پاسخ حجت‌الاسلام محمدی به ابهامات بودجه‌ قرآنی 96/ اشتباهی که مانع تخصیص شد
کد خبر: 3705932
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۵

پاسخ حجت‌الاسلام محمدی به ابهامات بودجه‌ قرآنی 96/ اشتباهی که مانع تخصیص شد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی ضمن پاسخگویی به تمامی ابهامات بودجه سال 96 به اشتباهی سهوی که باعث شد بخشی از بودجه این سال به عنوان تنخواه سال 97 تلقی شود، اشاره کرد.

پاسخ به تمام ابهامات بودجه‌ای سال 96 / اشتباه که مانع تخصیص شد

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در گفت‌وگو با ایکنا در مورد وضعیت بودجه قرآنی سال 96 و ابهاماتی که در مورد آن وجود داشته و دارد به بیان برخی مطالب پرداخت و با اشاره به اینکه از دستگاه‌های مردمی تا دولتی همه ظرفیت‌ها بسیج شد تا توجه ویژه‌ای به بحث بودجه قرآنی صورت بگیرد، افزود: بعد از پیگیری‌های بسیار زیاد، سال گذشته اعلام شد که بخشی از بودجه قرآنی سال 96 برای توسعه فرهنگ قرآنی در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه از همان اوایل رقم‌های متعددی برای تخصیص بیان می‌شد، افزود: در نهایت و در آخرین روزهای سال 96 اعلام شد که 10 میلیارد تومان تخصیص داده خواهد شد. ما نیز اطمینان پیدا کردیم که رقم اعلام شده اختصاص می‌یابد و به صندوق واریز می‌شود. اما بعد از تعطیلات ابتدایی سال 97 به یک باره متوجه شدیم که این مبلغ هنوز دریافت نشده است.

یک غفلت در واریز نشدن بودجه در روزهای پایانی 96
محمدی با بیان اینکه علت واریز نشدن بودجه در روزهای پایانی سال‌ 96 یک غفلت و اشتباه بوده که البته تنها مختص به بودجه قرآنی نبوده و شامل چند دستگاه دیگر نیز شده است، اظهار کرد: پیگیری‌های ویژه‌ای که صورت گرفت منجر به یک پیشنهاد شد و آن هم اینکه طی یک نامه درخواست 10 میلیارد تومان «تنخواه» از بودجه سال 97 را داشته باشیم تا مبلغ 10 میلیارد به صندوق واریز شود.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با تأکید بر ارسال درخواست فوق بلافاصله بعد از ارائه توسط سازمان برنامه و بودجه، بیان کرد: طی روزهای گذشته این بحث نهایی شده و این مبلغ به صندوق واریز می‌شود، در واقع تمام کارهای مربوط به روند واریز این مبلغ به صندوق صورت گرفته است. بنابر این ما از مجموع 100 میلیارد تومان بودجه سال 96 تنها توانستیم 10 میلیارد را دریافت کنیم که آن هم به عنوان تنخواه بودجه سال 97 است.

96 هم تخصیص نیافت
محمدی با اشاره به اینکه واریز این بودجه به آن معناست که مبلغ فوق از بودجه سال 97 کسر خواهد شد، در پاسخ به این سوال که با این وضعیت مبلغی از سال 96 تخصیص نیافته است، گفت: بله، البته این 10 میلیارد تومان که به سرعت به ما داده خواهد شد، با نگاه به بودجه 96 بوده است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تأثیر و لزوم حمایت‌های رسانه‌ای برای تحقق بودجه قرآنی اشاره و عنوان کرد: رسانه‌ها می‌توانند به ما کمک کنند که این 10 میلیارد برای سال 97 منظور نشود. ما البته مطمئن هستیم که با توجه به شرایط کشور تخصیص 100 درصدی بودجه سال 97 شاید ممکن نباشد، با این وجود می‌توانیم با حمایت رسانه‌ها به گونه‌ای عمل کنیم که این 10 میلیارد تنخواه برای بودجه سال 97 لحاظ نشود.
وی گفت: امیدوارم مسئولان بودجه‌ای کشور حداقل برای جبران سال‌های گذشته حداقل تخصیص 80 تا 90 درصدی از بودجه سال 97 را داشته باشند تا هم موسسات مردمی و هم دستگاه‌های دولتی بتوانند فعالیت‌های خود را انجام دهند. دولت هر نوع کمکی که به حوزه قرآن انجام دهد، سهم بسیار جدی در جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی و کمک به دستگاه‌های دولتی و عمومی خواهد بود تا بتوانند رسالت خود را به نحو شایسته انجام دهند.
محمدی در ادامه و در پاسخ به این سوال که بسیاری بر این باور هستند که علت عدم تحقق بودجه سال 96 به عدم پیگیری مطلوب و مناسب مسئولان شورای توسعه فرهنگ قرآنی برمی‌گردد، شما بیشترین ضعف یا نقد در خصوص تخصیص بودجه سال 96 را متوجه کدام بخش می‌دانید، افزود: بزرگ‌ترین مشکل بودجه، نبود پول بوده است. حقیقت امر این است که ما به قدر کافی در مسئله بودجه جدی بوده‌ایم و مکاتبات ما این را به خوبی نشان می‌دهد. تمام مکاتبات و پیگیری‌هایی که از اردیبهشت‌ماه آغاز شده، موجود است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی اظهار کرد: این مکاتبات در حدی بود که صحبت از تخصیص 50 درصدی بود. ما مستمراً پیگیر این موضوع بودیم و هیچ وقت در زمینه دریافت بودجه با پاسخ منفی مواجه نشدیم، اما در عین حال، هیچ بودجه‌ای هم دریافت نکردیم. من روزهای پایانی سال که با مسئولان سازمان برنامه و بودجه جلسه داشتم، اعلام کردند که بعد از پرداخت حقوق کارکنان دولت و یارانه‌ها و نیز بعد از پرداخت‌های ضروری و اضطراری وارد بحث پرداخت بودجه قرآنی می‌شوند.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی همچنین در مورد پیگیری‌های مسئولان شورای توسعه که نقد به آن وارد است، اذعان کرد: پیگیری‌ها به حدی بوده است که حتی این شائبه وجود داشت که ادامه آن موجب وهن شود و پیگیری بیشتر مصلحت نبوده است، در عین حال نیز این کار را کرده‌ایم. منتها گزارش مشکلات در مسیر اخذ بودجه منتهی به تضعیف دولت و تضعیف ارگان‌هایی که در مقام برنامه‌ریزی هستند، می‌شد. با همه این وجود ده‌ها مصاحبه و گفت‌وگو با رسانه‌ها در مورد پیگیری‌های بودجه صورت گرفته است.
وی عنوان کرد: امیدواریم که در سال 97 با شرایط خوبی که داریم، تحقق بودجه را داشته باشیم. ما یک ریال از بودجه را به تشخیص صندوق و دبیرخانه به دستگاه‌ها پرداخت نمی‌کنیم، در واقع کمیسیون‌ها مصوبات خود را به کمیته تخصیص ارائه می دهد و این کمیته نیز نهایتاً با چند درصد تغییر بودجه ها را پرداخت می کند. این کمیته بودجه را تنها پرداخت می کند، نظارت و ... بر عهده صندوق است. صندوق در تعیین مقدار پولی که به دستگاه داده می شود، هیچ نقشی ندارد. هیئت امنای صندوق شورای توسعه هست و سیاست ها و برنامه های کلان در شورای توسعه تصویب می شود. برنامه های ریز و جزئیات در کمیسیون‌ها بررسی می شود.
وی گفت: شرایط سال 96 به حدی خاص و امکانات محدود بود که حتی بخشی از کارهای ضروری دارای اولویت اول نیز دچار مشکل شدند. بنابر این نه تنها بودجه قرآنی بلکه اغلب دستگاه‌هایی که در ردیف فرعی بودجه قرار داشتند با مشکل مواجه شدند.
محمدی در ادامه این بخش از صحبت‌های خود به ارائه سه نامه به سازمان برنامه و بودجه و رئیس این سازمان برای دریافت بودجه اشاره کرد و گفت: یکی از این نامه‌ها دستور شخص رئیس‌جمهور و دو نامه دیگر از دفتر رئیس جمهور بوده است. در شرایط عادی هر کدام از این نامه‌ها می‌توانست به تنهایی بالای 80 درصد بودجه را محقق سازد. با این وجود به دلیل محدودیت‌ها و با وجود قول‌های بسیار زیادی که داده شده بود، بودجه محقق نشد.
گزارش ایکنا حاکی است؛ دبیر شورای توسعه قرآنی به تشجیع دستگاه‌ها برای ورود به مسئله بودجه اشاره کرد و گفت: دستگاه‌ها نیز ورود خوبی داشتند، اما با توجه به محدودیت‌ها بودجه‌ای محقق نشد. بالغ بر 20 مکاتبه با بخش‌های مختلف سازمان برنامه و بودجه و بالغ بر 40 جلسه و پیگیری ویژه در سازمان مدیریت برای تحقق بودجه قرآنی داشته‌ایم، اما متاسفانه این بودجه محقق نشد.
وی در تکمیل این بخش از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه نباید این موضوع که دولت برای دستگاه‌ها بودجه قرآنی در نظر گرفته است، نادیده بگیریم، گفت: دولت بودجه‌های مشخصی برای دستگاه‌ها در نظر گرفته و آنها را تخصیص داده است. به عنوان مثال معاونت قرآنی وزارت ارشاد برای سال 96 بودجه خوبی دریافت کرده است. سازمان دارالقرآن الکریم و سازمان اوقاف نیز به همین ترتیب است.
محمدی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که برخی از نقدها متوجه تعدد منبع بودجه است، گفت: این تنوع منبع، باعث می‌شود هر وقت یک منبع دچار مشکل شود سایر منابع وجود داشته باشد. با این وجود برای سال 97 با توجه به اینکه بودجه به ردیف اصلی آمده است و تخصیص‌ها یک دوازدهم و ... شده است، شرایط کاملاً متفاوتی را به لحاظ بودجه‌ای در این سال تجربه می‌کنیم.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مورد بودجه سال 97 نیز بیان کرد: در مورد بودجه 97 به طور مفصل در کمیسیون‌ها بحث شده است. با توجه به اینکه سال 96 هیچ تعهدی را نتوانسته‌ایم، انجام دهیم، برنامه‌های این سال به سال 97 منتقل می‌شود. ما بر اساس سال 95 و بر اساس 25 میلیارد تومان دریافتی با دستگاه‌ها یک قرارداد داریم که 40 درصد آن پرداخت شد. 10 میلیارد که الان دریافت می‌شود، 40 درصد دوم است و هنوز 20 درصد از قرارداد دستگاه‌ها مربوط به سال 95 باقی مانده است. لذا ما مترصد هستیم که برنامه‌هایی که در سال 96 طراحی شد با یک سازوکار جدید که کمیسیون‌ها خواهند دید، ملاک پرداخت بودجه در سال 97 باشد.
وی افزود: با توجه به اینکه بودجه 97 در ردیف اصلی آمده است به صورت قهری ولو در درصدهای پایین محقق خواهد شد و این تحقق تضمین شده است. البته باید تلاش کنیم برای تحقق این موضوع، این موضوع از 10 تا 110 درصد امکان تحقق دارد، این 10 درصد اضافه به این خاطر است که اگر سازمان بودجه تشخیص دهد دستگاهی دارای فعالیت خاص است و نیاز دارد و دولت نیز می‌تواند پرداخت کند، می‌تواند 10 درصد اضافه بر بودجه پرداخت کند. معنی این موضوع این است که اگر این شرایط رای ما محقق شود، 10 میلیارد تنخواه سال 97 می‌تواند نادیده گرفته شود. بنابر این این امکان وجود دارد که البته شرط‌های خاص خود را دارد.
وی همچنین بیان کرد: خوشبختانه در بودجه سال 97 دو اتفاق خوب رخ داده است موضوع اول این است که بودجه به ردیف اصلی آمده است و این یعنی تخصیص ما در سال 97 می‌تواند یک دوازدهم، دو دوازدهم یا سه دوازدهم و ... باشد و دیگر منتظر نمی‌مانیم تا اگر بودجه‌ای باقی ماند آن را به بودجه قرآنی تخصیص دهند. اتفاق خوب دوم در مورد بودجه سال 97 این است که بودجه عناوین ویژه‌ای پیدا کرده است. یعنی ما تحت عنوان توسعه آموزش عمومی، توسعه پژوهش و آموزش عالی، تبلیغ و ترویج و شوراهای استانی بودجه دریافت خواهیم کرد و در واقع بودجه ذیل این عناوین دریافت می‌شود. تولید این عناوین و آمدن آنها در ردیف‌های بودجه‌ای اتفاق مبارک و مهمی است که موجب شفاف‌سازی بیشتر می‌شود و علاوه بر آن این فعالیت‌ها نیز به رسمیت شناخته خواهد شد.

انتهای پیام

captcha