مسابقات قرآن دانشجویان فرصتی برای ارتباط جوانان کشورهاست
کد خبر: 3710095
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۹
داور اندونزیایی در گفتگو با ایکنا:

مسابقات قرآن دانشجویان فرصتی برای ارتباط جوانان کشورهاست

گروه بین الملل ــ مخلص محمد حنفی، داور اندونزیایی مسابقات بین المللی قرآن کریم دانشجویان مسلمان گفت: مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان، فرصت مناسبی برای ارتباط جوانان کشورهاست.

مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان فرصتی برای ارتباط جوانان کشورهاست

دکتر مخلص محمد حنفی، داور اندونزیایی از جمله داوران مسابقات بین المللی قرآن کریم دانشجویان مسلمان است که این روزها در شهر مشهد در حال برگزاری است و در ادامه مصاحبه ایکنا با این فعال قرآنی در پی می‌آید:

لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید در چه رشته‌ای داوری می کنید؟

مخلص محمد حنفی هستم، رئیس کمیته بازنگری قرآن‌ها و  کمیته‌های تفسیر در وزارت امور دینی کشور اندونزی؛ در این دوره از مسابقات هم در رشته حفظ داوری می کنم.

این مسابقات در تلوزیون پخش می شود، برگزاری مسابقات را به این شکل چطور ارزیابی می کنید؟ داوران هم نکاتی در مورد ادای حروف و روخوانی ذکر می کنند، آیا ممکن است که بینندگان و کسانی که به یادگیری قرآن و علوم قرآنی علاقهمندند از این نکات استفاده کنند؟

به صراحت بگویم این مسابقه بی نظیر است و در آن ابداع وجود دارد؛ زیرا فقط مسابقه نیست بلکه همانطور که گفتید، کارگاه علمی است برای دانشجویان تا از ملاحظاتی که اساتید بزرگوار اعضای کمیته داوری بیان می کنند استفاده کنند؛ فقط شرکت کنندگان نیستند که از این مسابقات بهره می برند بلکه بطور کلی همه اقشار مردم چون این مسابقه از تلوزیون پخش می شود و همه از آن استفاده می برند.

آیا تا کنون در مسابقات بین المللی قرآن که در آن شرکت داشته‌اید، مسابقاتی ویژه دانشجویان بوده است؟

این اولین باری است که من در مسابقات بین المللی ویژه دانشجویان شرکت می‌کنم. در اندونزی همه ساله مسابقات قرآن ویژه دانشجویان در سطح ملی برگزار می‌شود اما در سطح بین المللی، این اولین حضور من است. بنابراین، از این مسابقه استفاده می‌بریم و ان شاء الله می‌توانیم آن را در اندونزی در سطح ملی اجرا کنیم.

نقش این مسابقات در تشویق جوانان به ویژه دانشگاهیان را نسبت به حفظ و روخوانی قرآن، چگونه ارزیابی می‌کنید؟

 طبیعتا چنین مسابقاتی جوانان را به حفظ و تلاوت قرآن کریم تشویق می کند. همانطور که گفتم هم شرکت کنندگان از آن استفاده می کنند و هم عموم مردم. بنابراین از خلال این مسابقه، ما جوانان را به توجه به قرآن تشویق می کنیم و قرآن را حفظ می کنند؛ زیرا قرآن کریم مایه هدایت همه ماست و عروة الوثقی است که ما به آن چنگ میزنیم بویژه اینکه برای جوانان ما در برابر تاثیر جهانی شدن بویژه در زمینه فرهنگ به سان دژی مستحکم است. جوانان با تمسک جستن به قرآن کریم می توانند همانطور که پیامبر (ص) تاکید کرده اند از اخلاقیات خود محافظت کرده و متخلق به اخلاق قرآن کریم شوند.

در اندونزی آموزش قرآن (در سطح جامعه) چگونه است؟ آیا دانشگاه‌ها به قرآن اهتمام و توجه دارند یا آموزش قرآن به دانشکده‌های علوم دینی و قرآنی منحصر می شود؟

طبیعتا مسلمانان در کشورهای اسلامی قرآن را اساس کار خود در آموزش می دانند و به همین خاطر ما شاهد آموزش حفظ قرآن کریم در همه کشورهای اسلامی از جمله اندونزی هستیم؛ البته تعمق در تحقیقات قرآنی جزو تخصص های دانشکده های علوم دینی است اما دانشجویان در دانشگاه های دولتی ترتیب و درس های قرآنی و علوم اما در چند رشته محدود اما درس های مربوط به قرآن کریم را بیرون از دانشگاه آموخته اند بویژه اینکه امتحانات دانشجویان در دانشگاه ها فعالیت هایی در مسایل اسلامی و نشر مفاهیم قرآن و همچنین حلقه های قرآنی.

نقش مسابقات دانشجویان مسلمان را در تحکیم روابط میان جوانان و دانشگاهیان چگونه ارزیابی می کنید؟

این مسابقات که در سطح بین المللی برگزار می شود، فرصت خوبی برای ارتباط با جوانان تمامی کشورها است. قرآن عامل مهمی است که آنها را دور هم جمع میکند و قرآن تنها عاملی است که علیرغم تفاوت زبان ها و ملیت ها باعث یکپارچگی ما می شود؛ زیرا قرآن همیشه عامل وحدت و اجتماع بوده است به همین خاطر همه باید این فرصت را غنیمت بشمارند.

اگر صحبتی خطاب به جوانان و قشر دانشگاهی دارید، بفرمایید.

جوانان همه کشورهای جهان را دعوت می‌کنم که به قرآن کریم تمسک بجویند. تمسک به قرآن کریم با حب به قرآن شروع می شود و از نشانه های حب به قرآن، استمرار تلاوت و حفظ آن و در مرحله بعد، پیاده کردن ارزش های قرآن در زندگی روزمره است.

انتهای پیام

captcha