سوزی علیه ما درست کردند؛ فردی را در منطقه تحریک کردند و جنگ 8 ساله صدام علیه ملت ایران را طراحی کردند و بعد از اینکه از جنگ رهایی یافتیم، به محض مشاهده رشد و توسته ما، توطئه دیگری به نام تهدید هسته‌ای طراحی کردند و سالها ما را در جنگ اقتصادی قرار دادند.

وی با بیان اینکه سوریه دیر یا زود از تروریسم نجات خواهد یافت و نیروهای خارجی را از کشور خود بیرون خواهند راند، گفت: ملت عراق متحدتر از قبل خواهد بود و کرد و شیعه و سنی برادرانه در عراق کنار هم خواهند بود و عراق توسعه یافته‌ای را خواهند ساخت.

رئیس‌جمهور یادآور شد: ما در ایران می‌دانیم 8 سال تجاوز به کشور، به چند دهه برای بازسازی زمان نیاز دارد و توطئه تحریم چند سال زمان می‌خواهد. آنها نگذاشتند سوریه به آبادانی و توسعه مورد نظر خود برسد، حدود 40 سال است که عراق گرفتار است؛ از تجاوز صدام به ایران و ویرانی دو کشور، تجاوز به کویت، جنگ ائتلاف علیه عراق، حمله آمریکا به افغانستان، و عراق و ویرانی بیشتر دو کشور.

دکتر روحانی با طرح این پرسش که چرا فرصت‌های مردم مسلمان و مظلوم این منطقه را از بین بردید؟ ادامه داد: صهیونیست‌ها، امریکایی‌ها و استکبار جهانی باید در برابر ملت‌های این منطقه باید پاسخگو باشند. چرا فرزندان مردم را در این منطقه کشتید؟ چرا اثار تمدنی را ویران کردید؟ چرا کشورهای منطقه را تبدیل به ویرانه کردید؟ چرا سلاح و بمب دادید و می‌دهید تا مردم یمن زیر این بماران‌ها نابود شوند؟ چرا در شمال آفریقا توطئه کردید و چرا به توسئه‌های خودتان ادامه می‌دهید؟
وی تصریح کرد: شما می‌خواهید مسلمانان با شما خوب باشند. شما می‌خواهید مسلمانان به شما احترام بگذارند. شما می‌خواهید ادعا کنید تمدن بشری و انسانی امروز به دست شماست. آیا کشتار مردم تمدن است؟ اولین فاجعه‌ای که در منطقه ما واقع شده و کمتر به آن توجه می‌شود فرصت‌سوزیهاست که استکبار و صهیونیسم به عنوان ثمره شوم برای منطقه به ارمغان آورد.
رئیس شورای عالی امنیت ملی یادآور شد: مسئله دوم بذر اختلاف و دشمنی‌هاست؛ بذر و اختلاف بین شیعه و سنی، کرد و عرب، علوی و سنی. چه کسانی این بذر اختلاف را افشاندند. شما فکر می‌کنید به این زودی‌ها آثار این نزاع‌ها و اختلافات از بین می‌رود. ملت‌های منطقه ما قرن‌ها در کنار هم زندگی می‌کردند. کرد و عرب و فارس و ترک در کنار هم بودند. شبه قاره هند و غرب آسیا در کنار هم بودند. بین اقوام اختلافی نبود و برادرانه در کنار هم زندگی می‌کردند. شما بودید که در قرن بیستم و امروز در قرن بیست و یکم بذر اختلاف را میان مردم افشاندید. شما بودید که بین اقوام و شیعه و سنی فاصله انداختید.
رئیس‌حمهوری اظهار کرد: شیعه و سنی با هم اختلافی ندارند؛ شیعه و سنی دو مسیر برای یک هدف هستند، شیعه و سنی دو راه به سمت چشمه وحدت و نبوت است، شیعه و سنی در طول تاریخ برادر بوده‌اندف شیعه و سنی در کنار هم با استعمار انگلیس در عراق مبارزه کردند، شیعه و سنی در کنار هم در شبه جزیره علیه انگلیس مبارزه کردند، شیعه و سنی در افریقا علیه استعمارگران مبارزه کردند. اقوام و مذاهب مختلف مشکل و مسئله‌ای با هم نداشتند؛ از قرآن یاد گرفته بودند که چگونه با هم با نرمی سخن بگویند، چگونه برادر باشند و اخوت اسلامی داشته باشند. شما بودید که آمدید و بین مل‌تهای منطقه و اقوام مختلف فاصله انداختید. دشمنی‌هال از بین خواهد رفت، نزاع‌ها برچیده خواهد شد و جنگ‌ها پایان خواهد یافت، اما کینه‌ای که استکبار بین اقوام و مذاهب با خونریزی به وجود اورده سال‌ها برای جبران آن همه ما باید تلاش کنیم و یکی از وظایف بزرگ امروز ما، تلاش برای التیام زخم است.
وی ادامه اد: شمشیری که بر بدن اصابت می‌کند بالاخره آن زخم خوب خواهد شد اما نیاز به مراقبت و مرهم دارد. شما عالمان، فرهیختگان، اندیشمندان، حوزویان، دانشمندان، شیعیان و اهل سنت و همه مذاهب یک وظیفه بزرگ ما التیام زخم‌های سال‌های پیشینی است که استکبار، استعمار و استثمار بین ما به وجود اورده است و این امروز وظیفه و رسالت ماست که به آن باید توجه بیشتر کنیم.

رئیس شورای عالی امنیت ملی اظهار کرد: مسئله سومی که در کنار این توطئه‌ها کمتر به آن می‌اندیشیم ضربه بر چهره اسلام است. اگر به ایران، عراق، سوریه، لبنان، یمن و بحرین خیانت کردید مردم جبران خواهند کرد، اما بار سنگینی بر دوش همه ماست تا خیانتی که بر اسلام روا داشتند را جبران کنیم. چهره مشوشی از اسلام در جهان نشان دادند، میلیون‌ها جوان را در سراسر دنیا که می‌توانستند عاشق اسلام باشند منحرف کردند در حالی که تنها دینی که امروز جاذبه لازم برای جذب نسل جوان امروز را دارد اسلام است؛ ضربه‌ای که بر چهره اسلام زدند و چهره اسلام را واژگونه به نسل جوان دنیای امروز معرفی کردند بار بسیار سنگینی بر دوش ما گذاشتند.
دکتر روحانی ادامه داد: علما، گویندگان و از همه بیشتر رسانه‌های کشورهای اسلامی بار سنگینی بر دوش دارید. نویسندگان و کسانی که در فضای حقیقی و و مجازی فرصت سخن گفتن و بیان حقایق دارید، یک مسئولیت بزرگ ما امروز تبلیغ واقعی اسلام است؛ دعوت یک رسالت بزرگ بر دوش همه ما مسلمانان است.
رئیس جمهور ابراز کرد: اسلام آغوشش را به روی همه جهانیان و انسان‌ها باز کرده است و ما باید این دعوت را به خوبی انجام دهیم. ما باید این خیانت استکبار و صهیونیسم را به خوبی جبران کنیم؛ مسلمانان امروز ما چه راهی برای توسعه، تمدن، برادری و کنار هم بودن داریم؟ ما نیاز به اتحاد و وحدت داریم.
دکتر روحانی با بیان اینکه اعتقاد من براین است که وحدت، اتحاد و توسعه جز از طریق اعتدال و میانه‌روی امکان‌پذیر نیست، گفت: با خشونت، افراط و ترور ما به مقصد تمدن نوین اسلامی و وحدت اسلامی نمی‌رسیم، اما وحدت یعنی چه؟ آیا وحدت به این معناست که روزی کاری کنیم که همه مذاهب پیروان یک مذهب شوند؟ وحدت چنین معنایی ندارد. معنای وحدت این است که مذاهب مختلف اسلامی محترم بمانند و مورد احترام همگان باشند اما در کنار یکدیگر همزیستی مسالمت‌آمیز داشته باشند؛ مقصود ما این نیست که یک مذهب نابود شود و یکمذهب رشد پیدا کند بلکه مقصود ما این است که همه مذاهب در کنار هم و دور یک میز بنشینند.
رئیس‌جمهور عنوان کرد: وحدت اسلامی به این معناست که یک زبان واحد در دنیای اسلام حاکم باشد؟ نه؛ همه زبان‌ها زیباست، البته زبان عربی چون زبان قرآن و عبادت ماست جایگاه ویژه‌ای داد، اما ما نمی‌خواهیم زبان واحد درست کنیم. همه زبان‌ها محترم است؛ اردو، فارسی، ترکی، عربی، کردی و همه این زبان‌ها، زبان‌های جامعه اسلامی ما هستند و ما نمی‌خواهیم زبان واحد درست کنیم.
وی با تأکید بر اینکه ‌ما نمی‌خواهیم اقوام و نژادها را تبدیل به یک نژاد کنیم و خدا و خلقت هم نخواسته است، گفت: ما می‌خواهیم در کنار نژادها، اقوام، زبان‌ها و مذاهب مختلف، با هم باشیم و تبعیض ناروا و نزاع بین ما نباشد؛ ما اختلاف نظر خواهیم داشت و نظرات ما عین هم نخواهد بود، اما در اصول، ارزش‌ها، مبانی و اصول اخلاقی یکی هستیم. اعتقادات، توحید، نبوت، معاد، قرآن و قبله ما همه یکی است و همه این اعتقادات ما را به وحدت دعوت می‌کنند.

دکتر روحانی اظهار کرد: توحید علاوه بر اینکه معبود را واحد قرار می‌دهد و اله‌ها را از بین می‌برد و اله واحد را حکمفرما می‌کند، بت‌ها را هم در هم می‌شکند. بت‌پرست‌ها هیچوقت با هم وحدت نمی‌کردند زیرا بت‌هایشان مختلف بود و به بتهای مختلف افتخار می‌کردند؛ توحید برای جامعه خدای واحد را معرفی می‌کند و معبود ما فقط «الله» است و بس. پس در کنار توحید، وحدت، اتحاد و یگانگی هم هست.
وی افزود: در کنار نبوت، اتحاد بشری هم هست؛ «لا نفرق بین احد من رسله». ما به تورات، انجیل، زبور و ذکر احترام می‌گذاریم. ما یهود نیستیم که دین خودمان را در یک نژاد و یک ملیت ببینیم، همه ملت‌ها و نژادها عضو امت واحده اسلامی هستند، دین ما تعلق به نژاد، قومیت و گروه خاص ندارد و از ان همگان است. پیامبر اکرم(ص) پیامبر رحمت و بشیر و نذیر برای همه عالمیان بود.
وی با بیان اینکه وحدت به این معناست که همه ما در مبارزه با استعمار، استکبار و استثمار در کنار هم باشیم، گفت: وحدت به این معناست که برای آزادی سرزمین‌های اسلامی باید در کنار هم باشیم. وحدت به این معناست که ما سرزمین‌های اسلامی را از دست متجاوزین آزاد کنیم و به نفی سبیل قرآن عمل کنیم.
رئیس‌جمهور تصریح کرد: مبارزه ملت فلسطین از این نوع مبارزه است و مبارزه «نفی سبیل» است، مبارزه برای آزادی سرزمین اسلامی است، مبارزه برای ایستادگی و مقاومت در برابر تجاوز است. همان که ملت‌های اسلامی در برابر استعمار ایستادند و کشورهای خودشان را آزاد کردند و استقلال خودشان را به دست آوردند.
وی اظهار کرد: وحدت به معنای کنار هم قرار گرفتن برای مبارزه با تروریسم است. چگونه ما توانستیم بر تروریسمی که ساخته استکبار بود در این منطقه توفیقات بزرگ به دست بیاوریم. مرجعیت در کنار دولت قرار گرفت؛ در عراق اگر فتوای مرجعیت نبود امروز داعش هنوز بود، در عراق اگر وحدت شیعه و سنی و کرد در کنار هم نبود امروز تروریسم در عراق بود و موصل آزاد نشده بود.
دکتر روحانی اظهار کرد: اگر ایستادگی ملت و ارتش سوریه، حزب‌الله سرافراز، کمک ایران و برخی کشورهای دوست در منطقه نبود امروز حلب به دست تروریست‌ها بود. ما باید در کنار هم قرار بگیریم، ما برای اخلاق در کنار هم هستیم، ما برای میانه روی و اعتدال در کنار هم هستیم.

وی ادامه داد: باید خشونت رخت بربندد نه خشونت عملی که خشونت فکری. اعتدال و میانه روی از فکر آغاز می‌شود. اعتدال و میانه‌روی از عقلانیت و خردورزی شروع می‌شود. آنجایی که خدا در قرآن تجلیل می‌کند از کسانی که از امتحان خداوند به خوبی برآیند عبارت «فمنهم مقتصد» را به کار می‌برد؛ کسانی از امتحان خدا سرافراز بیرون می‌آیند که مقتصد و میانه‌رو باشند.
روحانی اظهار کرد: میانه روی و اعتدال، همان اقتصاد و امت وسط است. خداوند آنجایی که مسلمانان را می‌خواهد بر همه انسان‌ها گواه قرار دهد از مسلمانان به عنوان امت معتدل، مقتصد و میانه‌رو یاد می‌کند. شهادت یعنی چه؟ شهادت یعنی «اعلم و ابین» و «اعلم و اعلن»، شهادت یعنی چیزی که می‌داند با صدای رسا بگوید. شهادت علم توام با اظهار و بیان است.
رئیس‌جمهور عنوان کرد: گواه بر ما پیامبر(ص) است و ما می‌خواهیم گواه بر همه انسان‌ها باشیم آنگاه که خداوند این رسالت بزرگ را بر دوش ما بگذارد می‌گوید «امه وسطا». ما باید امت وسط بمانیم نباید بگذاریم ما را به راست و چپ، افراط و تفریط منحرف کنند و بکشانند. دین ما سراسر اعتدال است و همه سیره پیامبر(ص) و اهل بیت(ع)و ائمه هدی اعتدال است.
وی افزود: اسلام دین اعتدال است؛ نه سرمای استخوان‌سوز زمستانی دارد و نه گرمای تابستانی کشنده. اسلام همیشه بهار است و همیشه اعتدال در همه احکام آن است، حتی در قتال و جهاد. انجا که به ما می‌گوید بجنگید و مقاومت کنید و جهاد کنید، باز هم در آنجا اسلام، اعتدال، ظلم، افراط و خشونت را نمی‌پسندد و آنجا هم عدل است و اعتدال.
رئیس‌جمهور ابراز کرد: ما اگر می‌خواهیم به تمدن نوین اسلامی دست پیدا کنیم بدانیم که تمدن با قدرت تنها و علم تنها ساخته نمی‌شود بلکه تمدن از اخلاق، وحدت و پایان جنگ و نزاع آغاز می‌شود. ما باید با وحدت اسلامی راه را برای پیشرفت اسلامی ادامه دهیم. تردیدی نداریم که اگر ما به وظیفه خود عمل کنیم خداوند بزرگ هم ما را یاری خواهد کرد.
وی یادآور شد: من در حضور شما علما و اندیشمندان از دنیای اسلام یک تشکر از اقوام و مذاهب ایرانی می‌کنم. ما در طول سال‌های گذشته در ایران در سایه عمل به قرآن و اسلام شاهد وحدت و یگانگی و برادری و اخوت میان مسلمانان بودیم. سیستان و بلوچستان و کردتسنا، غرب و شرق کشور امروز سراسر برادری و وحدت است و این در سایه عمل به اسلام توسط علمای اهل سنت و شیعه، فرهیختگان، دانشگاهیان، جوانان و خود مردم است.
روحانی تأکید کرد: امروز سراسر سیستان و بلوچستان و کردستان ما امن است و این امنیت در سایه وحدت مسلمانان، اقوام و طوایف مختلف است. این یک نمونه است که اگر وحدت حاصل شد، امنیت، برادری و اخوت، دانشگاه پربار و توسعه اقتصادی حاصل می‌شود. استان سیستان و بلوچستان به دروازه ملل تبدیل می‌شود و چابهار به راهی که ملت‌های جنوب را به شمال و غرب متصل کند تبدیل می‌شود.
رئیس‌جمهور در پایان اظهار کرد: ما مسلمانان اگر می‌خواهیم طبق قرآن «شهداء علی الناس» باشیم باید راه وسط را برگزینیم، راه اعتدال و راه تعامل با همدیگر را. اگر ما کشورهای دوست در منطقه با هم تعامل نمی‌کردیم امروز نه موصلی آزاد بود نه حلب و نه بوکمال. اعتدال، تعامل سازنده برادری و وحدت و در سایه آن توسعه و امیدواریم شاهد تمدن نوین بزرگ اسلامی باشیم که آرزوی همه ماست و همانطور که امام و رهبری ما را به وحدت توصیه می‌کنند و بالاتر، اسلام و قرآن و خداوند ما را توصیه به وحدت می‌کند راه ما وحدت است «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا»‌.

captcha