ضرورت تقویت محتوا و ساختار آموزش ابتدایی/ راهکار افزایش سواد علمی و فرهنگی معلمان
کد خبر: 3716878
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۴
خنیفر تصریح کرد:

ضرورت تقویت محتوا و ساختار آموزش ابتدایی/ راهکار افزایش سواد علمی و فرهنگی معلمان

گروه جامعه ــ رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه ایجاد ظرفیت‌های جدید برای جذب دانشجو معلمان بیشتر می‌تواند به تربیت معلمان با سواد علمی و فرهنگی کمک کند، گفت: باید محتوا و ساختار آموزش ابتدایی را قوت بخشید.

معلمان

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان شب گذشته، یکم خردادماه، در نشستی صمیمی با خبرنگاران به جزئیات دیدار مقام معظم رهبری با فرهنگیان اشاره کرد و گفت: ساماندهی چندین هزار دانشجو از استان‌های سراسر کشور برای دیدار با مقام معظم رهبری کار بسیار سختی بود که با همکاری نیروهای انتظامی و هلال احمر، هماهنگی برای اسکان در حرم مطهر امام خمینی(ره) انجام شد.

خنیفر حمایت‌های وزیر آموزش و پرورش را مایه آرامش و دلگرمی دانشگاه فرهنگیان خواند و گفت: غفلت‌های متعددی طی چهار دهه اخیر در نظام تعلیم و تربیت کشور رخ داده است که باید آن را برطرف کرد و از مشکلات نهراسید چرا که مشکلات چیز جدیدی نیست و همیشه در اشکال مختلف وجود داشته است.

وی به پتانسیل‌های کشور اشاره و عنوان کرد: وجود ۱۳ میلیون دانش‌آموز نشان می‌دهد ما کشوری جوان و آماده خیز برداشتن هستیم، فقط نیاز به مدیریت داریم تا به تحول برسیم.

وی بر ضرورت حرکت بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و ساحت های شش گانه تأکید و تصریح کرد: معلمی که امروز در دانشگاه فرهنگیان تربیت می‌شود، معلمی برای هشت دولت است؛ بنابراین برای تربیت چنین معلمی باید برنامه‌ریزی‌های جدیدتر و کارآمدتری را به کار بست.

رئیس دانشگاه فرهنگیان در ادامه این نشست پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد و در زمینه کم‌رنگ بودن علاقه خانواده‌ها به حضور فرزندانشان در دانشگاه فرهنگیان گفت: این دانشگاه هنوز شناخته شده نیست و خانواده‌ها نمی‌دانند که چه مزایای رفاهی برای دانشجویان دارد؛ ما نیاز به تبلیغات داریم تا علاوه بر آشنایی خانواده‌ها با مزایای دانشگاه بتوانیم با تربیت معلم از کمبود معلم موجود در کشور نیز بکاهیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا مبنی بر تبیین برنامه‌های عملیاتی این دانشگاه به منظور تحقق شعار «تربیت معلم قیمتی؛ نه تربیت معلم به هر قیمتی» اظهار کرد: ایجاد ظرفیت‌های جدید برای جذب دانشجو معلمان بیشتر می‌تواند به تربیت معلمان با سواد علمی و فرهنگی کمک کند.

خنیفر به دانشگاه خوارزمی که در گذشته برای تربیت معلم بود اشاره و عنوان کرد: یکی از راه‌هایی که می‌توانیم از امثال دانشگاه خوارزمی استفاده کنیم، زنده کردن تعهد دبیری است که این برنامه را در دستور کار خود داریم و در حال انجام برنامه‌های مقدماتی آن هستیم.

ضرورت تقویت محتوا و ساختار آموزش ابتدایی 

وی بر ضرورت بهره‌مندی از فاضل ترین و خاص ترین معلمان برای دوران ابتدایی تأکید و تصریح کرد: باید محتوا و ساختار آموزش ابتدایی را قوت بخشید تا به سطح کشورهایی همچون فلاند، کره و ژاپن برسیم.

 رئیس دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به سوالی مبنی بر تعیین تکلیف تجمیع پردیس‌ها اظهار کرد: تجمیع پردیس‌ها فعلا در دستور کار نیست اما طرحی را با عنوان دانشگاه جامع تربیت معلم استانی در دست بررسی و مطالعه داریم تا در صورت تصویب بتوانیم ۳۱ دانشگاه 100 هکتاری برای ۳۱ استان ایجاد کنیم تا ریشه بی‌معلمی برکنده شود.

وی از اعلام آمادگی برای تربیت ۲۵ هزار معلم خبر داد و گفت: ۲۵ هزار ظرفیت خالی در دانشگاه فرهنگیان موجود است و ما آماده‌ایم تا در صورت تخصیص اعتبار در این زمینه اقدام کنیم.

استفاده از معلمان بازنشسته به شرط ...

رئیس دانشگاه فرهنگیان ضمن اعتقاد بر اینکه استفاده از بازنشستگان آموزش و پرورش به عنوان معلم کار غلطی نیست و باید از تجربه سایر کشورها و ساز و کارهایی که برای این امر استفاده کرده‌اند نیز استفاده کرد، تصریح کرد: سایر دانشگاه‌ها افرادی که تربیت می‌کنند برای آموزش نیست و نمی‌توان از آنها استفاده کرد. در یک افق شش تا هفت ساله با افزایش بودجه عمرانی می‌توان وضعیت تربیت معلم را بهبود بخشید.

وی خواستار نگاه سرمایه‌گذاری به آموزش و پرورش شد و گفت: نگاه به این نهاد تربیتی نباید حداقلی و مصرفی باشد. هیچ کشوری مراحل رشد و توسعه را طی نکرد مگر با توجه به آموزش و پرورش.

انتهای پیام

 

captcha