پایان هجدهمین مسابقات سراسری قرآن در هند + عکس
کد خبر: 3670882
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۸

پایان هجدهمین مسابقات سراسری قرآن در هند + عکس

گروه بین‌الملل: به همت رایزنی فرهنگی كشورمان، آیین اختتامیه هجدهمین دوره مسابقات سراسری حفظ و قرائت قرآن کریم هند همراه با جشن میلاد النبی(ص) در رایزنی فرهنگی ایران در دهلی‌نو برگزار شد.

پایان هجدهمین مسابقات سراسری قرآن در هند + عکسبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ جشن میلاد النبی(ص) و آیین اختتامیه هجدهمین دوره مسابقات سراسری حفظ و قرائت قرآن کریم هند با حضور و سخنرانی شخصیت‌های سیاسی، مذهبی و رسانه‌ای ایرانی و هندی همراه با اعطای جوایز نفرات اول تا سوم در دو رشته قرائت و حفظ کل، در سالن اجتماعات رایزنی فرهنگی ایران در دهلی‌نو برگزار شد.


علی دهگاهی، رایزن فرهنگی ایران در سخنرانی خود در این مراسم، گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) روزهای 12 تا 17 ربیع‌الاول ـ روزهای ولادت پیامبر اسلام (ص) به روایت برادران اهل سنت و شیعیان ـ را هفته وحدت نامگذاری كرد و ما نیز با تأسی از اهداف این هفته و در راستای اتحاد همیشگی مسلمانان و تحکیم اخوت در بین مسلمانان هندوستان، دیگر عنصر محوری وحدت یعنی قرآن را دستمایه کارمان قرار داده و 18 سال است که در خانه فرهنگ ایران در دهلی، مسابقات سراسری حفظ و قرائت قرآن کریم هند را برگزار می‌کنیم.


دهگاهی در ادامه گزارشی از روند برگزاری و مشخصات هجدهمین دوره مسابقات حفظ و قرائت قرآن کریم ارائه کرد و افزود: از ماه‌ها قبل برنامه‌ریزی و تدارک مسابقات آغاز شد و امسال از 16 ایالت هند 250 نفر ثبت‌نام کرده بودند که از بین آنها 157 نفر بر اساس اولویت‌ها و ضوابط انتخاب و دعوت شدند. 68 نفر از ایشان در رشته حفظ کل و 89 نفر نیز در رشته قرائت طی سه روز از صبح جمعه 10 تا غروب یکشنبه 12 آذر به رقابت پرداختند.


مولانا محمد رفیق قاسمی، دبیر جماعت اسلامی سراسر هند هم در سخنرانی خود اظهار کرد: پیامبر اسلام (ص) رحمت برای همه عالمیان بوده است نه برای یک فرد و یک جامعه خاص و رستگاری و سعادت در تبعیت از آیین خدا و محمد(ص) است.


دبیر جماعت اسلامی هند در پایان افزود: باید فرهنگی ایجاد شود که درب مدارس و مساجد سنی و شیعه به روی یکدیگر باز باشد و هر دو در مساجد و مدارس یکدیگر حضور پیدا کنند تا به صورت عملی نمونه‌ای از رحمت و محبت بودن پیامبر(ص) برای جهانیان به نمایش گذاشته شود.


حجت‌الاسلام محسن تقوی، امام جمعه مسجد جامع شیعیان دهلی نیز در سخنانش گفت: ما باید در راستای ایجاد وحدت از این شخصیت‌ها درس بگیریم، پیامبر(ص) با این همه اختلاف در میان عرب‌ها توانست بینشان وحدت را ایجاد کند، آن هم در عصری که برای هر قبیله، خدای مستقلی وجود داشته است. همینطور امام صادق(ع) دانشگاهی را بنا کرد که امام ابوحنیفه و مانند اینها همه در جلسه درسشان حضور می‌یافتند و پشت سر ایشان نماز می‌خواندند. امام صادق(ع) افراد مکاتب مختلف را در مسجد درس می‌داد.


حجت‌الاسلام محمدرضا صالح، رئیس جامعة المصطفی العالمیه در هند هم سخنان خود را با یک سؤال آغاز کرد که چقدر زندگی ما با قرآن تنظیم شده و قرآن در زندگی ما حضور دارد و چند نفر از ما یک تفسیر قرآن را یک بار به طور کامل خوانده‌ایم؟ وی ادامه داد: متأسفانه قرآن محجور است و افراد اندکی به معنی کامل قرآن توجه دارند.


رئیس جامعه المصطفی در هند در بخش دیگری از سخنانش اصرار بر شهوات و گناه و پیروی از هوای نفس را از موانع فهم و ارتباط با قرآن عنوان كرد و به لزوم رفع آنها تذکر داد و گفت: باید با طهارت به قرآن دست بزنیم و این طهارت در همه ابعاد است و اگر معصیت در زندگی داشته باشیم مانع این اتصال خواهد بود.


مولانا مفتی محمد مکرم احمد، امام جمعه و جماعت شاهی مسجد فتح پوری دهلی‌نو نیز گفت: من از کشور جمهوری اسلامی ایران و سفارت و خانه فرهنگ ایران در دهلی تشکر می‌کنم که چنین برنامه‌ای(مسابقات قرآنی) را تدارک می‌بینند و همه تلاششان در ایجاد وحدت بین صفوف مسلمانان است و واقعیت هم این است که این کارشان از روی اخلاص است.


زینت‌بخش فواصل برنامه، شعرخوانی و نعت پیامبر (ص) توسط 4 تن از شاعران، ذاکران و اساتید حاضر در جلسه مهدی باقر خان، حیدر نانوتوی، شمیم الله‌آبادی و شمیم الحق صدیقی بود که مورد استقبال حاضران قرار گرفت.


همچنین از دیگر بخش‌های جالب و مورد استقبال شدید حاضرین، اجرای برنامه حفظ توسط حافظ کل قرآن استاد مهدی حسنی بود که با دقت تمام به تمامی سؤالات حاضران بر اساس کلمه، آدرس صفحه، سوره و آیات قبل و بعد جواب دادند.


در پایان برنامه به نفرات اول تا سوم در دو رشته حفظ کل و قرائت جوایزی اهدا و از حضور داوران نیز تقدیر شد.


طیب حسن از کوپاگنج، محمد شرف‌الدین از حیدرآباد و عبدالخالق به ترتیب نفرات اول تا سوم رشته حفظ کل قرآن و محمد حنیف از شاملی، محمد سلمان از مهراج‌گنج و محمد خالد از میوات هند نیز به ترتیب به عنوان نفرات برتر رشته قرائت شناخته شدند.


شایان ذکر است نفرات اول هر رشته برای شرکت در مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن کریم تهران معرفی می‌شوند که همه ساله توسط سازمان اوقاف و معرفی امور خیریه در ایران برگزار می‌شود.


بنا بر اعلام این گزاش، در این مراسم حجت‌الاسلام محمدرضا صالح، رئیس جامعة المصطفی العالمیه در دهلی‌نو، علی دهگاهی، رایزن فرهنگی ایران در هند، مولانا مفتی محمد مکرم احمد، امام جمعه و جماعت شاهی مسجد فتح پوری دهلی‌نو، مولانا محمد رفیق قاسمی، دبیرکل جماعت اسلامی سراسر هند، حجت‌الاسلام سید محسن تقوی، امام جمعه مسجد جامع شیعیان دهلی، شیخ ممتاز علی، امام جمعه مسجد شیعیان امامیه دهلی‌نو، داوران اعزامی از ایران استاد حاج سید حمید هروی، قاری بین‌المللی و استاد حاج مهدی حسنی، حافظ کل قرآن و دو داور هندی استاد محمد نصیرالدین منشاوی از شهر حیدرآباد هند و استاد محمد عمران، رئیس شعبه تجوید جامعه معراج العلوم بمبئی، حفاظ و قاریان قرآن کریم از سراسر هند و جمعی از مسئولان و کارکنان نهادهای ایرانی مقیم دهلی حضور داشتند/.

پایان هجدهمین مسابقات سراسری قرآن در هند + عکس

پایان هجدهمین مسابقات سراسری قرآن در هند + عکس

captcha