بهترین و مهمترین اقدامات در برخورد با محتوای مخدوش دینی در فضای مجازی
کد خبر: 3684164
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳
خوانساری بیان کرد:

بهترین و مهمترین اقدامات در برخورد با محتوای مخدوش دینی در فضای مجازی

گروه فناوری اطلاعات: معاون بازرگانی و خدمات فرهنگی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور، با اشاره به راهکارهایی برای شناخت محتوای سالم دینی در فضای مجازی گفت: مهمترین و بهترین اقدام ما در تمامی فعالیت‌های فضای مجازی با محتوای دینی این است که حقیقت را به زبان روز و به جذاب‌ترین شکل‌های ممکن بیان و به مردم عرضه کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدباقر خوانساری، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به روند فعالیت‌های مرکز اسلامی نور در ارائه خدمات دینی به جامعه؛ گفت: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی اولین مرکز حوزوی بود که در زمینه فعالیت‌های کامپیوتری شروع به فعالیت کرد؛ ما از سال 1368 کارمان را با اولین نسل از این ابزار آغاز کردیم و تا به امروز این کار را ادامه داده‌ایم.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های مرکز اسلامی نور در سه حوزه، فعالیت‌های خودش را پیگیری می‌ کند، افزود: فعالیت ابتدایی ما در بستر نرم‌افزارهای دستک‌تاپی بود و بعد از آن‌که موضوع وب مطرح شد، فعالیت‌ خود را به این بستر منتقل کردیم و به صورت همزمان این 2 موضوع را پیش بردیم و حدود 6 سال پیش که بحث تلفن همراه و نرم‌افزارهای آن جدی شد، وارد عرصه عمومی فضای مجازی شدیم و به عنوان عرصه سوم فعالیت‌ها در این حوزه شروع به فعالیت کردیم.

معاون بازرگانی و خدمات فرهنگی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور در ادامه با اشاره به ضرورت بهره‌گیری حداکثری از امکانات فضای مجازی در تبلیغ و ترویج مبانی دینی گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ»، یعنی ما هیچ پیامبری را، جز به زبان قومش، نفرستادیم و لذا امروز فضای مجازی، زبان نسل جوان و نوجوان ما است که بسیاری از اطلاعات خود را از این فضا کسب می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین خوانساری ادامه داد: قرآن به مومنان می‌فرماید: «وَ أَعِدُّوا لَهُم مَّااسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ»، یعنی در مقابل دشمن هر چه می‌توانید ابزار و امکانات آماده کنید؛ لذا در حال حاضر دشمن از ابزار فضای مجازی برای نفوذ و سیطره و سلطه فرهنگی استفاده می‌کند، پس ضروری است که ما هم باید از این فضا برای تبلیغ و ترویج فرهنگ و معارف قرآن و اهل بیت(ع) استفاده کنیم.

حقیقت را به زبان روز و به جذاب‌ترین شکل‌های ممکن بیان کنیم
وی با اشاره به راه‌کار اثرگذاری محتوای مذهبی در بستر فضای مجازی گفت: مهمترین کاری که ما باید در تمامی این فعالیت‌ها مخصوصا در فضای مجازی و محتوای آن انجام دهیم این است که حقیقت را به زبان روز و به جذاب‌ترین شکل‌های ممکن بیان کنیم. در روایت داریم که اگر ما بتوانیم کلام، سیره، روش و منش اهل بیت(ع)، را به درستی به مردم منتقل کنیم خودشان به سمت معارف قرآن و اهل بیت(ع) کشیده خواهند شد و از ما جلو خواهند زد.

معاون بازرگانی و خدمات فرهنگی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور با تاکید بر اینکه بهترین کاری که می‌توان در این فضا برای اثرگذاری محتوای دینی انجام داد، این است که به زبان روز، در بستر فضای مجازی و در قالب هنری و هرچیزی که عرصه فعالیت‌هایمان است معارف اهل بیت(ع) را به شکل واقعی و اصلی خودش به مردم عرضه کنیم و مردم خودشان از آنها پیروی خواهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین خوانساری در مورد اصول شناخت محتوای درست و صحیح اسلامی در فضای مجازی گفت: هرمقدار اطلاعاتی که در فضای مجازی منتشر می‌شود دم‌دستی‌تر باشد، اصالت آن بیشتر زیر سوال می‌رود؛ زمانی که کتاب موجود بود مخدوش بودن محتوا کمتر بود و بعد از آن اینترنت آمد که در آنجا مقداری بیشتر شد و امروز در فضای وب و شبکه‌های مجازی این موضوع زیاد شده است.

وی ادامه داد: هر کسی که می‌خواهد وارد این فضا شود باید خودش برای خودش یک خودکنترلی داشته باشد و بعد از آن هم با توجه به پایگاه‌ها، کانال‌ها و فضاهای مجازی که به عنوان پاسخ به شبهات داریم و موظف به پاسخ به شبهات، عقاید و مسائل سیاسی، شایعات و امثال آنها هستند، می‌توانند با مراجعه به آنها تا حدی از محتوای اسلامی منتشر شده و مطالبی که بعضا به دین و اهل بیت منتصب می‌کنند اطمینان پیدا کنند.

مهمترین کار در برخورد با محتوای مخدوش اسلامی

معاون بازرگانی و خدمات فرهنگی مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی نور مهمترین کار در برخورد با محتوای مخدوش در فضای مجازی را، خود کنترلی دانست و افزود: همه مخاطبان مجازی با مواجهه با محتوای دینی، اسلامی و یا اخباری که در این فضا منتشر می‌شود باید این خودکنترلی و محک را داشته باشد و سعی کند محتواهایی که در این فضاها دریافت می‌کند به صورت اتفاقی انتخاب و منابع آن را چک کنند.

وی گفت: بارها دیده‌ شده مطالبی در کانال‌های مذهبی منتشر می‌شود که منابع آن از فلان کتاب و فلان جلد است، بعد از بررسی متوجه شدیم که این محتوا و مطالب اصلا برای چنین کتاب‌های نیست و یا چنین جلدی این کتاب ندارد؛ لذا همه مخاطبان محتواهای دینی و قرآنی در فضای مجازی باید ضمن آگاهی از این مسئله که این مطالب می‌توانند به منابع جعلی منتصب باشند به صورت انتخابی و آزمایشی برخی محتوا‌ها را ریشه‌یابی کرده و از منبع آن مطمئن شوند؛ حتی اگر دیدند که کانال و یا شبکه مجازی از هر 10 مطلبی که می‌گذارد 2 مورد آن مخدوش و دروغ است از آنجا خارج شده و کانال را حذف کند.

حجت‌الاسلام خوانساری بیان کرد: روایتی از امیرالمومنین(ع)، داریم که می‌فرمایند: «وقتی فتنه ایجاد می‌شود، شبه زیاد خواهد شد و در این حال مانند شتر 3 ساله‌ای باشید که نه سواری و نه شیر به کسی می‌دهد»؛ منظور این است که حداقل باید خودتان را حفظ کرده و مواظب باشید که به دیگران سواری ندهید و اخبار کذب را به آنها نرسانید و این حد‌اقل فعالیتی است که می‌توانیم در این حوزه انجام دهیم.

captcha