تهران؛ میزبان یازدهمین گفت‌وگوی اسلام و ارتدوکس روسیه
کد خبر: 3674435
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۱

تهران؛ میزبان یازدهمین گفت‌وگوی اسلام و ارتدوکس روسیه

گروه بین‌الملل: رئیس مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دیدار کشیش دیمیتری سافانوف، از برگزاری یازدهمین دور گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت ارتدوکس روسیه در روزهای 15 و 16 اردیبهشت‌ماه سال آینده در تهران، خبر داد.

تهران؛ میزبان یازدهمین گفت‌وگوی اسلام و ارتدوکس روسیهبه گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کشیش دیمیتری سافانوف، دبیر روابط ادیان بخش بین‌الملل کلیسای ارتدوکس روسیه در ادامه برنامه سفر خود به كشورمان، صبح امروز (28 آذرماه) ضمن حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حجت‌الاسلام محمدمهدی تسخیری، رئیس مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های این سازمان، دیدار و گفت‌وگو كرد.


حجت‌الاسلام تسخیری با اشاره به سابقه گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت گفت: گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت ارتدوکس به مدت ۲۰ سال است که با هدف درک متقابل اسلام و مسیحیت ارتدوکس از یکدیگر و توسعه ارتباط و همکاری میان ادیان در حل مسائل مشترک بشری با حضور شخصیت‌های بلندپایه در ایران و روسیه برگزار می‌شود.


رییس مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تأكید بر برگزاری این گفت‌وگوها برای تداوم صلح و عدالت میان اسلام و مسیحیت ارتدوکس، اظهار كرد: هرگونه تفاهمی میان این دو دین بزرگ، نقش مؤثری در گفت‌وگوی ملل مختلف جهان دارد و می‌تواند به فهم عمیق‌تر پیروان ادیان و زندگی مسالمت‌آمیز ملت‌ها یاری رساند.


وی به برگزاری یازدهمین دور گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت ارتدوکس روسیه در تهران اشاره كرد و گفت: این دور از گفت‌وگوها 15 و 16 اردیبهشت‌ماه سال آینده برابر با (5 و 6 می 2018) با موضوع «ادیان و محیط زیست» با حضور اندیشمندان مسلمان از طرف جمهوری اسلامی ایران و متفكران مسیحی از كشور روسیه به میزبانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در تهران برگزار می‌شود.


حجت‌الاسلام تسخیری افزود: موضوعاتی چون محیط زیست؛ اصول مشترك ادیان الهی (عدالت، امنیت، حمایت، مصرف بهینه، پاكیزگی)، تعامل رهبران ادیان با محیط زیست (براساس دیدگاه حضرت محمد (ص) و حضرت عیسی (ع))، قواعد اساسی دفاع از محیط زیست برخاسته از آیین اسلام و مسیحیت (اثرگذاری محیط زیست سالم بر زندگی فردی و اجتماعی از منظر اسلام و مسیحیت) و همچنین، انسان و طبیعت در آموزه‌های الهی (اسلام و مسیحیت) در دور یازدهم بررسی می‌شود.


تهیه بولتن گفت‌وگوهای پیشین اسلام و ارتدوکس روسیه


کشیش دیمیتری سافانوف، دبیر روابط ادیان بخش بین‌الملل کلیسای ارتدوکس روسیه ضمن استقبال از برگزاری این دور از گفت‌وگوها در تهران گفت: با توجه به اهمیت هم‌زیستی و تعامل دینی میان اسلام و مسیحیت، همواره به دنبال پژوهش و مطالعه در باره تاریخ گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت ارتدوکس روسیه هستیم.


وی با اذعان اینكه تاكنون مقالات متعددی در زمینه گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت ارتدوکس روسیه به چاپ رسانده است، پیشنهاد تهیه و تولید بولتن نتایج گفت‌وگوهای پیشین را داد.


کشیش دیمیتری سافانوف افزود: تهیه و تولید بولتنی از نتایج گفت‌وگوهای پیشین اسلام و مسیحیت ارتدوکس روسیه، میزان آگاهی از وجود فرهنگ‌های دیگر، نقد و نقدپذیری دینی و هم‌زیستی و تعامل دینی نسبت به یكدیگر را افزایش می‌دهد.


وی همچنین، ضمن تأیید موضوعات مورد بررسی در دور یازدهم این گفت‌وگوها پیشنهاد داد: لازم است در این دور از گفت‌وگوها، به بحث آموزش الهیات جهت ایجاد بستر مطالعاتی در راستای تعامل و گفت‌وگوی ادیان بپردازیم.


در ادامه این دیدار مقرر شد همزمان با حضور متفكران مسیحی از كشور روسیه در ایران، كتاب «آزادی و مسئولیت در جستجوی هماهنگی» به قلم پاتریاك كریل رونمایی شود.


بنابر اعلام این خبر، دهمین دور گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت ارتدوکس، مهرماه سال گذشته با عنوان «نقش اسلام و مسیحیت ارتدوکس در برقراری صلح عادلانه و پایدار» و با حضور هیأت ایرانی به ریاست ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به میزبانی کلیسای ارتدوکس روسیه در مسکو برگزار و در این نشست دو روزه، ۲۰ مقاله علمی در این زمینه توسط شرکت‌کنندگان ارائه شد/.

captcha