برگزاری همایش ملی «شهرسازی، معماری و مدیریت شهری اسلامی ایرانی»
کد خبر: 3685093
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴

برگزاری همایش ملی «شهرسازی، معماری و مدیریت شهری اسلامی ایرانی»

گروه جامعه: همایش ملی شهرسازی، معماری و مدیریت شهری اسلامی ایرانی طی روزهای سوم و چهارم اردیبهشت‌ماه سال آینده، برگزار می‌شود.

سیدجواد هاشمی فشارکی، عضو هیئت علمی دانشگاه و دبیر علمی نخستین  همایش ملی شهرسازی، معماری و مدیریت شهری اسلامی ایرانی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، اظهار کرد: شهر‌ها و روستا‌ها و بناهای آنها ساخته می‌شوند و در طول دوران توسعه می‌یابند و اغلب فعالیت‌های انسان درون آن شکل می‌گیرد و به عبارت دیگر این ظروف مکانی انسان، به عنوان قالب فضایی بر رفتار انسان‌ها تأثیر می‌گذارند و هر چه کیفیت آن بهتر باشد، تأثیرگذاری آن بیشتر و بعکس می‌شود.

وی یکی از جنبه‌های مهم و تأثیرگذار بر کیفیت و هویت شکل گیری معماری بناها و فضاهای شهری را رعایت مسائل اسلامی در برنامه ریزی و طراحی شهر و ساختمان‌ها دانست و گفت: شهرسازی اسلامی، معماری اسلامی و مدیریت شهر اسلامی ایرانی از اهمیت والایی برخوردار است. این موضوع دارای ابعاد مختلف و گسترده‌ای در حوزه های آموزش و نظام آموزش شهرسازی و معماری در ایران، حوزه قوانین و مقررات موضوعه، حوزه نظام فنی عمرانی کشور و در حوزه نظام اجرایی ادارات و سازمان‌ها و در سایر حوزه‌های مرتبط است که لازم است توسط صاحب نظران مربوطه مورد بررسی قرار گرفته و در جهت رفع ضعف‌های موجود و ارتقای آن چاره اندیشی شود.

وی با اشاره به برگزاری یک سلسله همایش‌های متوالی گفت: از آنجا که متخصصان برنامه ریز و طراح و مدیران شهری برخواسته از نظام آموزش عالی هستند لذا مباحث آموزشی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند، ما در مقطع دکتری رشته‌های معماری، معماری منظر، مدیریت پروژه و ساخت، مرمت، شهرسازی، برنامه‌ريزي شهري و منطقه‌ای و طراحي‌شهري را داریم. در مقطع کارشناسی ارشد در رشته‌های معماری منظر، معماری داخلی، معماری،  فناوری معماری،  معماری و انرژی، مدیریت پروژه و ساخت، مرمت و احیای ابنیه و بافت‌های تاریخی، حفاظت و مرمت میراث شهری، مطالعات معماری ایران، مدیریت شهری، برنامه‌ریزی منطقه‌ای، طراحی شهری، برنامه‌ریزی شهری، معماری پایدار، معماری و انرژی پایدار، مسکن، طراحی صنعتی و   بازسازی پس از سانحه وجود دارد و در مقطع کارشناسی نیز مهندسی معماری و مهندسی شهرسازی و همچنین معماری اسلامی تدریس می‌شود و همه ساله تعداد زیادی فارغ التحصیل این رشته‌ها وارد حرفه تخصصی و یا مدیریت فنی و اداری و .... می‌شوند که نقش بسیار اساسی در فرایند برنامه‌ریزی‌، طراحی و اجرا و مدیریت امور شهری و توسعه روستایی دارند.

هاشمی فشارکی با اشاره به برگزاری نخستين همایش ملی شهرسازی، معماری و مدیریت شهری اسلامی ایرانی درحوزه آموزش و نظام آموزش شهرسازی و معماری در ایران، اظهار کرد: این همایش با همکاری مشترک سازمان بسیج مهندسین عمران و معماری کشور، مدیریت مرکز معماری و شهرسازی اسلامی ژرفا با حمایت علمی و معنوی قطب علمی معماری اسلامی، دانشگاه­ علم و صنعت ایران، دانشگاه­ بین‌المللی امام خمینی(ره)، دانشگاه­ جامع امام حسین(ع)، دانشگاه­ هنر اسلامی تبریز، دانشگاه­ خوارزمی، بنیاد معماری انقلاب اسلامی و ... طی روزهای سوم و چهارم اردیبهشت‌ماه سال آینده، برگزار می‌شود.

وی هدف از برگزاری این همایش را شناخت وضعیت موجود آموزش و نظام آموزشی کشور در حوزه‌های معماری، شهرسازی، روستا و مدیریت شهری با رویکرد اسلامی، ارتقا و تقویت محتوای آموزشی و نظام آموزشی حوزه‌­های مذکور، تعامل و هم­فکری در حوزه روش‌ها و محتوای آموزشی رشته‌های مرتبط با رویکرد اسلامی ایرانی، شناسایی و معرفی آثار برتر، شناسایی و تقدیر از تلاشگران این حوزه‌­ها برشمرد.

دبیر علمی نخستین همایش ملی شهرسازی، معماری و مدیریت شهری اسلامی ایرانی محورهای همایش را شامل سه بخش به صورت موضوعات بنیادی، کاربردی و تقدیر از برگزیدگان این حوزه دانست و گفت: محور اول، محوری عمومی است که شامل «تبیین نسبت اسلام با فرآیندهای خلق آثار معماری و شهرسازی»، «تبیین ابعاد هویت اسلامی ایرانی در معماری و شهرسازی امروز و آینده»، «شاخص‌ها و معیارهای معماری و شهرسازی اسلامی»، «نحوه و فرآیند تحقق معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی در زمان حال و آینده»، «ارزیابی و نقد رویکردهای حاکم در زمینه معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی»، «ارزیابی و نقد مبانی، روش‌ها و شیوه‌ها در معماری و شهرسازی معاصر غرب» و «ارزیابی و نقد معماری و شهرسازی معاصر ایران و ارائه راه حل‌های اصلاحی» می‌شود.

وی عنوان محور دوم را آموزش و نظام آموزش شهرسازی و معماری بیان کرد و ادامه داد :«آسیب‌شناسی بنیادی نظام آموزش معماری و شهرسازی در ایران»، «آسیب شناسی شیوه جذب دانشجویان معماری و شهرسازی»، «نحوه پیگیری رویکرد اسلامی ایرانی در گرایشهای تخصصی»، «ارزیابی و نقد روش‌ها و شیوه‌های آموزش و تدریس در معماری و شهرسازی»، «ارزیابی و نقد منابع موجود در زمینه معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی»، «ارزیابی و نقد سرفصل‌های مصوب وزارت علوم در رشته های معماری و شهرسازی»، «کیفیت مهارت آموزی فارغ التحصیلان معماری و شهرسازی و نسبت آن با بازار کار» و ... از جمله موضوعات محور دوم است.

 هاشمی فشاركی با اشاره به اینکه در محور سوم تقدیر از برگزیدگان و فعالان این عرصه لحاظ شده است، تصریح کرد: در این راستا تقدیر از طراحان و خالقان مصادیق برتر معماری اسلامی ایرانی چهار دهه اخیر، اساتید فعال و برتر، کتب و نشریات برتر، تقدیر از پایان نامه‌­های دانشجویی برتر، تقدیر از تدوین کنندگان جزوه­های درسی برتر، تقدیر از شرکت‌های مشاور برتر را در دستور کار خود داریم.

captcha