اصلاح آموزش دینی، راهکار مقابله با اندیشه‌های تکفیری است
کد خبر: 3673272
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵
«پساداعش» در گفتگو با معاون حزب سعادت ترکیه؛

اصلاح آموزش دینی، راهکار مقابله با اندیشه‌های تکفیری است

گروه بین‌‌الملل: معاون حزب سعادت ترکیه اظهار داشت: جهل و ناآگاهی سبب شد که برخی از جوانان ناخواسته در دام تکفیری‌ها بیفتند که اصلاح آموزش مفاهیم دینی، یکی از راه‌کارهای مهم در زمینه مقابله با اندیشه تکفیری پساداعش است.

اصلاح آموزش دینی، راهکار مقابله با اندیشه‌های تکفیری است«نجم‌الدین چالیشکان»، فعال سیاسی ترکیه و معاون روابط خارجی «حزب سعادت» ترکیه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب گفت: عدم آگاهی و شناخت جوانان نسبت به مسائل و برخی مفاهیم دینی همچون جهاد و ...و عدم اهتمام جدی جوامع اسلامی به آموزش دینی جوانان سبب شد که طی سال‌های گذشته برخی از جوانان کشورهای اسلامی در دام گروه‌های تکفیری همچون داعش بافتند.
 
وی افزود: اکنون که حضور میدانی و مسلحانه گروه تکفیری داعش در عراق و سوریه به مراحل پایانی رسیده، یکی از مهم‌ترین مسائلی که در جوامع اسلامی باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد، آموزش و آگاهی‌بخشی به جوانان و بالا بردن سطح آگاهی آن‌ها نسبت به علوم دینی صحیح است.
 
چالیشکان در ارتباط با نقش علمای مسلمان اعم از شیعه و سنی برای آگاه‌سازی جوانان نسبت به خطرات جریان‌های تکفیری و اندیشه‌های گمراه و ضاله آن‌ها گفت: همان‌طور که بر همگان واضح است، گروه‌های تکفیری مورد حمایت قدرت‌های غربی هستد که هدف اصلی آن‌ها از شکل‌دهی و تقویت این جریان‌های منحرف، ایجاد تفرقه، دودستگی و اختلاف میان امت اسلام است، بنابراین بر رهبران مسلمان و علمای اسلامی واجب است در مرحله نخست برای تقویت وحدت میان مسلمانان تلاش کرده و از اقدامات و اظهارات تفرقه‌انگیز خودداری کنند و در مرحله دوم شیوه‌های آموزش علوم ومفاهیم دینی به جوانان را اصلاح کنند.

این فعال سیاسی ترک در ادامه بیان کرد: اگر جهان اسلام وحدت و انسجام لازم را داشت، گروه‌های تکفیری و تروریستی نمی‌توانستند به بخشی از بدنه کشورهای اسلامی نفوذ کنند، بنابراین باید مجددا تأکید کنیم که اتحاد مسلمانان و دوری از تفرقه و اختلاف راه‌کار رسیدن به هر پیروزی علیه تکفیری‌ها است.
 
هویت مسلمانان

معاون روابط خارجی حزب «سعادت» ترکیه در بخش دیگری از این گفت‌وگو، به تصمیم اخیر دونالد ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن قدس شریف به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو اشاره کرد و گفت: دفاع از قدس یک وظیفه همگانی است، چرا که قدس بخشی از هویت مسلمانان است و بر همگان واجب است که با تمام توان و با هر ابزاری که در اختیار دارند در مقابل افراد و گروه‌هایی که می‌خواهند هویت این شهر را تغییر دهند، بایستند و مطئمنا اتحاد مسلمانان در این زمینه اجازه نخواهد داد که آمریکا در این راهبرد خود موفق باشد.
 
اصلاح آموزش دینی، راهکار مقابله با اندیشه‌های تکفیری است

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو، برگزاری اجلاس‌های متعدد با حضور شخصیت‌ها و اندیشمندان تأثیرگذار جهان اسلام و مذاکره جدی درباره مسائل مورد اختلاف را از راه‌کارهای تحکیم وحدت در میان امت اسلام دانست و گفت: یکی از ابتکارات خوبی که همه ساله در ایران برگزار می‌شود، کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در تهران است که این اجلاس سالانه تا حدودی  در نزدیک کردن دید‌گاه‌ها و از بین بردن اختلافات تأثیرگذار بوده است.

چالیشکان گفت: فتنه‌انگیزی رژیم اشغالگر اسرائیل و راه‌کارهای مقابله با آن از جمله مسائلی است که در این نشست‌ها باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

این فعال سیاسی ترک در پایان  پیشنهاد داد که کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی تنها به تهران محدود نباشد، و چنین کنفرانسی سالانه در دیگر کشورهای اسلامی نیز برگزار شود.
 
یادآور می‌شود، سی‌ویکمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با مشارکت ۵۰۰ اندیشمند، عالم، صاحب‌نظر و متفکر دینی از کشورهای مختلف جهان، طی روزهای ۱۴ تا ۱۶ آذرماه سال جاری به همت مجمع بین‌المللی تقریب مذاهب اسلامی در تهران برگزار شد/.
 
captcha