نشست اضطراری اتحادیه عرب درباره حوادث غزه
کد خبر: 3702546
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸

نشست اضطراری اتحادیه عرب درباره حوادث غزه

گروه بین‌الملل ـ اتحادیه عرب در نظر دارد نشستی در سطح نمایندگان دائم کشورهای عربی در این اتحادیه با هدف بررسی حوادث اخیر غزه که شهادت 17 شهروند فلسطینی را به دنبال داشت، برگزار کند.

نشست اضطراری اتحادیه عرب درباره حوادث غزه

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری معا؛ انتظار می‌رود که این نشست طی امروز(12 فروردین) یا فردا(13 فروردین‌ماه) در مقر اتحادیه عرب در قاهره برگزار شود و در آن حوادث مربوط به تظاهرات «روز زمین» و سرکوب شهروندان فلسطینی ساکن در نوار غزه از سوی نظامیان اسرائیلی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

این نشست به درخواست فلسطین و با هدف اتخاذ موضعی قوی و بازدارنده از سوی کشورهای عربی برای مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی و توقف حملات این رژیم به غزه صورت می‌گیرد.

نقض حق تظاهرات مسالمت‌آمیز، استفاده نظامیان صهیونیست از زور و نیروی بیش از حد علیه شهروندان بی‌گناه فلسطینی که در تظاهرات «روز زمین» شرکت کرده بودند، حمایت کامل از حقوق مشروع ملت فلسطین و در رأس آن تأسیس دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شریف، حق بازگشت، درخواست از جامعه بین‌المللی برای انجام مسئولیت‌های خود در اعمال فشار بر اسرائیل و بررسی بحران انسانی در نوار غزه از دیگر موضوعاتی است که در این نشست به آن پرداخته خواهد شد.

از سوی دیگر، آمریکا  شب گذشته بار دیگر اجازه نداد که شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشست علنی خود، بیانیه‌ای درباره وضعیت غزه که از سوی کشور کویت آماده شده بود را صادر کند.

در پیش‌نویس این بیانیه با وجود این که دربردانده محکومیت رژیم صهیونیستی نبود، بر حق تظاهرات مسالمت‌آمیز تاکید و از جان باختن فلسطینیان بی‌گناه ابراز تأسف شده بود.

کویت در این بیانیه که با نام «گروه عربی» ارائه شد، اجرای تحقیق مستقل و شفاف در خصوص حوادث غزه و احترام به قوانین بین‌المللی در زمینه حقوق بشر را خواستار شده بود.

این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل، جمعه شب نیز نشستی را پشت درهای بسته برای بررسی اوضاع وخیم در مرزهای نوار غزه با اراضی اشغالی، برگزار کرد، اما این نشست در حالی پایان یافت که اعضای این شورا بر سر صدور بیانیه‌ای مشترک به توافق نرسیدند.

یادآور می‌شود، مناطق مختلف فلسطین روز جمعه در سالگشت «روز زمین» شاهد تظاهرات شهروندان فلسطینی بود که بر اثر تیراندازی نظامیان صهیونیست به سوی تظاهرکنندگان در مرزهای نوار غزه با سرزمین‌های اشغالی، 17 شهروند بی‌گناه شهید و بیش از 1000 نفر زخمی شدند.

نوار غزه دیروز نیز برای دومین روز متوالی شاهد تظاهرات شهروندان فلسطینی ساکن در نوار غزه بود که در تشییع پیکر شهدای جمعه خونین شرکت کردند.

انتهای پیام

captcha