گزارش عملکرد اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور در سال 96
کد خبر: 3699076
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶

گزارش عملکرد اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور در سال 96

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ گزارشی از عملکرد اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور طی سال 96 ارائه می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ برنامه‌های متنوعی از سوی اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور طی سال 96 برگزار شد که اهم آن ارائه می‌شود.
براساس این گزارش تشکیل جلسات هیئت مدیره به صورت ماهانه طی 8 جلسه همراه با مصوباتی چون توزیع اعتبارات بین استان‌ها در قالب حمایت از اتحادیه‌های استانی، طرح کمک و حمایت به استان‌های محروم، حمایت از طرح توانمندسازی مؤسسات قرآنی، تبیین و توجیه ادغام اتحادیه‌ها با توجه به ابلاغیه هیئت رسیدگی توسط مدیرعامل و تأکید بر جدیت و همکاری در ادغام اتحادیه کشوری بود.
همچنین طی این جلسات مقرر شد جهت نظارت بر اتحادیه‌‌های استانی جهت ادغام از طریق اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور نماینده معرفی شود که در این خصوص ترجیحاً از اعضای هیئت مدیره و بازرسان جهت اعزام به استان‌ها استفاده شد که با توجه به مصالح مؤسسات و اتحادیه‌های استانی بازرسان و اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل نهایت تلاش خود را برای ایجاد اتحاد و انسجام اتحادیه‌ها و مؤسسات مبذول داشتند و نسبت به شفاف‌سازی اقدام کردند.
طی این جلسات هیئت مدیره نیز حضور مدیرعامل و نمایندگان اتحادیه در مجامع عمومی استان‌ها مورد تأکید قرار گرفت و تشکیل جلسات مشترک با اتحادیه تشکل‌های قرآنی با موضوع ادغام، برگزاری جلسات هم‌اندیشی مدیران عامل اتحادیه‌های استانی، برگزاری مجامع عمومی و فوق‌العاده، برپایی ویژه‌برنامه‌های مختلف در مناسبت‌ها از جمله دهه فجر و ماه رمضان، بازدید و حضور در استان‌های مختلف و شرکت در جلسات استانی از جمله دیگر برنامه‌های سال 96 بود.
همچنین برپایی گردهمایی و همایش بزرگ اتحادیه کشوری با مدیران مؤسسات و مربیان قرآن و عترت برخی استان‌ها، به‌روز رسانی پایگاه اینترنتی اتحادیه، صدور بیانیه در مناسبت‌های مختلف ملی و مذهبی، حضور مدیرعامل و نمایندگان اتحادیه در جلسات هیئت رسیدگی که تاکنون بیش از 70 جلسه برگزار شده است از دیگر برنامه‌هایی است که می‌توان به آن اشاره کرد.
اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور نیز طی سال 96 با اجرای طرح‌ها و برپایی برنامه‌هایی چون تقدیر از استان‌های برتر، پیگیری طرح ساماندهی فعالان قرآنی کشور و بانک اطلاعات قرآنی، طرح ظرفیت‌سنجی و نیازسنجی مؤسسات قرآنی با هدف احصا و شناخت ظرفیت‌های قرآنی مؤسسات بر اساس نوع تخصص، امکانات و توانمندی‌های مربوطه در سایر بخش‌های مرتبط با موضوع فعالیت مؤسسات و ارائه طرح‌ها و برنامه‌ها به مؤسسات بر اساس ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دسته‌بندی شده همراه بود.
همچنین طی سال 96 تفاهم‌نامه همکاری با شهرداری تهران جهت بهره‌مندی مؤسسات سراسر کشور از مراکز دینی و تفریحی منعقد شد.
نشست مدیران عامل ۳۱ استان با دبیر هیئت رسیدگی و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به جهت بیان دغدغه‌ها در سازمان دارالقرآن، برگزاری جلسات کارشناسی شورای توسعه و کمیته‌های مشترک با اتحادیه تشکل‌ها و حضور در جلسات ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور از دیگر مواردی‌ است که می‌توان به آن اشاره کرد.
در سال گذشته نیز جلساتی با نهادها و سازمان‌های دولتی و خصوصی کشور چون تشکیل جلسات با حجت‌الاسلام خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، تشکیل جلسات متعدد با دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، تشکیل جلسه با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تشکیل جلسه با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نشست اعضای هیئت مدیره و مدیران عامل استان‌ها با حجت‌الاسلام پژمانفر، رئیس فراکسیون قران و عترت و پیگیری مطالبات اعضای هیئت مدیره از رئیس فراکسیون برپا شد.
پیگیری جهت افزایش اعتبارات قرآنی، پیگیری مجدانه جهت بیمه فعالان قرآنی، پیگیری دغدغه‌ها و مشکلات جامعه قرآنی و ایجاد زمینه ارتباط بین اتحادیه مؤسسات و نمایندگان مجلس از دیگر فعالیت‌های اتحادیه در سال 96 است.
یادآور می‌شود، کارهای زیربنایی و اساسی در اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور در راستای توسعه فعالیت‌های قرآنی انجام گرفته و خوشبختانه همکاری خوبی در این زمینه با همفکری اعضای هیئت مدیره اتحادیه انجام شده است.
این اتحادیه طی سال 96 و به دلیل برپایی ضمن تأکید بر حفظ اتحاد و انسجام در انجام فعالیت‌های قرآنی خواستار حمایت جدی برنامه‌های قرآنی از طریق دستگاه‌های حاکمیتی شد.
شناسایی توانمندی‌های مؤسسات در بخش‌های مختلف رتبه‌بندی موسسات در قالب طرح ظرفیت‌سنجی و نیازسنجی مؤسسات قرآنی، برگزاری دوره‌های آموزش قرآن ویژه مدیران مؤسسات در راستای توانمندسازی آنها و هم‌اندیشی با مدیران استانی از مهمترین برنامه‌های اتحادیه در سال گذشته بود.
همچنین ادغام اتحادیه‌های استانی در 31 استان با حضور حجت‌الاسلام کوششی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور و در برخی استان‌ها با حضور نماینده اتحادیه قرآنی کشور برگزار شد.
انتهای پیام

captcha