شاهکار خوشنویسی قرآنی در موزه استانبول+عکس
کد خبر: 3702935
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴

شاهکار خوشنویسی قرآنی در موزه استانبول+عکس

گروه بین‌الملل – قرآن مکتوب به دست احمد قره حصاری، خوشنویس و هنرمند فقید ترک یک شاهکار خوشنویسی بوده و در موزه «توپقاپی» استانبول نگهداری می‌شود.

شاهکار خوشنویسی قرآنی در موزه استانبول+عکسبه گزارش ایکنا؛ کانال تلگرام مرکز کتاب‌پژوهی ایران به نقل از کتاب «امانات مقدس» صفحات 272 و 273 نوشت: کتابهایی در کتابخانه موزه قصر توپقاپی(توپکاپی) نگهداری می‌شوند. بیشتر نسخه‌های قرآن، مناجات‌نامه‌ها و تفاسیر قرآنی در گذشته همگی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

برخی از این آثار از نظر حروف‌نگاری و صحافی بسیار ارزشمند هستند. برای مثال، قرآن مکتوب به دست احمد قره حصاری(به ترکی استانبولی قراهساری) یک شاهکار خوشنویسی تلقی می‌شود. این قرآن، در اندازه 61.5 در 42.5 سانتی‌متر بزرگترین دست نوشته قرآن است که در امپراطوری عثمانی خلق شده است.

این کتاب 300 صفحه دارد که 200 صفحه ابتدایی آن توسط احمد قره ‌حصاری بین سالهای 1545 و 1555، در زمان سلطان سلیمان کبیر نوشته شده است.

80 صفحه باقی‌مانده نیز بعد از مرگ او توسط شاگردش حسن چلبی بین سالهای 1584 و 1587، در طول دوره سلطان مراد سوم کامل شده است. برای طلاکوبی و صحافی این قرآن هیچ پولی دریافت نشده و کار آن بین سال‌های 1584 و 1596 تکمیل شده است.

احمد شمس‌الدین قره‌حصاری(به ترکی استانبولی: Ahmed Şemseddin Karahisârî زاده ۱۴۶۸ و درگذشته ۱۵۶۶ میلادی) خوشنویس اهل عثمانی (ترکیه) بود. او زاده افیون قره‌حصار واقع در غرب ترکیه است. بر خلاف دیگر خطاطان هم عصر خود او گرایشی به سبک شیخ حمدالله(حمدالله آماسی؛ از استادان هفت‌گانه خوشنویسى ترک) نداشت و در عوض از شیوه یاقوتی پیروی می‌کرد.

مرکز کتاب‌پژوهی ایران، تخصصی‌ترین مرکز پژوهشی حوزه کتاب با بیش از ده هزار مدرک اعم از کتاب، مجله، پایان نامه، اسناد و غیره، به منظور فراهم آوری، ساماندهی، انجام پژوهش‌های مرتبط و اطلاع‌رسانی در حوزه کتاب، 30 خرداد 1393 در مؤسسه خانه کتاب ایران تأسیس شد.

شاهکار خوشنویسی قرآنی در موزه استانبول+عکسقرآن خوشنویسی‌شده احمد قر‌ه‌ حصاری

انتهای پیام

captcha