وقتی میانمار کنفرانس صلح برگزار می‌کند
کد خبر: 3696586
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵

وقتی میانمار کنفرانس صلح برگزار می‌کند

گروه بین‌الملل - دولت میانمار که این روزها به دلیل نقض حقوق اقلیت مسلمان روهینگیا در معرض انتقاد نهادهای بین‌‌المللی حقوق بشری قرار دارد، در نظر دارد کنفرانس «صلح پانگلونگ قرن 21» را اردیبهشت‌ماه سال آینده برگزار کند.

برگزاری کنفرانس صلح در میانمار

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری آراکان؛ بر اساس مصوبه هفتمین نشست هماهنگی اجرایی میانمار در ارتباط با ایجاد آتش‌بس در سراسر این کشور، قرار است کنفرانس صلح «پانگلونگ قرن 21» در اردیبهشت‌ماه سال آینده برگزار می‌شود.

آنگ سان سوچی، رهبر میانمار از شرکت کنندگان در این نشست خواست با اطمینان کامل در بحث‌ها شرکت کنند.

وی با بیان این که وجود شبهاتی در ارتباط با تشکیل حکومت فدرال در میانمار بدون بررسی الگوی مناسب برای این کشور، کمکی به ایجاد صلح نمی‌کند، خواستار مذاکره میان نیروهای مسلح و سازمان‌های مسلح نژادی شد و از این گروه‎ها خواست این دعوت را پذیرفته و بر سر میز گفت‌و‌گو بنشینند.

رهبر میانمار همچنین از دوستداران صلح خواست ازاین فرصت برای رسیدن به تفاهم میان شرکت‌کنندگان و ایجاد دموکراسی در این کشور استفاده کنند.

دولت میانمار در حالی اردیبهشت‌ماه میزبان کنفرانس صلح است که حملات خشونت‌بار ارتش و شبه‌نظامیان بودایی از مردادماه سال جاری تاکنون علیه اقلیت مسلمان روهینگیا در ایالت راخین ادامه دارد و تاکنون نزدیک به 700 هزار روهینگیایی تاکنون به بنگلادش پناهنده شده‌اند.

یادآور می شود؛ پس از امضای توافقنامه آتش‌بس در سال 2015  در میانمار، پیشنهاد برگزاری کنفرانس صلح پانگلونگ قرن 21 داده شد که این کنفرانس در سال‌های 2016 و 2017 برگزار شد و امسال قرار است سومین دوره آن برگزار شود.

این نام اشاره‎ای به توافق تاریخی امضاشده توسط «نگ سان»، قهرمان استقلال میانمار در سال 1947 دارد که توسط پدر فقید سوچی و ژنرال آنگ سان در شهری به نام پانگلونگ منعقد شد و در آن گروه‌های نژادی متعهد به پیوستن به میانمار واحد بعد از استقلال شدند.

انتهای پیام

captcha