تدوین دانشنامه اهل بیت(ع) در هزار و 332 مدخل
کد خبر: 3677798
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶

تدوین دانشنامه اهل بیت(ع) در هزار و 332 مدخل

گروه حوزه‎های علمیه: دانشنامه اهل بیت(ع) شامل؛ هزار و 332 مدخل در کمتر از ده سال آینده چاپ و منتشر خواهد شد.

نعمت‌الله صفری‌فروشانی، مدیر دانشنامه اهل بیت(ع) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: در این دانشنامه، نقطه ثقل مباحث، چهاره معصوم(ع) هستند و بناست تا پایان امسال مداخل 14 معصوم(ع) آماده شود.

وی افزود: مدخل مربوط به 14 معصوم(ع) برخلاف روش الفبایی تنظیم می‌شود و در قالب یک جلد به صورت مستقل تا پایان سال جاری، غنی‌سازی، ویراستاری و چاپ خواهد شد.

صفری‌فروشانی تصریح کرد: مرحله دوم در فرایند تدوین این دانشنامه، حرف الف است؛ که تا پایان سال آینده، حرف الف از سوی محققان تحویل داده خواهد شد و بنابر این است که در کمتر از ده سال آینده، در صورت عدم گرفتارشدن در فرایند بروکراسی، این مجموعه منتشر شود.

مدیر دانشنامه اهل بیت(ع) تصریح کرد: مجموعه این دانشنامه در هزار و 332 مدخل  منتشر می‌شود و محتوای آن از اطلاعات شناسنامه‌ای، تاریخ زندگانی 14 معصوم(ع) و دیگاه مستشرقان و اهل سنت و میراث باقیمانده از ایشان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به رویکرد این دانشنامه اظهار کرد: سیاست ما در تدوین مطالب، ارتباط محتوا با اهل بیت(ع) است؛ به عنوان مثال اگر موضوع اخلاص مورد بررسی قرار می‌گیرد اینکه اخلاص چه نقش و پیامدی در کلام اهل بیت(ع) دارد مورد دقت خواهد بود و یا اگر مدخلی در مورد حوزه علمیه باشد در این صورت موضوع ارتباط حوزه با اهل بیت(ع) مورد تحقیق قرار می‌گیرد.

صفری‌فروشانی بیان کرد: معتقدیم محتوای چنین دانشنامه‌هایی به زبان‌های مختلف دنیا ترجمه شود تا مردم دنیا بتوانند با اهل بیت(ع) آشنا شوند؛ زیرا در این عرصه خلأ داریم و البته تلاش ما بر این است که موضوعات روز  مانند؛ امنیت نیز در مداخل گنجانده شود.

captcha