پایگاه جامع‌الاحادیث رونمایی می‌شود
کد خبر: 3707999
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۹
با حضور آیت‌الله خاتمی؛

پایگاه جامع‌الاحادیث رونمایی می‌شود

گروه حوزه‌های علمیه ــ مراسم رونمایی از پایگاه جامع الاحادیث، با حضور آیت‌الله سیداحمد خاتمی برگزار می‌شود.

پایگاه جامع‌الاحادیث رونمایی می‌شود

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام سیداحمد الحسینی، مدیر ارتباطات مرکز تحقیقات نور امروز دوم اردیبهشت ماه در نشستی خبری در جمع خبرنگاران گفت: مرکز تحقیقات اسلامی کامپیوتری نور با رویکرد غنی‌سازی و فراوری متون اصیل دینی و علوم انسانی وارد کارزار فناوری و دیجیتالی کردن این متون شده و این داده‌ها را در علوم انسانی و دینی آماده و در قالب‌های نرم‌افزار، پایگاه فضای مجازی و نرم‌افزار ارائه کرده است.

وی اهتمام به مباحث علوم حدیث را از بهترین کارهای این مرکز برشمرد و تصریح کرد: تولید نرم‌افزار جامع الاحادیث، معاجم و  دانشنامه علوی و چندین نرم افزار حدیثی نشان دهنده این مسئله است.

الحسینی تصریح کرد: با رویکرد جدید این مرکز مدتی است که پایگاه جامع الاحادیث با آدرس noorhadith.ir را تولید و عرضه شده است که با افزوده شدن قابلیت‌های خوبی که دارد، در مراسمی رونمایی می‌شود.

وی ادامه داد: مراسم رونمایی از این اثر روز ششم اردیبهشت ماه از ساعت 10 تا 12 در مرکز نور و با حضور آیت الله خاتمی انجام خواهد شد.

الحسینی بیان کرد: همچنین معجم موضوعی بحارالانوار 2 و کتاب اربعه نیز در این مراسم رونمایی خواهد شد و حجت‌الاسلام بهرامی توضیحاتی پیرامون این نرم‌افزار ارائه و آیت‌الله خاتمی نیز سخنرانی می‌کند.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین بهرامی، مدیر گروه علوم حدیث مرکز نور نیز با اشاره به ویژگی پایگاه جامع‌الاحادیث گفت: این مجموعه محصول تلاش قریب به سه دهه محققان در زمینه حدیث است؛ در این مجموعه قریب به اتفاق کتب حدیثی اعراب خورده است؛ همچنین نشانه و فرمت‌گذاری در تمامی کتب حدیثی صورت گرفته است.

بهرامی بیان کرد: یکی از مهمترین دستاوردهای این پایگاه مباحث متن‌کاوی است؛ در گذشته قوت جستجو از ویژگی‌های تولیدات مرکز نور بود ولی هم اکنون پردازش متن کاوانه در دستور کار قرار دارد.

مدیرگروه علوم حدیث مرکز نور افزود: در این پایگاه عمده منابع حدیثی شیعه یعنی 199 عنوان کتاب در قالب بیش از 393 هزار حدیث گردآوری شده است.

وی بیان کرد: مهمترین اختلاف ماهوی این پایگاه با نرم‌افزار آن این است که نرم‌افزار یک کتابخانه بود ولی این پایگاه، فهرست مجموعه احادیث است و ویژگی‌های هر کدام قابل ملاحظه است.

بهرامی عنوان کرد: از ویژگی‌های این مجموعه گروه‌بندی احادیث و ارائه لیست غیرتکراری است که 230 هزار حدیث غیرتکراری را شامل است.

مدیر گروه علوم حدیث مرکز نور عنوان کرد: این مجموعه قابلیت مقایسه احادیث را هم دارد؛ ضمن اینکه پرونده‌ای از اطلاعات هر حدیث را بیان می‌کند مثلا برای حدیث کافی سه ترجمه و 5 شرح ذکر شده است و برای اولین بار امکان مشابه‌یابی معنایی احادیث نیز با فرمول‌های متن کاوی فراهم است.

بهرامی با بیان اینکه اطلاعات سندی هر حدیث، حداقل برای صدهزار حدیث بیان شده است تصریح کرد: اطلاعات برخی احادیث برای احادیث دیگر نیز به اشتراک گذاشته می‌شود؛ مجموعه فیلترهای ارائه شده روی احادیث نیز از دیگر ویژگی‌های آن است.

وی افزود: برای اولین بار این امکان فراهم شده است تا احادیث هر امام به صورت جداگانه قابل ملاحظه باشد؛ ضمن اینکه استفاده از تکنولوژی بومی امکان هک را از این مجموعه‌ها می‌گیرد.

بهرامی با بیان اینکه در زمینه احادیث اهل سنت نیز پایگاهی با عنوان جوامع حدیثی فریقین 2 در حال تولید است ادامه داد: امکان ایجاد کتابخانه شخصی، امکان مشارکت کاربران در تولید اطلاعات، دسترسی آزاد محققان از قابلیت‌های این پایگاه است؛ همچنین جستجوی ما ارتقاء خواهد یافت و جست‌وجو در ترجمه نیز افزوده می‌شود، ضمن اینکه مجموعه احادیث اهل سنت و شیعه در کنار یکدیگر جمع خواهد شد.

مدیر گروه علوم حدیث مرکز نور ادامه داد: این کار زیرساخت بسیاری از فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی در حوزه علوم حدیث است و هر کسی بخواهد روی احادیث و ترجمه و شرح آن فعالیت تحقیقی کند، نیازمند این زیرساخت است که حاوی نسل جدید جوامع حدیثی متناسب با نیازهای روز است.

بهرامی با اشاره به معاجم موضوعی تصریح کرد: قریب به 16 سال طول کشیده تا محققان مجموعه احادیث بحار را موضوع‌برداری کردند.

بهرامی افزود: در بحار و کتب اربعه استخراج موضوعی انجام شده و در دسترس محققان است و ساده‌سازی و تلاش شده تا قابلیت‌های موجود حفظ و فضایی برای ارتباط کاربر فراهم شود.

وی تصریح کرد: موضوع‌بندی احادیث بحار‌الانوار در معجم موضوعی بحار‌الانوار2 و موضوع‌بندی احادیث کتب اربعه در معجم موضوعی کتب اربعه نیز توسط این مرکز صورت گرفته و رونمایی خواهد شد.

وی بیان کرد: کاربران و محققان برای استفاده از پایگاه جامع حدیثی نیازی به پرداخت هزینه ندارند و با آسان‌ترین وجه می‌توانند برای تحقیقات خود بهره ببرند.

انتهای پیام

captcha