قوانین تغییر کرده است/ اربعین 97 بر اساس قوانین 2017 عراق
کد خبر: 3712016
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲
حیدری خبر داد:

قوانین تغییر کرده است/ اربعین 97 بر اساس قوانین 2017 عراق

گروه جامعه ــ دبیر ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه مسئولان عراقی اعلام کرده‌اند قوانین کشور آنها در سال 2017 تغییر کرده است و مباحث مربوط به اربعین بر اساس قوانین جدید اجرا خواهد شد، گفت: موکب‌داران باید بر اساس قوانین جدید عمل کنند.

قوانین عراق تغییر کرده است/ اربعین 97 بر اساس قوانین 2017 عراق

شهریار حیدری، مدیرکل امور مرزی وزارت کشور و دبیر ستاد مرکزی اربعین در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ با اشاره به حضور هیئت عراقی در ایران و برگزاری نشست‌های مربوط به اربعین 97 در خصوص خواسته‌های طرف عراقی از ایران، گفت: مباحث مطرح شده دو طرفه بود و ما درخواست‌های خود را مطرح کردیم، انتظار آنها هم عدم ورود غیرقانونی به کشور عراق بود که ما هم بر این مسئله تأکید داریم.

وی ادامه داد: طرف عراقی خواستار صدور ویزای انفرادی برای زائران اربعین است چرا که کنترل ویزای گروهی مشکل است که این مسئله خواست ما نیز هست.

حیدری با اشاره به اینک طرف عراقی اعلام کرده در قوانین این کشور تغییراتی ایجاد شده است و مسائل حقوقی بر اساس قانون 2017 در عراق اجرا خواهدشد، گفت: بر اساس قانون جدید عراق کسانی که بدون ویزا وارد عراق شوند بازداشت شده و مجازات می‌شوند که ما هم این مسئله را قبول داریم و تأکید می‌کنیم که هر کس بدون ویزا و بیمه نامه وارد عراق شود، کشور عراق مختار است که طبق قوانین و مقررات خود عمل کند.

وی رعایت نظم و مقررات را از دیگر خواست‌های مسئولان عراقی عنوان و اظهار کرد: بر اساس قوانین 2017 عراق ورود اتباع بیگانه به این کشور سخت‌تر شده و هیچ کش نباید بدون ویزا و گذرنامه وارد این کشور شود.

حیدری در پاسخ به این مسئله که سال گذشته موکب‌داران ایرانی به دلیل تغییر مدام قوانین عراق دچار مشکلات زیادی بودند، اطلاع‌رسانی در خصوص این قوانین چگونه صورت می‌گیرد؟ گفت: ستاد مرکزی اربعین 12 کمیته زیرمجموعه خود دارد که کمیته اسکان و تغذیه یکی از این کمیته‌ها است که مسئولیت آن بر عهده ستاد بازسازی عتبات عالیات است که مسئولان این ستاد نیز در جلسات ما حضور دارند و آخرین دستورالعمل‌ها و تغییرات قوانین به آنها اعلام می‌شود و از نظر اطلاع‌رسانی مشکلی وجود ندارد.

وی به تغییراتی که ممکن است بین قوانین ایران و عراق وجود داشته باشد نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس این تغییرات ممکن است اجازه انجام برخی امور به موکب‌داران ایرانی در عراق داده نشود و ما از موکب‌داران انتظار داریم طبق قوانین اعلام شده رفتار کنند.

بودجه‌ای برای عوارض گمرکی حمل و نقل به داخل عراق نداریم

دبیر ستاد مرکزی اربعین در پاسخ به این سؤال که در مذاکرات اخیر سه بندی که مطرح شده خارج از اختيارات تصميم گيری هيئت عراقی بود و برای بررسی و تصميم گيری نهايی به دولت عراق ارجاع داده می‌شود، چه مفادی هستند؟ گفت: بر اساس قوانین جدید عراق ارائه بخشی از تخفیف‌های ارائه شده در مرزها به موکب‌داران و ... به دولت عراق واگذار شده است (این تخفیف‌ها لغو نشده است) و دولت است که در خصوص این تخفیف‌های تصمیم‌گیری خواهدکرد، مسئله دوم هم این است که هر سال ماشین‌های موکب‌داران و رانندگان و کسانی که در حوزه خدمات در مرزها کار می‌کنند از پرداخت گمرکی به دولت عراق معاف بودند اگر چه سال گذشته بخشی از هزینه پرداخت شد اما امسال ما طرف عراقی را توجیه کردیم که هزینه موکب‌ها از طریق نذورات مردمی پرداخت می‌شود و ما بودجه‌ای برای عوارض گمرکی حمل و نقل به داخل عراق نداریم و دولت عراق باید با همان نگاهی که ما داریم به نذورات نگاه و عوارض دریافت نکند.

وی مسئله سوم را زمان تفاهم‌نامه عنوان کرد و گفت: نظر ما این است که تفاهم‌نامه سه ساله امضا شود و امیدواریم بعد از امضای تفاهم‌نامه توسط وزرای کشور ایران و عراق برنامه‌های ستاد مرکزی اربعین سرعت بیشتری بگیرد. البته هم ستاد مرکزی اربعین و هم 12 کمیته زیرمجموعه و نیز ستادهای استانی و شهرستانی در زمینه اربعین فعال شده و در حال برنامه‌ریزی هستند.

حیدری در پایان گفت: روز جمعه هیئت عراقی به کشور خود بازگشتند و ما تأکید کردیم در اولین فرصت پس از بازگشت به عراق این سه مورد را پیگیری کنند و با توجه به اختیاراتی که تیم عراقی داشت و تلاش‌های سفیر ایران در عراق به نظر نمی‌رسد مشکل خاصی پیش بیاید.

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
ستاره
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۷/۰۷/۲۹ - ۱۰:۳۷
0
0
سلام من هنوز در تاریخ 29/7/97 برای ویزای اربعین اقدام نکردم
ایا راهی هست که اقدام کنم و سریع ویزا بیاد یعنی یکی دو روزه بیاد؟کجا سریعتر این کارو انجام میدن لطفا اگه کسی راهی داره بگه خییییلی دوست دارم برم
captcha