84 عنوان پژوهش حوزوی و دانشگاهی به مرحله نهایی ارزیابی رسیدند
کد خبر: 3688184
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳

84 عنوان پژوهش حوزوی و دانشگاهی به مرحله نهایی ارزیابی رسیدند

کانون خبرنگاران نبأ: مدیر شورای دین‌پژوهان کشور اعلام کرد: در یازدهمین دوره انتخاب و معرفی پژوهش‌ها و پژوهشگران دینی، تعداد 84 عنوان از پژوهش‌های تحت بررسی و ارزیابی برای مرحله نهایی انتخاب شده‌اند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، آیت پیمان، مدیر شورای دین‌پژوهان کشور اعلام کرد: در یازدهمین دوره انتخاب و معرفی پژوهش‌ها و پژوهشگران دینی، تعداد 84 عنوان از پژوهش‌های تحت بررسی و ارزیابی برای مرحله نهایی انتخاب شده‌اند تا در نهایت توسط شورای دین‌پژوهان در هر رشته علوم اسلامی یک پژوهش برتر انتخاب و معرفی و تجلیل شوند.
وی گفت: طبق روال دوره‌های ده‌گانه گذشته، پس از انتخاب پژوهشگران برتر، آثار آنان به جامعه علمی معرفی می‌شود و در آیین ویژه‌ای از آنان تجلیل به عمل می‌آید.
وی همچنین بیان کرد: در این دوره نیز از بین اساتید محقق و دین‌پژوهان پیشکسوت دو نفر انتخاب خواهند شد تا دست‌آوردهای علمی و ویژگی‌های آثار مکتوب و روش‌های موفقیت‌آمیز آنها در تحصیل و تدریس و پژوهش و تألیف، برای الگودهی به طلاب و دانشجویان و پژوهشگران دینی معرفی و تجلیل می‌شود.
دبیر شورای دین‌پژوهان با اشاره به انتخاب و تجلیل دوره گذشته از آیت‌الله ابراهیم امینی و مرحوم اَیت‌الله معرفت به‌عنوان پیشکسوتان پژوهش دینی در دوره دهم آیین تجلیل از دین‌پژوهان، گفت: شخصیت‌های مورد نظر شورا در دوره یازدهم متعدد هستند که به‌زودی دو نفر از بین آنان با توجه به سابقه علمی و آثار دین‌پژوهی و اثرگذاری آنان در تولید و پیشرفت علوم اسلامی، انتخاب و معرفی خواهند شد.
پیمان در پاسخ به این سؤال که اخیراً مراسم کتاب سال حوزه برگزار شده و برگزیدگان تشویق شده‌اند، تفاوت این دو مراسم چیست؟ توضیح داد: در چند سال گذشته معاونت پژوهشی حوزه عضو شورای دین‌پژوهان بوده است و از اول به نحوی سیاست‌گذاری شده است که این دو آیین تکراری و موازی نباشند و به این خاطر شورای دین‌پژوهان کشور فقط پژوهش‌های جدید و چاپ نشده و پایان‌نامه‌های سطح چهار حوزه و مقطع دکتری را قبل از چاپ دریافت و در فرآیند ارزیابی و نقد و بررسی قرار می‌دهد و هم از طریق کمیته‌های داوران صاحب‌نظر و هم از طریق نشست‌های تخصصی به نقد و بررسی پژوهش‌ها می‌پردازد و در جهت تعمیق و غنی‌سازی علمی آنها دقت نظر به‌کار می‌رود و محققان و پژوهشگاه‌ها با اعتماد به داوری و نقادی شورای دین‌پژوهان، نظرات این شورا را در آثار خود اعمال می‌کنند و این آثار که بعداً چاپ می‌شوند، دقت علمی بیشتر و اشکالات کمتری خواهند داشت. مراسم کتاب سال حوزه همان‌طور که از اسمش پیداست به کتب چاپ شده اعم از پژوهش و غیر پژوهشی معینی آثار تألیفی، و ترجمه، تضعیف، گردآوری در رشته‌های مختلف و متنوع اختصاص دارد.
وی افزود: اثر دیگر فعالیت دبیرخانه دین‌پژوهان کشور جهت‌دهی پژوهش‌های دینی به سمت پژوهش‌های کاربردی و پرداختن به اولویت‌ها و نیازهای ضروری جامعه است و از شرایط مهم رتبه‌بندی پژوهش‌ها، نو‌آوری و کاربردی بودن آنها و داشتن نظریه چه در طرح مسایل و چه در پاسخگویی به مسایل علمی است.
دبیر شورای دین پژوهان کشور در پایان اعلام کرد: در صورت انجام مراحل پایانی داوری و ارزیابی 84 اثر راه یافته به مرحله نهایی، و مهیا شدن مقدمات، برگزاری یازدهمین آیین تجلیل دوره معرفی و تجلیل دین‌پژوهان در نیمه دوم اسفندماه 96 برگزار می‌شود و در غیر این صورت به اردیبهشت‌ماه 97 موکول می‌شود.
 پیمان یادآور شد: دبیرخانه دین‌پژوهان کشور فهرست 84 اثر مورد ارزیابی را جهت اطلاع پژوهشگران علوم اسلامی به‌منظور اطلاع‌رسانی و پرهیز از کار تکراری در این هفته در پایگاه اطلاع‌رسانی دین‌پژوهان قرار می‌د‌هد.

حامد رئیسی

captcha