ارائه دوره‌های تدبر در قرآن در فضای مجازی
کد خبر: 3668943
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۷

ارائه دوره‌های تدبر در قرآن در فضای مجازی

مدیر تالار گفت‌وگوی قرآن‌پویان گفت: شعاری که ما دنبال می‌کنیم تدبر در قرآن، تعقل در شریعت، عمومی‌سازی فهم قرآن و عمل به آن است، ما دوست داریم همه کسانی که علاقه‌مند به قرآن هستند زمینه‌ عمل به قرآن با رویکرد عقلانی برای آنها فراهم شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) فارس نوشت: سیدکاظم فرهنگ مدیر تالار گفت‌وگوی قرآن‌پویان با اشاره به چگونگی راه‌اندازی وب سایت قرآنی «قرآن‌پویان» گفت: در سال 1388 در سفر حج با دکتر سیدمحسن میرباقری توفیق همسفری پیدا کردم، یکی از مباحثی که در این کاروان بسیار مورد توجه قرار گرفته‌ بود مباحث تفسیر قرآن بود که استاد میرباقری با بیانی شیوا و زیبا به تفسیر، تأمل ‌آیات و ارتباط میان آیات یک سوره پرداختند.

وی اظهار داشت: دو سال بعد تالار گفت‌وگوهای قرآن پویان را راه‌اندازی کردیم محور سایت هم این بود که سعی کنیم آیات قرآن را بهتر بفهمیم و با عقل جمعی بستری ایجاد کنیم برای کاربران اینترنت تا درباره آیات موضوعی و دیگر آیات، نظرات و سؤالات خود را مطرح و پاسخ خود را از تفاسیر مختلف مطالعه کنند.

مدیر تالار گفت‌وگوی قرآن‌پویان با بیان اینکه بعد از راه‌اندازی کانال گروه قرآن پویان در تلگرام، روزانه چند مطلب قرآنی اعم از مطالب تفسیری، اخلاقی، مباحث اجتماعی،‌ برای کاربران ارسال می‌شود، عنوان کرد: امسال هم یک سری دوره‌های مجازی و حضوری را برای روش تدبر و فهم قرآن شروع کردیم، هدف ما این است بتوانیم به کسانی که به قرآن علاقه‌مند هستند تلنگری بزنیم تا قرآن و ترجمه‌اش را بخوانند، بفهمند، یادداشت‌برداری کنند و علاقه‌مند شوند، همچنین تاکنون یک دوره حضوری و دو دوره مجازی در تلگرام برگزار کرده‌ایم.

وی اظهار داشت: بابرگزاری دوره‌های آموزشی تلگرامی ویژه، درباره روش فهم قرآن، در واقع درطول مدت حدود 2 ماه افراد می‌توانند با بیانی ساده، فهم مناسبی از قرآن را داشته باشند. به این صورت که فایل‌های صوتی و متنی برای آنها ارسال می‌شود و سپس آنها با عضویت در گروه حل تمرین باحضور مدرسین دوره، این روش را بر سوره انتخابی خود تمرین نموده و در انتهای دوره نیز در آزمون شرکت می‌کنند.

فرهنگ، درباره نحوه تولید محتوا برای وب سایت گفت‌وگوی قرآن‌پویان ابراز داشت: درخصوص تولید محتوا و پژوهش درباره موضوعات با رجوع به تفاسیر مختلف و دیدگاه‌های مختلف قرآن‌پژوهان را جست‌وجو می‌کنیم که در نهایت روی سایت بارگذاری می‌شود و از محضر اساتیدی همچون محسن میرباقری، محمدعلی ایازی، حمید مغربی در پرسش و پاسخ‌های تلگرامی و وب‌سایت استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: در تلگرام نیز هر روز یک آیه را کار می‌کنیم که اکنون سوره نساء هستیم مبنای اولیه ما تفسیر المیزان و سپس از تفسیر نور، تفسیر نمونه، فرقان هم استفاده می‌کنیم و جمعاً حدود 10 نفر هستیم که در تالار گفت‌وگوی قرآن‌پویان با هم همکاری می‌کنیم.

مدیر تالار گفت‌وگوی قرآن‌پویان با تأکید بر اینکه شعاری که ما دنبال می‌کنیم تدبر در قرآن، تعقل در شریعت، عمومی‌سازی فهم قرآن و عمل به آن است،‌ تصریح کرد: دوست داریم همه کسانی که مسلمان بوده و علاقه‌مند به قرآن هستند خودشان به قرآن مراجعه کنند ترجمه قرآن را بخوانند و بفهمند، سؤالات خود را یادداشت کنند، مفاهیم قرآن را درک کنند که در نهایت، زمینه‌ عمل به قرآن با رویکرد عقلانی برای آنها فراهم می‌شود.

مدیر تالار گفت‌وگوی قرآن‌پویان با بیان اینکه علاوه بر تفسیر ترتیبی قرآن، تفسیر موضوعی قرآن را نیز با اولویت موضوعات اجتماعی، اخلاقی و... اعم از وظایف اجتماعی مسلمانان، احکام اقتصادی قرآن و... دنبال می‌کنیم، گفت: مخاطبان ما در خصوص برگزاری دوره‌های قرآن‌پویان بیان داشته‌اند که دوره مجازی روش تدبر در قرآن دوره‌ای بسیار جالب و مفید بود چرا که نگاه تازه و نو آورانه‌ای به کلام خدا داشت و این اعتماد به نفس را به ما داد که ما هم می‌توانیم با اندکی مطالعه، تفکر و سعی و تلاش با قرآن ارتباط برقرار کرده و فرامین آن را درک و در زندگی به کار ببندیم.

وی اظهار داشت: همیشه برای ما این باور را ایجاد کرده بودند که فهم قرآن فقط مخصوص یک گروه خاص است و همه افراد توانایی تدبر در قرآن را ندارند اما خوشبختانه با دوره‌ها و آموزش‌هایی که در این دوره‌ها به مخاطبان ارائه می‌دهیم در واقع خط بطلانی است برتمام باورهای نادرست در این زمینه.

علاقه‌مندان می‌توانند برای عضویت در کانال تلگرامی «قرآن‌پویان» به اینجا و برای بازدید از وب سایت «قرآن‌پویان» از اینجا اقدام کنند.
captcha