جلسه هم‌اندیشی رؤسا و مدیران عامل اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها برگزار شد
کد خبر: 3689386
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱

جلسه هم‌اندیشی رؤسا و مدیران عامل اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها برگزار شد

گروه مؤسسات قرآنی مرد‌م‌نهاد: جلسه هم‌اندیشی و تبادل‌نظر برای رفع مشکلات و موانع اتحادیه‌های استانی و مؤسسات مردمی 16 بهمن‌ماه برگزار شد.

جلسه هم اندیشی رؤسا و مدیران عامل اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها تشکیل شد

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از پایگاه خبری اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور «اتقان»، جلسه هم‌اندیشی و تبادل‌نظر برای رفع مشکلات و موانع اتحادیه‌های استانی و مؤسسات مردمی و همچنین همفکری درخصوص نحوه هزینه‌کرد اعتبارات شورای توسعه فرهنگ قرآنی، 16 بهمن‌ماه با حضور نمایندگان، رؤسا و مدیران عامل اتحادیه‌های بیش از 23 استان کشور، در محل لانه جاسوسی سابق برگزار شد.
در این جلسه سیدعلی سرابی، رئیس هیئت‌ مدیره اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت، محمدرضا داودآبادی فراهانی، نائب‌ رئیس این اتحادیه و حسن محمدی، مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور نیز حضور داشتند.
در ابتدای این جلسه، سرابی، گزارشی از روند ادغام اتحادیه‌ها ارائه و عنوان کرد: بسیار خرسندیم از اینکه موضوع ادغام به‌طور جدی در حال پیگیری و به سرانجام رسیدن است، گام‌های بسیار مهمی با صبر و حوصله مؤسسات کشور و هر دو اتحادیه در این راه طی شده و اکنون در مرحله آخر این اتفاق هستیم.
وی افزود: تصمیم‌گیری در خصوص روند ادغام، موضوعی بسیار مهم بود که با گام‌های مختلفی از جمله تشکیل هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی، تدوین اساس‌نامه اتحادیه‌های استانی، برپایی مجامع عمومی اتحادیه‌های استانی و درنهایت تدوین اساس‌نامه اتحادیه کشوری همراه بود و اکنون در حال تلاش برای برپایی مجمع عمومی اتحادیه کشوری هستیم.
در ادامه این جلسه اعضا به بیان مشکلات و مسائل اتحادیه‌های تحت نظارت خود پرداختند، بحث در مورد بندهای ستاره‌دار اساس‌نامه اتحادیه و لزوم بازنگری در برخی موارد(بندهای ستاره‌دار به‌منزله غیرقابل تغییر بودن این موارد است)، نحوه حضور و سهمیه‌بندی استان‌ها در مجمع عمومی اتحادیه کشوری از جمله مهم‌ترین نکات مطرح‌شده در این جلسه بود که پیشنهاد‌ات مختلفی از سوی حاضران مطرح شد.

جلسه هم‌اندیشی رؤسا و مدیران عامل اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها برگزار شد
همچنین ارائه گزارش عملکرد اتحادیه مدغم استان‌ها، توسط نمایندگان اتحادیه‌های استانی و بیان دستاوردهای ادغام در استان‌های مختلف از دیگر موارد مطرح‌شده در این جلسه بود و در ادامه مدیران عامل اتحادیه‌ها بر لزوم تعامل با سایر نهادها و دستگاه‌های فرهنگی در راستای ترویج فرهنگ قرآنی کشور تأکید و اجماع نظر کردند.
سپس فراهانی، نائب‌ رئیس اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور و معاون فرهنگی، دانشجویی وزارت بهداشت نیز در این جلسه با اشاره به مشکلات، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی موجود در کشور، تنها راه مقابله با آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در کشور را ترویج فرهنگ قرآنی و اشاعه حقیقت سبک زندگی اسلامی دانست.
وی افزود: درحالی‌که کشور با کمبود بودجه و رکود اقتصادی مواجه است و همه‌ساله شاهد کاهش بودجه‌های قرآنی در کشور هستیم، در این‌ بین مسئولیت مؤسسات قرآنی برای فعالیت‌های خودجوش فرهنگی و تلاش برای خودکفایی در این راستا بیش‌ از پیش احساس می‌شود.
فراهانی بیان کرد: به همین جهت اتحاد و همدلی مؤسسات و مراکز قرآنی ـ مردمی و همچنین استقلال فکری این مراکز و شفافیت در عملکردها بسیار مهم است.
بحث در رابطه با بودجه‌های معین استانی و حمایت از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه از جمله دیگر مواردی بود که در این جلسه عنوان و مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در این خصوص نکاتی را ارائه کرد.
این نشست هم‌اندیشی پس از اقامه نماز ظهر و عصر و ارائه نقطه نظرات سایر حاضران ادامه و با امضای بیانیه نخستین نشست هم‌اندیشی رؤسا و مدیران عامل اتحادیه‌های مؤسسات مردمی و تشکل‌های قرآن و عترت سراسر کشور پایان یافت.
در بخش دوم این نشست، رؤسا و مدیران عامل اتحادیه‌های مؤسسات مردمی و تشکل‌های قرآن و عترت سراسر کشور، با حضور در دفتر مقام معظم رهبری با سیدعلی مقدم، معاون ارتباطات دفتر مقام معظم رهبری و ریاست شورای عالی قرآن و مرکز طبع و نشر قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، دیدار کردند.

جلسه هم‌اندیشی رؤسا و مدیران عامل اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها برگزار شد
در این دیدار مقدم، ضمن ارائه نکات و توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در ارتباط با فعالیت‌های قرآنی و حوزه‌های مردمی، بر لزوم تقویت مراکز قرآنی مردم‌نهاد نیز تأکید شد. در پایان این دیدار، تبرکاً قرآن نفیسی از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی به حاضران اهدا شد.
گفتنی است، این جلسه که بنا بود، هفته گذشته، 9 بهمن‌ماه و پس از جلسه حجت‌الاسلام‌ والمسلمین نصرالله پژمان‌فر، رئیس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس، جهت تعامل با نهادهای مردمی استان و رفع مشکلات و موانع مؤسسات قرآنی کشور و بحث و تبادل‌نظر در خصوص نحوه حمایت از اتحادیه و مؤسسات قرآنی استان‌ها»، با حضور مدیران عامل و روسای هیئت‌ مدیره اتحادیه‌های استانی، برگزار شود که به دلیل شرایط بد جوی و آب و هوایی، به 16 بهمن‌ماه موکول شد.
یادآور می‌شود، طی این نشست از حجت‌الاسلام‌ والمسلمین کوششی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات مردم‌نهاد قرآنی کشور جهت حضور در این نشست هم‌اندیشی به‌صورت مکتوب دعوت شد که در این نشست حضور نیافتند.
بیانیه پایانی نشست هم‌اندیشی رؤسا و مدیران عامل اتحادیه‌های مؤسسات مردمی و تشکل‌های قرآن و عترت سراسر کشور
متن این بیانیه به شرح ذیل است:
«بسم‌الله الرحمن الرحیم»
« قُلْ إِنَّما أَعِظُكُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‌ وَ فُرادى‌ ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا ...»(سبأ/46)
با درود و سلام به روح بلند معمار انقلاب اسلامی خمینی کبیر(ره) و روان پاک شهدای گلگون‌کفن انقلاب هم‌زمان با گرامیداشت آغاز چهلمین سال پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و دهه مبارک فجر شرکت‌کنندگان در اولین نشست رؤسای هیئت‌مدیره و مدیران عامل اتحادیه‌های مؤسسات مردمی و تشکل‌های قرآن و عترت سراسر کشور ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل بزرگوار و شهدای عالی‌مقام انقلاب اسلامی، در راستای تحقق اهداف بلند قرآنی نظام اسلامی و منویات رهبر معظم انقلاب و سلسله‌جنبان جریان عظیم قرآنی کشور، بر مطالب زیر تأکید نموده و ضمن تجدید پیمان با آرمان‌های امام راحل عظیم شأن و بیعت مجدد با امام امت اسلامی حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با یکدیگر بر تحقق این موارد هم‌پیمان می‌شویم.
1- جامعه قرآنی کشور و مؤسسات و تشکل‌های مردمی قرآن و عترت برآنند تا با مجاهدت و بذل تمامی بضاعت خود و بی‌اعتنا به سرزنش‌های دشمنان انقلاب اسلامی و در رأس آن‌ها شیطان بزرگ، آمریکای جنایتکار و رژیم منفور صهیونیستی، مسیر نورانی قرآن کریم و اسلام عزیز را با جدیت پیموده و با جهاد فرهنگی و قرآنی در مسیر نشر فرهنگ قرآن کریم از هیچ تلاشی فروگذار ننمایند.
2- امروز و به مناسبت آغاز چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی که بحمدالله به برکت آن شاهد پیشرفت‌های چشمگیر ایران اسلامی در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی و.... هستیم اتحاد و انسجام نیروهای انقلاب و به‌ویژه عناصر جامعه قرآنی یک ضرورت انکارناپذیر است که در این مسیر دست تمامی مسئولان و نیروهای مخلص مردمی را به گرمی می‌فشاریم و از همه نیروهای عزیز قرآنی استدعا داریم با وحدت کلمه و پرهیز از تفرقه و تک‌روی برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی، جهاد، تلاش مخلصانه و حفظ اتحاد و انسجام را سرلوحه تمامی فعالیت‌های خود قرار دهند و در همین راستا تسریع در تشکیل اتحادیه مدغم کشوری را خواستاریم.
3- مؤسسات قرآنی خود را مخاطب اصلی اوامر و منویات رهبری معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) در رابطه با قرآن و به‌ویژه تربیت ده میلیون حافظ قرآنی، دانسته و با معظم له عهد می‌بندیم که در جهت تحقق این اهداف تمام توان خود را به‌کارگیریم و از نهادها و دستگاه‌های ذی‌ربط توقع داریم که از فعالیت‌ها و تلاش‌های مردمی در این جهت حمایت کافی نموده و با پشتیبانی از جریان جوان و انقلابی قرآنی به وظایف تاریخی خود در نهضت بازگشت به قرآن ملت، عمل نمایند.
4- حفظ استقلال مؤسسات و تشکل‌های قرآنی، عملکرد شفاف و روشن در تمامی عرصه‌ها، تلاش هوشمندانه و مدبران، در تحقق اهداف قرآنی نظام اسلامی و نگاه عادلانه به مناطق مختلف کشو، به و ویژه مناطق محروم در پشتیبانی و کمک‌رسانی به برنامه‌های قرآنی مؤسسات و تشکل‌های قرآنی این مناطق، خواسته اکید ماست که در انتخاب افراد اندیشمند و اصلح با نگاه مستقل و دارای روحیه نقدپذیری و نقد منصفانه از عملکردها، محقق می‌شود.
ازاین‌رو به‌تمامی اعضا اتحادیه توصیه اکید می‌نماییم که در مقطع حساس کنونی که در حال گذر از شرایط نابسامان و متشتت گذشته اتحادیه به مسیر وحدت و یکپارچگی آن هستیم، با بررسی دقیق و انتخاب شایسته افراد اصلح از فعالان قرآنی مردمی برای اداره امور اتحادیه، ان‌شاءالله زمینه‌های نقش‌آفرینی اتحادیه به‌عنوان سکان‌دار یکی از بزرگ‌ترین جریان‌های ساختارند کشور، در عمل به وظایف راهبردی خود در ترویج فرهنگ قرآنی و پاسداری از ارزش‌های قرآنی نظام اسلامی و درعین‌حال نظارت و نقد منصفانه مدیران و دستگاه‌های مسئول در توسعه فرهنگ قرآنی را فراهم آورند.
السلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته
15 بهمن 96»

captcha