40 سالگی ابتدای کمال صوتی قاری است/ رقابت جایگزین تعریف شود
کد خبر: 3697072
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰
حمید رحیمی:

40 سالگی ابتدای کمال صوتی قاری است/ رقابت جایگزین تعریف شود

گروه مسابقات ــ قاری و مدرس قرآن کشورمان با طرح این سوال که آیا مسئولان برگزاری مسابقات، فکری برای جایگزینی رقابتی برای افراد بالای 40 سال داشته‌اند، گفت: در حالی افراد بالای 40 سال از مسابقات سراسری محروم شده‌اند که اوج پختگی صدای قاری در این سنین است.

مسئولان به جای محرومیت رقابت جایگزین تعریف کنند / 40 سالگی ابتدای کمال صوتی قاری

به گزارش ایکنا؛ طی روزهای گذشته و پس از اینکه دستورالعمل چهل و یکمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ابلاغ شد، شاهد برخی تغییرات در این دستورالعمل نسبت به سال‌های قبل بودیم که از جمله آنها عدم اجازه حضور افراد بالای 40 سال در مسابقات بخش قرائت است.
موضوعی که اعتراض برخی افراد را به دنبال داشته و خواسته آنها نیز چیزی جز برداشتن این قانون از آیین نامه مسابقات سراسری قرآن کریم نیست.
حمید رحیمی، قاری ممتاز کشورمان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در مورد استفاده از قید زیر 40 سال بودن شرکت کنندگان در مسابقات سراسری قرآن کریم از دوره چهل و یکم به بعد و انتقاداتی که در این زمنیه دارد، گفت: من و امثال من به عنوان شخصی که سال‌ها خاک خورده قرآن بوده و در محضر استاد «سیدمحسن خدام‌حسینی» تلمذ کرده و در محضر استاد «هادی آرزم» بحث «سولفژ» و صداسازی را فراگرفته‌ام. بعد از نزدیک 35 سال یادگیری در محضر قرآن تازه به کمال صوتی رسیده‌ایم و در خود توان حضور در مسابقات را پیدا کرده‌ایم.
وی با اشاره به اینکه اساتید برجسته قرآنی همیشه در جلسات این را بیان می‌کنند که رسیدن به هوش موسیقایی نیاز به سال‌ها تلاش و یادگیری دارد، افزود: اینکه امثال من، بخواهند در سن 25 یا 30 سالگی تلاوت‌هایی را انجام دهیم و شنیده شود یا نه، جز اینکه صدا را از بین ببرد، چیز دیگری برای قاری نخواهد داشت.
این قاری ممتاز با اشاره به اینکه یکی از داوران در یکی از جلسات بررسی آیین‌نامه مسابقات، اظهار کرده است که داوران صوت، نمی‌توانند صدا را از جوان‌ترها متمایز کنند، بیان کرد: 40 سالگی اوج پختگی صوتی است و مسلماً به این موضوع باید دیدگاه ویژه داشته باشیم، نه اینکه افرادی که در مرز رسیدن به این پختگی در صدا قرار دارند از حضور در مسابقات و بروز و ظهور توانایی‌شان، محروم کنیم.
رحیمی با تأکید بر اینکه مرجع قرآنی بسیاری از کشورها مصر است، اظهار کرد: در حال حاضر قاریان مصری که شناخته می‌شوند معمولاً بالای 35 تا 40 سال هستند، چرا ما به جای حمایت از چنین افرادی به یک باره بدون هیچ مقدمه‌ای اعلام شود بالای 40 سال‌ها حق حضور در مسابقات را ندارند. در حال حاضر قاریان مصری که شناخته می‌شوند معمولاً بالای 35 تا 40 سال هستند، چرا ما به جای حمایت از چنین افرادی به یک باره بدون هیچ مقدمه‌ای اعلام شود بالای 40 سال‌ها حق حضور در مسابقات را ندارند.

وی با اشاره به اینکه دو سال است وارد بحث حضور در مسابقات شده‌ است، گفت: صحبت و انتقاد من این است که حداقل اگر افراد بالای 40 سال را از حضور در مسابقات محروم کرده‌اند و این مسابقات برای افراد جوان است، پس رقابت جایگزین و رقابتی که افرادی که شرایط سنی خاص دارند را نیز تعریف کنند تا این فرآیند متوقف نشود.
این قاری ممتاز کشور با تأکید بر اینکه تعداد افرادی که به لطف این محدودیت از حضور در مسابقات محروم شده‌اند، قابل توجه است و من به نمایندگی از تمامی این افراد صحبت می‌کنم، گفت: سال قبل در مسابقات استان تهران افرادی بالای 40 سال کم نبودند. حتی در فینال مسابقات کشوری نیز افراد بالای 40 سال یا در این رده سنی نیز حضور داشتند.
این فعال قرآنی با تأکید بر اینکه من به قصد دفاع از خودم این مطالب را مطرح نکرده و به دنبال چنین مواردی نیستم، گفت: تمام تلاش من این است تا کسی دست خالی از محضر قرآن خارج نشود. چنین مواردی می‌تواند باعث بی‌انگیزگی و دلسرد شدن فعالان این عرصه شود. در واقع با این محدودیت ما قاریان را سالمند به حساب آورده‌ایم در حالی که این سن اوج کمال صوتی است، حتی قاریان مصری در سنین بالای 60 سال نیز تلاوت داشته و دارند.
این قاری ممتاز با تأکید بر اینکه طی این سال‌ها که در عرصه فعالیت‌های قرآنی حضور داشته از یک موضوع رنج برده‌ام، تأکید کرد: افرادی هستند که در مسابقات کشوری و بین‌المللی حضور می‌یابند و رتبه کسب می‌کنند و پس از کسب رتبه به جای خارج شدن از دور رقابت، مجدد در رقابت‌های دیگر حضور می‌یابند. در حال حاضر ورودی جلسات قرآن و از آن طرف خروجی از فرآیند حضور در مسابقات با هم هم‌خوانی ندارد. یعنی سال به سال بر ورودی به جلسات قرآن اضافه می‌شود، اما خروجی این جلسات که خود را از طریق حضور در مسابقات نشان می‌دهد، محدود به تعداد بسیار کمی است که در همه مسابقات حضور می‌یابند.
رحیمی ادامه داد: نظر من بر این است که هر کسی در مسابقات سطح بالا رتبه می‌آورد یک عنوان قهرمانی به او داده شود و بعد از حضور در هر مسابقه‌ای منع شود. نه اینکه هیچ محدودیتی برای حضور در مسابقات حتی سطح پایین‌تر از رقابتی که در آن رتبه کسب کرده است نیز حضور یابد.

یادآور می‌شود، احمد ابواالقاسمی در نشست هم‌اندیشی مسابقات بین‌المللی قرآن که به تاریخ 13 اسفند 96 برگزار شد در بخشی از سخنانش با اشاره به اینکه چه اشکالی دارد که به این سمت برویم که مسابقات بین‌المللی قرآن پیشکسوتان را برگزار کنیم، گفت: اگر هدف مسابقات، برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن است پس برای بهترین‌ها برگزار کنیم، افرادی که در مسابقات بین‌المللی قرآن در کشورهای مخلتف رتبه اول را به دست آورده‌اند، اگر در یک مسابقه که ایران موسس آن باشد، حضور یابند، بسیار اثرگذار خواهد بود و هر کدام از شرکت‌کنندگان در آن مسابقات از شرکت‌کنندگان جوانی که در مسابقات فعلی حضور می‌یابند، اثرگذارتر هستند.
انتهای پیام

captcha