نیازمند آشنایی با معارف، مفاهیم و احکام قرآن هستیم/ کلام خدا همچنان مهجور است
کد خبر: 3695444
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲
محسنی‌اژه‌ای:

نیازمند آشنایی با معارف، مفاهیم و احکام قرآن هستیم/ کلام خدا همچنان مهجور است

گروه مسابقات ــ حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه با اشاره به اینکه قرآن زمانی در این کشور در مهجوریت قرار داشت، اظهار کرد: در حال حاضر همگی نیازمند آشنایی با معارف، مفاهیم و احکام قرآن هستیم.

نیازمند آشنایی با معارف، مفاهیم و احکام قرآن هستیم/ کلام خدا همچنان مهجور است

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه صبح‌ امروز، ۹ اسفندماه در مراسم اختتامیه پنجمین دوره مسابقات قرآن قوه قضائیه که در هتل المپیک برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به آیه شریفه «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ» اظهار کرد: خداوند متعال ان‌شاالله به همه ما توفیق عمل صالحی که عطای حیات طیبه را به دنبال داشته باشد و جزایی که در خور فضل و جود خداوند بزرگ است، عطا کند.

وی با بیان اینکه قرآن کریم زمانی (پیش از انقلاب اسلامی) در این کشور کاملا مهجور بود، افزود: بعد ازانقلاب با نفس مسیحایی امام(ره) و خون شهدا و مجاهدت‌های جانبازان، ایثارگران و خانواده‌های شهدا توجه به قرآن بسیار بیشتر شد و پرداختن به قرآن در همه زمینه‌ها از جمله قرائت تدبر حفظ تفسیر، عمل به قرآن و ... توسعه فراوانی پیدا کرد که با پیش از انقلاب قابل مقایسه نیست ولی هنوز با آن وظیفه‌ای که ما نسبت به قرآن داریم و رسیدن به نقطه مطلوب و عالی فاصله زیادی داریم.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: این قرآن کلام خداوند متعال یعنی پروردگار همه هستی است یعنی خداوندی که علیم و رحیم و رحمان و حکیم است. این خدای توانا و دانا برای رسیدن ما به قله سعادت کتابی را فرستاده که اکر ما به این منبع عظیم الهی توجه کنیم، همه نیزمندی‌های ما را رفع خواهد کرد.

وی بیان کرد: اگر ما با به همین مقدار که بدانیم این کتاب آسمانی از ناحیه پروردگار متعال و به واسطه وحی بر سینه پیامبر اسلام(ص) نازل شده و برای رسیدن ما به سعادت و کمال انسانی آمده است، به این منبع نورانی الهی احساس نیاز بیشتری پردا کرده و خیلی بیشتر با قرآن آشنا می‌شویم و به آن توجه خواهیم کرد.

محسنی‌اژه‌ای افزود: اگر هر یک از ما متخلق به اخلاق قرآنی شویم و جامعه ما نیز جامعه‌ای قرآنی شود، در اینصورت در ابعاد مختلف با آنچه که الان هستیم، تغییرات اساسی خواهیم کرد. به همین میزان اهمیت هم باید دستگاه‌های مختلف و هم مسئولان ذیربط و فرد فرد ما به قرآن اهتمام بورزیم و در راه آشنایی با قرآن و فراگیری آن از هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری مادی و معنوی، اختصاص نیرو و بودجه و ... کوتاهی نکنیم.    

وی گفت: اگر فرد فرد ما و نیز جامعه ما قرآنی شود، ما می‌دانیم که همه هستی به دست کیست و می‌دانیم که خالق این هستی نسبت به ما مهربان است و می‌دانیم که به ما وعده‌های فراوان داده و وعده‌های او نیز صادق است. ما در این صورت می‌دانیم که اگر به چنین خدایی ایمان آورده‌ایم و به چنین وعده‌های الهی ایمان آوریم، در مقابل غیر از خدا به هیچ وجه کرنش نخواهیم کرد و سبک زندگی ما و رفتار و عمل و فکر ما به طور کلی دگرگون می‌شود.  

معاون اول قوه قضائیه اظهار کرد: اگر ما و جامعه ما قرآنی شدیم، خواهیم دانست که با دوست و دشمن چگونه رفتار کنیم. وقتی ما با احکام قرآن آشنا شدیم، می‌فهمیم که از چه راهی باید ارتزاق کنیم و می‌دانیم که آیا روزی حلال ما مقدر است یا نیست و چگونه به دست ما می‌رسد. اگر با قرآن انس گرفتیم و آشنا شدیم، از طریق غیر انسانی و الهی برای این روزی مقدر اقدام نخواهیم کرد.

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: اگر ما با قرآن آشنا شدیم و با آن انس گرفتیم، در مقابل وظایف خود و انجام آن دیگر نگران این نیستیم که به غیر از صاحب اصلی همه هستی چه کسی خشنود می‌شود و چه کسی خشمگین و در مقابل یک دشمن به ظاهر پرقدرت دیگر احساس وحشت نمی‌کنیم و می‌دانیم که هیچ قدرتی بالاتر از قدرت خدا نیست.  

وی افزود: اگر ما با قرآن اشنا شویم، بر اساس عقل و منطق حرکت کرده و از حق، خرد و منطق پیروی خواهیم کرد و زندگی خود را بر اساس این‌ها ادامه خواهیم داد. امروز متأسفانه برخی از ما به جای تفکر و تعقل در برنامه‌ریزی‌ها بر اساس تعلیمات قرآنی، خیلی وقت‌ها دنبال برخی از القائات شیطانی می‌رویم و با تخیلات و توهمات تصمیم‌گیری و عمل می‌کنیم.

محسنی‌اژ‌ه‌ای در ادامه گفت: اگر هنوز بعد از این همه مدت و رشدی که بعد از انقلاب با انس با قرآن داشتیم، اگر بگوئیم هنوز به وظیفه خود نسبت به قرآن که کلام‌ خداست به درستی عمل نکردیم، حرف گزافی نزده‌ایم. اگر حتی بگوییم که هنوز قرآن نسبت به آنچه که هست و ما نسبت به آن شناخت داریم، مهجور است، این نیز حرف گزافی نیست.

سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به اینکه همگی باید تلاش کنیم که انس الفت و آشنائیمان در ابعاد مختلف نسبت به قرآن زیاد شود، اظهار کرد: بعد از فرا‌گرفتن قرآن نوبت به عمل کردن به دستورات این کتاب الهی می‌رسد.

وی بیان کرد: گاهی اوقات با تمام تحقیقات و پژوهش‌های صورت گرفته راجع به یک موضوع، مراجعه‌‌مان به قرآن کم و شاید بتوان گفت نظر قرآن در رابطه با موضوعات مختلف را نمی‌دانیم.

محسنی‌‌اژه‌ای با اشاره به اینکه نسبت به برخی موضوعات حقوقی در قوه قضائیه آن میزانی که به منابع مختلف رجوع می‌کنیم به قرآن مراجعه نمی‌کنیم، اظهار کرد: سیستم به گونه‌ای است که می‌شود شخصی قاضی بشود ولی حتی یک بار هم قران نخوانده باشد و نتواند به درستی روخوانی قرآن داشته باشد.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه با تشکر از معاونت فرهنگی قوه قضائیه که تلاش می‌کند تا معارف قرآن را به اشکال مختلف به جامعه، کارکنان قوه و خانواده‌هاشان بیاورد، بیان کرد: اگر مسئولان این نهاد بتوانند معارف و احکام قرآن را استخراج کرده و در اختیار ابتدا کارکنان قوه قضائیه و خانواده‌هایشان و سپس در سطح جامعه قرار دهند امر بسیار با‌ارزش و مبارکی است.

محسنی‌اژه‌ای در پایان خاطرنشان کرد: همه این اقدامات قرآنی خوب و مفید است و باید ادامه پیدا کند اما همه اینها مقدمه است برای اینکه همه ما ان‌شاءالله به قرآن عمل کنیم.

انتهای پیام

captcha