پویایی نظام در گرو پایبندی به آرمان‌های انقلاب است/ فقر تحمل می‌شود اما تبعیض نه
کد خبر: 3687423
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۲
سیدعلی خمینی:

پویایی نظام در گرو پایبندی به آرمان‌های انقلاب است/ فقر تحمل می‌شود اما تبعیض نه

گروه سیاسی: حجت‌الاسلام سیدعلی خمینی در ویژه‌برنامه آغاز دهه فجر در جوار بارگاه ملکوتی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی بیان کرد: اگر مسئولان ما نمی‌توانند همه مشکلات جامعه را حل کنند، حداقل به گونه‌ای زندگی کنند که اشرافی نباشد، چون امام(ره) بعد از انقلاب به گونه‌ای زندگی کرد که از خود چیزی نداشت و به دنبال به دست آوردن دنیا نبود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ویژه‌برنامه‌های گرامیداشت سی‌ونهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی دقایقی قبل همزمان با ۱۲ بهمن‌ماه، سالروز ورود تاریخی حضرت امام خمینی(ره) به میهن در جوار بارگاه ملکوتی معمار کبیر انقلاب اسلامی با حضور اقشار مختلف مردم، شخصیت‌های لشکری و کشوری و خانواده‌های معظم شهدا آغاز شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی خمینی، یادگار امام راحل در ویژه برنامه آغاز دهه فجر در جوار بارگاه ملکوتی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی گفت: دهه فجر دهه بازخوانی آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی و ملت ایران است و باید هرساله در ایام دهه فجر این آرمان‌ها را مرور کنیم و اینکه آرمان‌های ملت ایران چه بود، اینکه ملت ایران به خاطر کدام آرمان‌ها انقلاب کردند و این رمز بزرگداشت دهه فجر است.

وی افزود: نیاز داریم که ما وضع موجود را وضع مطلوب مقایسه کنیم و این که ما کجا ایستاده‌ایم و اساسا فرق زنده و مرده بودن این انقلاب در این است که آیا مردم ما همان آرمان‌هایی را که در سال ۵۷ داشتند الان هم دارند و اگر مثبت باشد یعنی انقلاب اسلامی همچنان زنده و پویاست.

پویایی نظام در گرو پایبندی به آرمان‌های انقلاب است/ فقر تحمل می‌شود اما تبعیض نه

یادگار امام راحل ادامه داد: آن روزی باید بگوییم که انقلاب مرده است که این آرمان‌ها دیگر منطبق با آرمان‌های مردم نباشد. ما همچنان اعتقاد داریم که آرمان‌های انقلاب زنده است و مردم آن‌را می‌پسندند و در دهه فجر باید یادآوری کنیم قله‌ها چه بوده و به کجا داریم می‌رویم.

وی در ادامه پنج آرمان انقلاب را نام برد و تصریح کرد: یکی از اساسی‌ترین آن‌ها استقلال طلبی ملت است، چون استقلال طلبی مثل اکسیژن در هوا بوده و زمانی که هست، آن‌را درک نمی‌کنم، اما زمانی که نیست و تحت سلطه دیگران هستیم، آن وقت ارزش را می‌دانیم.

وی گفت: در آن زمان که تحت سلطه شرق و غرب بودیم و بر اساس اسناد به دست آمده از زمان پهلوی، مردم از دادن امتیاز‌های بی‌حد و اندازه به این دو خسته شده بودند؛ بنابراین نظام امروز ما نه‌تنها مستقل است بلکه تلاش می‌کند کشور‌های منطقه را هم مستقل کند.

یادگار امام خمینی (ره) افزود: در آن زمان مستشاران آمریکایی که در کشورمان زندگی می‌کردند امام به شاه هشدار داد که اگر همین مستشاران تو را در این کشور به قتل برسانند، هیچ‌کس نمی‌تواند آن‌ها را مواخذه کند؛ لذا امروز دیگر غرب و شرق برای ما تصمیم نمی‌گیرند.

وی دومین آرمان انقلاب اسلامی را استقلال باطنی دانست و در تکمیل دومین عامل تصریح کرد: در این‌جا مهم این است که غرب و شرق‌زدگی را از خودمان دور کنیم و در این‌باره امام(ره) به صراحت می‌گفتند که نباید از حیث فرهنگی وابسته باشیم، چون اگر از حیث فرهنگی وابسته باشیم، از لحاظ‌های دیگر هم وابسته خواهیم شد و بنابراین مسئله فرهنگ از اقتصاد هم مهم‌تر است. چون اگر دشمن ارزش‌های ما را تغییر دهد همه چیز ما تغییر خواهم کرد و یکی از کار‌های مهم امام(ره) همین ترویج تدبر در ارزش‌ها و ساده‌زیستی است.

یادگار امام خمینی(ره) در توضیح سومین آرمان انقلاب اسلامی گفت: سومین آرمان آزادی‌خواهی است و اساس حکومت اسلامی بر آزادی و استقلال استوار بوده و اگر به آزادی‌های مردم نزدیک شویم؛ یعنی به آرمان‌های حکومت اسلامی نزدیک شده‌ایم و اگر آن‌را حجت قرار دهیم از آزادی هیچ‌گاه نخواهیم ترسید و این که عده‌ای می‌گویند واژه آزادی و طلب آزادی بیان غربی است، صحیح نیست. هرچند شاه می‌گفت که ما می‌خواهیم به مردم آزادی بدهیم اما امام می‌گفت که آزادی دادنی نیست بلکه آزادی حق مردم است.

پویایی نظام در گرو پایبندی به آرمان‌های انقلاب است/ فقر تحمل می‌شود اما تبعیض نه

وی ادامه داد: رأی مردم جزئی از آزادی مردم است و بر اساس نظر امام میزان رأی مردم بوده و مقام معظم رهبری هم آن را حق‌الناس می‌دانند و این حق‌الناس یعنی بازگشت به آرای عمومی مردم است.

حجت‌الاسلام سیدعلی خمینی در تشریح اسلام‌خواهی به عنوان چهارمین آرمان انقلاب اسلامی، گفت: آن اسلامی که امام(ره) عرضه کرد، پاسخ‌گوی نیاز‌های جامعه است و با نظارت ولی فقیه باتقوا می‌توانیم به سمت آرمان‌های حداکثری اسلام حرکت کنیم و آن‌هایی که نقش ولی فقیه را تخریب می‌کنند در واقع فهم درستی از ولی فقیه ندارند.

وی ادامه داد: پس از امام راحل ما کسی را نداشتیم که بتواند جای خالی امام را پر کند و امروز ما به اینکه شخصی صادق و روشن رهبری جامعه را به عهده گرفته، افتخار می‌کنیم و این میزان تخریب علیه ایشان نوعی بدفهمی است. چون بعد از امام که می‌خواستند در مجلس خبرگان رهبر انتخاب کنند، ایشان این جایگاه را به‌سختی قبول می‌کنند، چون ایشان اسیر قدرت و دنیا نبودند که این ناشی از بزرگ منشی ایشان است.

یادگار امام راحل آرمان پنجم انقلاب اسلامی را مبارز با اشرافی‌گری دانست و تکمیل کرد: در مبارزه با اشرافی‌گری باید سبک زندگی و حکومت‌داری امیرالمومنین(ع) را الگو قرار دهیم که با تمام قدرتش اما اسیر دنیا نبود؛ لذا امام راحل با الگوبرداری از زندگی ایشان انقلاب اسلامی را رهبری کرد و در این خصوص فرمودند که اگر می‌خواهید در برابر فساد بایستید و توطئه دشمنان در روح شما اثر نگذارد، باید خودتان را به ساده‌زیستی عادت دهید، چون اکثر مردان بزرگ‌ساده زیست بودند و حاضر بودند هر سختی را تحمل کنند اما تن بن ذات ندهند.

وی ادامه داد: علمای ما در زمان شاه به فساد‌ها و ریخت و پاش‌ها اعتراض کردند و نگاه انقلاب اسلامی هم این گونه بود. چون این انقلاب از آن مستضعفین است و این مردم ضعیف هستند که در سختی‌ها از انقلاب و جمهوری اسلامی دفاع کردند.

یادگار امام(ره) خطاب به مسئولان گفت: اگر مسئولان ما نمی‌توانند همه مشکلات جامعه را حل کنند، حداقل به گونه‌ای زندگی کنند که اشرافی نباشد، چون امام بعد از انقلاب به گونه‌ای زندگی کرد که از خود چیزی نداشت و به دنبال به‌دست آوردن دنیا نبود اما امروز عده‌ای دارند به گونه‌ای زندگی می‌کنند که گویا دیگر آخرتی وجود ندارد. این مسائل را خطاب به مردم عادی نمی‌گویم چون مردم عادی آن قدر چیزی در اختیار ندارند که بخواهند این‌گونه زندگی کنند بلکه خطاب به کسانی است قدرت و ثروت دارند.

پویایی نظام در گرو پایبندی به آرمان‌های انقلاب است/ فقر تحمل می‌شود اما تبعیض نه
وی ادامه داد: حتی در کشور‌های اروپایی هم و سایر کشور‌های دنیا هم این‌گونه سبک زندگی منسوخ شده اما متأسفانه مسئولان ما دارند به سبک بیست سال پیش زندگی می‌کنند و این یعنی اینکه از وضع جهان آگاهی نداریم.

حجت‌الاسلام سیدعلی خمینی اظهار کرد: تبعیض در نظام تجمل‌گرا باعث سستی آن نظام می‌شود و همین تجمل‌گرایی و تبعیض باعث نابودی رژیم پهلوی شد. اسلام با ثروت مشکلی ندارد، چون ثروت یکی از ارکان پیشرفت نظام است، همان‌طور که ثروت حضرت خدیجه(س) باعث پیروزی اسلام شد، اما اسلام با تبعیض و فساد مشکل دارد.

وی در پایان گفت: پدرم به من گفت که روزی به خانه رهبری معظم انقلاب رفتم و فرش زیر پای ایشان آن قدر ساده و زبر بود که باعث اذیت می‌شد و این مصداق ساده‌زیستی ایشان است. مسئولان ما هم باید این‌گونه باشند و در کنار مردم بایستید و با وجود تمامی اختلافات باید بر وحدت تاکید داشته باشیم و در ۲۲ بهمن حضور مردم نشان‌دهنده حمایت از این نظام و اسلام خواهد بود.

پس از پایان سخنرانی یادگار بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی علاقه‌مندان و عاشقان انقلاب اسلامی پس از تجدید میثاق با امام امت، حرم مطهر امام راحل را برای حرکت و حضور در جایگاه جلوس ایشان در قطعه ۱۷ شهدای بهشت زهرا ترک کردند.

در محل جلوس امام خمینی(ره) مراسم‌های ویژه‌ای اعم از شعرخوانی، اجرای سرود توسط دژبان ارتش و برگزاری غرفه‌های فرهنگی و نمایشگاه عکس تدارک دیده شده بود. همچنین نصرت‌الله لطفی، قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، سخنرانی کوتاهی را انجام داد که متن این سخنرانی بدین شرح است.

لطفی در ابتدا از حضور پرشور شرکت‌کنندگان تشکر ویژه کرد و در ادامه گفت: امام خمینی(ره)، نطق تاریخی و سرنوشت‌ساز خودشان را در این روزها، کنار شهدا انجام دادند. در صورتی که می‌توانستند جای دیگری را انتخاب کنند؛ بنابراین این مکان را انتخاب کردند و گفتند که من دولت تعیین می‌کنم که همین کار را کردند.

 وی ادامه داد: امام در این روز‌ها با فرزندان استکبار مبارزه کرد و واجب است که ما این روز را پاس بداریم و با وجود جمعیت جوان کشور، وظیفه داریم به اهداف امام(ره) پایبند باشیم. همچنین اولین رسالت ما شناخت واقعی شخصیت امام(ره) است، چون ابعاد شخصیتی و اندیشه‌ای امام تا به امروز کامل کشف نشده و می‌توانیم بگوییم که ناشناخته مانده‌اند.
 
قائم مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با نقل قولی از یک سناتور آمریکایی گفت: جان مک کین، سناتور آمریکایی در جملاتی گفته است که بین جمهوری اسلامی و آمریکا، انقلاب اسلامی قرار دارد و لذا نتیجه می‌گیریم قوام بخش شکوه ایران اسلامی همین انقلاب اسلامی به رهبری امام راحل است.
پویایی نظام در گرو پایبندی به آرمان‌های انقلاب است/ فقر تحمل می‌شود اما تبعیض نه
 
وی افزود: باید شناخت درستی از شخصیت امام و انقلاب اسلامی داشته باشیم. چون وقتی ما منش و زندگی انبیا را بررسی می‌کنیم٬ می‌بینیم که سبک و زندگی امام دست کمی از انبیا نداشت. در واقع امام شخصی بود که جان عزیز خود را بر دست گرفت تا احیاگر اسلام ناب محمدی باشد هرچند که قبلا هم اسلام داشتیم، ولی اسلام آمریکایی و انگلیسی بود و مسلمان بودیم، ولی همین انگلیسی‌ها برای ما تصمیم می‌گرفتند و در انتخابات نمایندگان ما را انتخاب می‌کردند.
 
لطفی تصریح کرد: اسلامی که امام(ره) درباره آن سخن می‌گفت، اسلامی بود که بلوک غرب و شرق و نظام سرمایه‌داری را از بین برد. امام شخصی بود که ارزش و شرافت را به ایران بازگرداند؛ مثل نفی کاپیتولاسیون و اعتراض به امتیازات نفتی که شاه به غرب می‌داد.

وی ادامه داد: اما عده‌ای امروز می‌گویند که نه اسلام و نه قرآن جانم فدای ایران؛ در صورتی که این افراد نه ایران را دوست دارند و نه اسلام را می‌شناسند.

پس از اتمام سخنرانی نصرت‌الله لطفی، علاقه‌مندان و عاشقان ولایت برای ادای احترام به جایگاه جلوس امام خمینی(ره) جایگاه جلوس ایشان گلباران کردند و به صورت دسته‌جمعی به استقبال نماز ظهر رفتند که اقامه نماز پایان بخش برنامه‌های روز نخست ایام الله دهه فجر بود.
captcha