گسترش حفظ قرآن در پنسیلوانیا، دستاورد رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی
کد خبر: 3694740
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲

گسترش حفظ قرآن در پنسیلوانیا، دستاورد رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی

گروه بین الملل ـ حفظ قرآن برای مسلمانان در ایالت پنسیلوانیای آمریکا، همانند مسلمانان سایر نقاط جهان، دستاوردی بزرگ محسوب می‌شود و حضور در کلاس‌های حفظ تحت تاثیر برنامه‌های اسلامی رسانه‌ها، روز به روز در حال افزایش است.

گزارش ***حفظ قرآن؛ چالش مسلمانان پنسیلوانیا در عصر مدرن/ انگلیسیبه گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری philly.com؛ شش کودک مسلمان که در دوره‌ قرآنی موسسه قبا در غرب فیلادلفیا واقع در ایالت پنسیلوانیا مشغول به یادگیری این کتاب آسمانی هستند، عصر هر روز به مدت دو ساعت در این موسسه حاضر می‌شوند و به حفظ قرآن می‌پردازند.


شاید حفظ قرآن برای آن‌ها سال‌ها به طول انجامد اما آن‌ها در مسیری پیش می‌روند که کمتر دانش‌آموزی در طول سه دهه تاسیس این موسسه توانسته است طی کنند.


این دانش آموزان تلاش می‌کنند کل قرآن را حفظ کنند و اگر موفق شوند به عنوان چهره برجسته جامعه مسلمانان مورد احترام ویژه قرار خواهند گرفت.


اناس مهیمن، مدیر موسسه قبا در این مورد گفت:‌ ما این دانش‌آموزان را حافظان کلام خدا می‌نامیم و این آرزوی همه والدین مسلمان است که فرزندشان کل قرآن را حفظ کند.


نحوه آموزش
دانش‌آموزان در کلاس حفظ به صورت آرام می‌نشینند و به حفظ قرآن می‌پردازند و تنها زمانی که سوالی دارند از جای خود بلند شده و پیش استاد می‌روند تا از استاد راهنمایی بگیرند.


نعمان چیما، امام یکی از مساجد فیلادلفیا و از مدرسان این دوره، در این باره گفت: حفظ قرآن با اهدافی که برای آن به صورت هفتگی، ماهانه و سالانه تعیین می‌شود، انجام می‌شود.


وی افزود: قبل از اینکه آموزش حفظ شروع شود به دانش‌آموزان زبان عربی را آموزش می‌دهیم و بعد بر اساس استعداد، برای هر کدام چند خط و یا صفحه برای حفظ تعیین می‌کنیم و دوباره خواندن صفحات حفظ شده قبلی به حفظ موارد جدید کمک می‌کند.


قرآن‌آموزان همچنین باید همزمان با خواندن و حفظ قرآن، تجوید را نیز یاد بگیرند.

گزارش ***حفظ قرآن؛ چالش مسلمانان پنسیلوانیا در عصر مدرن/ انگلیسی


موفقیت در حفظ
اناس مهیمن، در مورد موفقیت دانش‌آموزان قرآنی در حفظ گفت: از زمانی که موسسه قبا از سال 1988 دوره‌های حفظ قرآن را آغاز کرد شش نفر از بین صدها دانش‌آموز موفق به حفظ کل قرآن شده‌اند.


وی با اشاره به اینکه حفظ قرآن در ایالت پنسیلوانیا سنت دیرینه‌ای نیست، اظهار کرد: آخرین حافظ در سال 2010 موفق به حفظ کل شد که از جامعه آمریکایی‌های آفریقایی‌تبار بود که بسیاری از اعضای آن‌ تازه‌مسلمان هستند.


گزارش ***حفظ قرآن؛ چالش مسلمانان پنسیلوانیا در عصر مدرن/ انگلیسی


بنیاد زبیده
بنیاد زبیده یک مجتمع غیرانتفاعی شامل مسجد و مدرسه در ایالت پنسیلوانیا است که سه سال پیش موسسه «اقرأ» را در شهر مونتگومری (Montgomery) تاسیس کرد.


عبدالله بکران، مدیر مووسسه اقرأ گفت: این موسسه برای پاسخگویی به درخواست های روزافزون آموزش اسلامی و حفظ قرآن تاسیس شد.


مرکز خیریه یادگیری و تقویت فعالیت‌ها (GCLEA) در شهر چری هیل (Cherry Hill) نیز در ماه آگوست برنامه آموزش حفظ قرآن را آغاز کرد.


به گفته چیما، جوانان مسلمانی که به دنبال حفظ قرآن هستند بیشتر تحت تاثیر برنامه‌های اسلامی شبکه‌های تلویزیونی اسلامی و شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته‌اند. با این‌حال، تنها یک سوم از قرآن‌آموزان در دوره سه یا پنج ساله موفق به حفظ کل قرآن و گرفتن عنوان حافظ می‌شوند.


چیما ادامه داد: بسیاری از قرآن‌آموزان از جوانان و عده‌ای نیز میانسال هستند و تعداد بانوان قرآن‌آموز که در گذشته در برخی جوامع اسلامی اجازه تحصیل در خارج از خانه را نداشتند، روز به روز در حال افزایش است.

گزارش ***حفظ قرآن؛ چالش مسلمانان پنسیلوانیا در عصر مدرن/ انگلیسی


تعداد مساجد و مسلمانان
طبق آمار شورای روابط اسلامی ـ آمریکایی 400 هزار مسلمان در شرق ایالت پنسیلوانیا و ایالت دلور و 180 هزار مسلمان در ایالت نیوجرسی آمریکا زندگی می‌کنند.


طبق همین آمار 175 مسجد و 40 مدرسه اسلامی در این ایالت‌ها وجود دارد که به مسلمانان خدمات ارائه می‌دهند. بر اساس گزارش موسسه تحقیقاتی پیو در سال 2017 ، تعداد جمعیت مسلمانان تا سال 2075 از مسیحیان بیشتر خواهد بود.


تعداد مسلمانان در آمریکا از سال 2011 تاکنون با جمعیت 3.5 میلیون نفر 2.75 درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام

ترجمه و تنظیم: سیده نرگس وهابزاده


 

captcha