سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن پایان یافت/ اعلام نفرات برتر/ تجلیل از پیشکسوت قرآنی
کد خبر: 3709233
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۶

سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن پایان یافت/ اعلام نفرات برتر/ تجلیل از پیشکسوت قرآنی

گروه مسابقات ــ آیین اختتامیه سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشورمان، امروز، پنجم اردیبهشت‌ماه با سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد و در این مراسم، از استاد عبایی، پیشکسوت قرآنی و نفرات برتر قرائت بزرگسالان تجلیل به عمل آمد.

به گزارش ایکنا؛ آیین اختتامیه سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، عصر امروز، پنجم اردیبهشت‌ماه با حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام علی محمدی، نماینده ولی‌فقیه و رئیس سازمان اوقاف وامور خیریه و دیگر مسئولان کشوری و لشکری و پیشکسوتان قرآنی و قاریان و حافظان کشورمان و دیگر کشورمان، در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد.

این مراسم با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد و در ادامه نیز علیرضا رضایی افغانستان، حائز رتبه نخست این دوره از مسابقات در رشته قرائت به تلاوت آیاتی از سوره مبارکه احزاب پرداخت.

در ادامه کلیپی از روند برپایی سی و پنجمین دوره مسابقات به سمع و نظر حاضران در سالن رسید. سپس گروه نمایش مردان نقره ای به انتقال مفاهیم قرآنی در قالب نمایش پرداختند. سپس کلیپی در خصوص معرفی هیئت داوران این دوره از مسابقات ارائه شد.
در ادامه قرائت بیانیه هیئت داوران سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران توسط حمیدرضا مستفید، رئیس هیئت داوران این دوره از مسابقات قرائت شد و در ادامه نیز از حائزین رتبه‌های برتر رشته حفظ و قرائت سومین دوره مسابقات بین‌المللی حفظ و قرائت قرآن کریم روشندلان جهان اسلامی تجلیل به عمل آمد.
سپس کلیپی از سخنان مقام معظم رهبری به سمع و نظر حاضران در سالن رسید ودر ادامه حجت‌الاسلام علی محمدی، نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه سخنران دیگر این مراسم بود و گفت: خرسندیم با حضور 84 کشور از قاره‌های مختلف کشور با شعار یک کتاب؛ یک امت و 48 داوری متشکل از 24 داور خارجی و 24 داور ایرانی این مسابقات را برگزار کنیم.

سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن پایان یافت/ اعلام نفرات برتر/ تجلیل از پیشکسوت قرآنی
وی ضمن تشکر از دستگاه‌ها و نهاد‌هایی که در این مسابقات همراه اوقاف در برپایی این مسابقات بودند، اظهار کرد: طی این مسابقات همزمان پنج مسابقه بین‌المللی به اضافه یک برنامه پژوهشی وتحقیقی ـ قرآنی به یاری خداوند برگزار کردیم که شامل مسابقات بزرگسالان در مصلای امام خمینی(ره)، مسابقات طلاب در شهر قم و مرحله نهایی و اختتامیه دانشجویان جهان اسلام در مشهد مقدس و بانوان در رشته حفظ در هتل ارم و روشندلان در دو رشته حفظ و قرائت در مصلای امام خمینی(ره) است.
محمدی با تأکید بر اینکه برپایی این مسابقات از برکات نظام جمهوری اسلامی و الطاف الهی است، بیان کرد: با اظهار نظر داوران بین‌المللی این مسابقات ام‌المسابقات قرآن کریم است و درجهان اسلام بی‌نظیر است و هیچ کشوری نتوانسته برنامه قرآنی همزمان برپا کند که از آن تعبیر به المپیاد و جشنواره قرآنی می‌کنیم که از توانمندی‌های جمهوی سلامی ایران است که در همه مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی نماینده دارد که در این مسابقات شرکت کرده‌اند و رتبه آورده‌اند.
وی تصریح کرد: خدا را بر این نعمت شاکریم و امیدواریم خداوند به همه ما توفیق عطا کند که در خدمت قرآن باشیم که عزت مسلمین و نظام جمهوری اسلامی عمل به قرآن کریم است که در مدت 40 سال به رهبری امام خمینی(ره) و خلف صالح مقام معظم رهبری عمل کردیم و از خداوند خواهانیم که سال به سال این برنامه با شکوه‌تر برگزار شود.
سپس از برگزیدگان رشته حفظ دومین دوره مسابقات بین‌المللی بانوان با اهدای هدیه و لوح و تندیس تقدیر شد.

لاریجانی: فرهنگ؛ زیربنای بدون جایگزین در توسعه

در ادامه این مراسم علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی به سخنرانی پرداخت و گفت: معمولا در توسعه کشورها نگاه‌های متفاوتی به عرصه‌های گوناگون توسعه است، برخی از صاحب‌نظران توسعه فرهنگی را زیربنای توسعه کشور می‌دانند و برخی معتقدند یکی از عوامل توسعه در کشورها، موضوع فرهنگی است. من باورم بر این است که در توسعه کشورها موضوع فرهنگ زیربنای مهم و بدون جایگزین است.
لاریجانی افزود: بدون فرهنگ‌سازی توسعه کشورها رخ نمی‌دهد چرا که توسعه به بخشنامه‌های دولتی و قوانین نیست، آنها همه ابزار هستند، حکومت‌ها همه ابزار هستند و توسعه در کشورها با ارائه مردم است لذا باور آنها واطمینان آنها برای راهی که طی می‌شود، نقش اساسی در توسعه کشور دارد. در توسعه کشور چه از لحاظ فردی و چه اجتماعی، فرهنگ یک زیربنای یکتا است باید دید دراین مقوله چه چیزی نقش جوهری دارد. معمولا تعداد روزنامه‌خوان‌ها و کتاب‌خوان‌ها و کارهای فرهنگی ـ هنری را به عنوان نمادی از توسعه فرهنگی در کشورها از آن یاد می‌کنند و در محاسبات خود قرار می‌دهند و اگر کشوری روزنامه‌خوان و کتاب‌خوانش زیاد باشد، می‌گویند بسترهای توسعه روبه رشد است.

سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن پایان یافت/ اعلام نفرات برتر/ تجلیل از پیشکسوت قرآنی
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اما اینها همگی نشانه‌ها هستند و جوهر اصلی اینست که چه فکری برای استقامت یک جامعه باید داشت. پایداری یک جامعه در راهی که انتخاب می‌کند، اصالت دارد. من معتقدم در بین کارهای فرهنگی، آموزش‌های قرآنی و همین محافل نورانی بدون تردید در مقایسه سایر امور فرهنگی نقش برتر دارد.
لاریجانی عنوان کرد: علتش این است که هم در قرآن کریم و هم در روایات مختلف، جایگاه حاملان قرآن رفیع است و توسعه واقعی برای کشورها و کمال برای انسان‌ها این است که انس با قرآن داشته باشند و این سنت اسلامی است. سایر شاخص‌ها که برای توسعه کشور است را نفی نمی‌کنم اما باید با رجوع به شاخص‌های اسلامی، باید بدانیم که کدام شاخص می‌تواند انسان اسلامی و یا جامعه در تراز تفکر اسلامی شکل گیرد.
وی با اشاره به آیه «كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْكَ مُبارَكٌ»، بیان کرد: قرآن کتابی است که انسان‌ها را از ظلمات به نور می‌برد. نور در لسان اسلامی به سعه وجودی و کمال مربوط می‌شود، یعنی اگر فردی در درجه بالاتری از نورانیت قرار گیرد یا جامعه‌ای در مرتبه بالاتری از نورانیت قرار گیرد، یعنی کمال یافته است. در کمال الهی آمده «نَزَّلْنا عَلَیْکَ الْکِتابَ تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْ ءٍ»، آنچه که انسان‌ها را به رشد و کمال می‌رساند در این کتاب آمده است.

اعلام رتبه‌های برتر قرائت بزرگسالان/ تجلیل از استاد عبایی

سپس پنج رتبه برتر در رشته قرائت بزرگسالان مورد تجلیل قرار گرفتند و در ادامه از عبدالرسول عبایی، خادم وپیشکسوت قرآنی کشورمان به دلیل دو دهه عضویت و رئیس هیئت داوران مسابقات بین‌المللی قرآن کریم تجلیل به عمل آمد. در ادامه نواآوایی از زندگینامه وی به سمع و نظر حاضران در سالن رسید.
بنابر گزارش ایکنا، گروه اهل‌بیت(ع) از آذربایجان به اجرای دو قطعه با موضوع مناجات و عرض ارادت به ساحت مقدس محمد(ص) پرداخت و در ادامه نیز از پنج رتبه برتر رشته حفظ بزرگسالان تقدیر به عمل آمد.

سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن پایان یافت/ اعلام نفرات برتر/ تجلیل از پیشکسوت قرآنی
حسن ختام این برامه اجرای گروه همسرایی و همخوانی منتخب استان قم بود.
یادآور می‌شود، سی‌وپنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران با حضور شرکت‌کنندگانی از ۸۴ کشور جهان از ۳۱ فروردین‌ماه با حضور ۳۷۰ نفر در بخش‌های طلاب(به میزبانی قم)، بانوان(محل برگزاری هتل ارم)، روشندلان و آقایان(مصلای امام خمینی(ره)) برگزار شد. در ادامه نیز از ۷ تا ۹ اردیبهشت ماه، ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان به همت سازمان قرآنی دانشگاهیان جهاد دانشگاهی برپا می‌شود.

اسامی برترین‌های مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در تمامی بخش‌ها را اینجا ببینید.

سمیرا باباجهد انصاری

انتهای پیام

captcha