گزارش شب اول مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان و اجرای شش شرکت کننده
کد خبر: 3702404
تاریخ انتشار : ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰

گزارش شب اول مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان و اجرای شش شرکت کننده

گروه مسابقات ــ در اولین روز از مرحله نیمه نهایی ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان شش شرکت کننده در دو رشته قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم به رقابت پرداختند.

گزارش شب اول مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان و اجرای شش شرکت کننده

به گزارش ایکنا، مرحله نیمه نهایی ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان شب گذشته نهم فروردین ماه در قالب برنامه تلویزیونی «اسراء بین المللی» آغاز شد و به مدت 10 شب ادامه خواهد داشت.
در اولین شب این رقابت ها که از ساعت 21 تا 22 و در دو استودیوی مجزا در شبکه قرآن و معارف سیما و سازمان قرآنی دانشگاهیان برگزار شد، شش شرکت کننده در دو رشته قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم رقابت خود را برگزار کردند.
در این بخش از هر کدام از رشته ها سه نفر به اجرای برنامه خود پرداختند. قسمت اول اسرا بین المللی در حالی به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما رفت که در رشته قرائت تحقیق «رحیم خاکی» و «شیخ محمدعصفور» و در رشته حفظ کل قرآن کریم نیز «معتز آقایی» به داوری مسابقات پرداختند و پس از اجرای هر شرکت کننده نظر خود در مورد شیوه اجرا را اعلام و نکات فنی را به شرکت کنندگان گوشزد کردند.
اولین شرکت کننده‌ای که در شب اول اجرای خود را انجام داد، «آنار محمداف» از جمهوری آذربایجان بود. وی در رشته قرائت تحقیق در مسابقات شرکت کرده و 33 سال سن دارد. محمداف دانشجوی جامعه المصطفی است و آیات 74 تا 79 سوره مبارکه اعراف را تلاوت کرد.
پس از اجرای این شرکت کننده، رحیم خاکی داور رشته قرائت تحقیق با اشاره به اینکه در ساختار لحنی شاهد تنظیمات خوبی بودیم، گفت: البته در برخی موارد شاهد ناکوکی و خروج های ریز بودیم که این موضوع طبیعی است.
شیخ عصفور نیز تلاوت نماینده کشور آذربایجان را در مجموع زیبا و عالی ارزیابی کرد و گفت: یک نکته کلی که در بین اغلب شرکت‌کنندگان مشترک است، بحث تجوید است که در برخی موارد «مدها» زیاد کشیده می شود.
در ادامه رقابت های این شب نوبت به رشته حفظ کل قرآن کریم رسید، «معتز آقایی» داور این بخش در استودیو شماره دو استقرار یافته بود تا نکات لازم را گوشزد کند. در این بخش «محمد النور رمات» از کشور آفریقای مرکزی بود و پس از آن نیز نوبت به «اودادا» از کشور ترکیه بود. وی دانشجوی الهیات است که در این مسابقات حضور یافته است.
معتز آقایی در توضیحات این بخش که با سه سوال همراه بود، گفت: حسن حفظ عالی نبود اما قابل قبول بود، با این وجود فصاحت خیلی خوب بود و عموماً از نغمه بیات استفاده شد.
«محمد تقی سعیدی» از کشور استرالیا دومین شرکت کننده رشته قرائت بود که به تلاوت آیات 95 تا 97 سوره مبارکه مائده پرداخت. شیخ عصفور در توضیح این تلاوت گفت: در مخارج و غنه ها شاهد اغراق بیش از حد بودیم اما وقف و ابتدا عالی بود.
همچنین رحیم خاکی، داور دیگر این بخش نیز گفت: این شرکت کننده استعداد و صوت خوبی دارد، تلاش کرد تا به سبک «شحات» تلاوت کنند و تا حدودی نیز توانستند نزدیک شوند. سرعتشان پایین بود و نفس گیری مناسبی نداشتند. ناکوکی زیاد و خروج های زیادی داشتند.
دومین شرکت کننده رشته حفظ کل قرآن کریم، «سیدمحمد غفاری» از کشور افغانستان بود که اجرای زیبا و با احساسی داشت. وی یکی از سوالات را به خوبی متوجه نشد و همین باعث شد تا نمره از او کم شود. در این اجرا شاهد قدرت انعطاف صدای شرکت کننده بودیم.
پنجمین شرکت کننده شب اول مسابقات در مجموع و سومین شرکت کننده رشته قرائت نیز «محمد یوسف دیوید» از آفریقای جنوبی بود. وی دانشجوی رشته علوم قرآن در دانشگاه «کیپ تاون» است. عصفور از داوران رشته قرائت در مورد تلاوت نماینده آفریقای جنوبی به تمرینات زیاد او اشاره کرد و بر این موضوع که استاد خوبی داشته است نیز تأکید داشت.
رحیم خاکی، دیگر داور این بخش نیز به آرامش و دقت و تسلط بالای این شرکت کننده اشاره کرد و خرجی و ناکوک بودن در برخی موارد را از جمله اشکالات وارده به تلاوت نماینده آفریقای جنوبی برشمرد.
آخرین شرکت کننده شب اول مرحله نیمه نهایی ششمین دوره مسابقات بین الملی قرآن دانشجویان مسمان «عمار الیوسفی» از کشور الجزایر و در رشته حفظ کل قرآن کریم بود. معتز آقایی در مورد این اجرا گفت: در نغمه حجاز و زیبا خواند، امتیازات مختصری از این شرکت کننده کم شد.
بر اساس گزارش ایکنا ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان از شب نهم فرودین ماه به مدت 10 شب از شبکه قرآن و معارف سیما پخش    می‌شود.

انتهای پیام

captcha