آرامش حاصل از اجرای عدالت در پرتو قرآن معنا می‌گیرد
کد خبر: 3695482
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶
آیت‌الله آملی‌لاریجانی:

آرامش حاصل از اجرای عدالت در پرتو قرآن معنا می‌گیرد

گروه مسابقات ــ آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضائیه در پیامی به پنجمین دوره مسابقات قرآن قوه قضائیه اظهار کرد: آرامشی که به‌عنوان نتیجه اجرای عدالت شمرده شده است، در پرتو عمل به دستور قرآن و احساس زبانی و رفتاری با مردم حاصل می‌شود.

آرامش حاصل از اجرای عدالت در پرتو قرآن معنا می‌گیرد

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی، رئیس قوه قضائیه همزمان با برپایی مراسم اختتامیه پنجمین دوره مسابقات قرآن قوه قضائیه که صبح امروز، 9 اسفندماه در هتل المپیک برگزار شد، پیامی صادر کرد.

 متن پیام به شرح ذیل است. 

«ذلِکَ الْکِتابُ لا رَيْبَ فيهِ هُديً لِلْمُتَّقينَ

این است کتابی که در آن هیچ تردیدی نیست، پرهیزگاران را راهنماست.

قرآن بهترین گفتار و برترین کلام است؛ زیرا سخن پروردگار عالم خطاب به برترین خلایق است. قرآن کتاب ذکر است و اعراض از آن زندگی را نکبت بار می‌کند قرآن منار بلند هدایت و چراغ راه هدایت و مایه حیات قلب انسان بصیر است. پس باید در قرآن تدبر کرد و در برابر آن خاشع شد و آن را پیشوای خویش ساخت و در عمل به آن از همگان سبقت گرفت.

خداوند متعال را شاکریم که توفیق برگزاری پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم را در دستگاه قضا عطا فرمود و هزار تن از همکاران عزیز و خانواده محترمشان در آن شرکت کردند. امید است که زمینه‌ای برای روی آوری، تدبر، خشوع و تفکر ما در قرآن شود و در عمل به آن پیشتازمان گرداند و در زندگی فردی و اجتماعی و در کار و تلاش اداری و قضایی آن را راهنما ما در اجرای احکامش به ویژه عدل و قسط، قرار دهد.

عدالت واقعی در پرتو قرآن و عمل به احکام آن تحقق پذیر است قرآن کریم از سوی عدالت در حکم را لازم می‌داند و می‌فرماید«وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ» و چون میان مردم داوری نمایید، عادلانه داوری کنید«نساء 58» از سوی دیگر با حفظ قانون عدالت، بر اصلاح و سازش میان مردم تاکید دارد«فَأَصْلِحُوا بَيْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأَقْسِطُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ» میانشان به عدالت صلح برقرار نمایید و همواره دادگری کنید، که خداوند دادگران را دوست دارد(الحجرات 9) اصلاح گری میان مردم از مصادیق احسانی است که خداوند متعال در قرآن مجید در کنار اقامه قسط و عدل، به آن فرمان داده است «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ»، به یقین خداوند به عدالت و نیکی کردن فرمان می‌دهد(النحل: 90) 

امیر‌المؤمنین علی(ع) که حقیقت عدالت است، عدل را مایه اصلاح مردمان می‌داند و احسان را زیبایی اسلام و رأس ایمان حضرت فاطمه زهرا(س) که اینک در آستانه میلاد با‌سعادت ایشان هستیم، در خطبه مشهور خویش عدل را مایه آرامش دل‌ها(تسکینا للقلوب) دانست، زیرا قلبها جز با عدل نظم و نسق، پیوستگی و آرامش پیدا نمی‌کند. این تعلیم فاطمی اشاره به امری اساسی و مهم در اصلاح جامعه دارد، زیرا که دلها مردم چون از یک دیگر تنفر پیدا کند گرفتار پراکندگی می‌شوند؛ و چون از یک دیگر پراکندگی پیدا کردند از یک دیگر بیگانه و با هم دشمن خواهند شد؛ و در این هنگام دیگر در میان مردم انس و الفتی دیده نمی‌شود.

آرامشی که به عنوان نتیجه اجرای عدالت شمرده شده است، در پرتو عمل به دستور قرآن و احساس زبانی و رفتاری با مردم بهتر حاصل می‌شود. در این کار به این آیه شریفه تمسک می‌کنیم که فرمود:«وَصَلِّ عَلَيْهِمْ إِنَّ صَلَاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ» و بر آنها درود فرست که همانا درود تو مایه آرامشی برای آنهاست؛ و خداوند شنوا و داناست(التوبة 103) از این رو بر همگان لازم است که تکریم ارباب رجوع را به عنوان یک اصل قرآنی در راس برنامه‌های خود قرار دهند و در سال جدید اهتمام ویژه‌ای به اجرای دستور العمل« تکریم ارباب رجوع» داشته باشند.

بر خود لازم می‌دانم از همه کسانی که در ایجاد انس با قرآن و فراگیری معارف آن در قوه قضائیه تلاش می‌کنند تشکر کنم، از شما عزیزانی که در برنامه‌های قرآنی قضائیه شرکت کرده و می‌کنند نیز سپاسگزارم و از خداوند متعال می‌خواهم همه را از نور قرآن و معارف آن بهره‌مند سازد و توفیق خواندن، تدبر کردن، فهم و عمل به آیات قرآن را نصیب ما بگرداند.»

انتهای پیام

captcha