برگزاری نشست قرآن و تفسیر در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم
کد خبر: 3719357
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۱

برگزاری نشست قرآن و تفسیر در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

گروه بین‌الملل- نشستی با عنوان «قرآن و تفسیر» با سخنرانی سه نفر از اساتید ایرانی و عراقی در نمایشگاه بین‌المللی قرآن واقع در مصلای امام خمینی (ره) تهران برگزار شد.

برگزاری نشست قرآن و تفسیر در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

به گزارش ایکنا؛ محمد علی مهدوی راد و کاظم قاضی زاده اساتید دانشگاه تهران و تربیت مدرس در این نشست که چهارشنبه شب برگزار شد، به سخنرانی در خصوص ضرورت تدوین اصول تفسیر با الهام از روایات اهل بیت علیهم السلام پرداختند.

در این نشست همچنین حكمت عبيد الخفاجي استاد دانشگاه کوفه از شهر مقدس کربلا به صورت آنلاین برای حضار و مخاطبین اینترنتی این نشست، سخنرانی کرد.

محور اصلی بحث، تفسیر قرآن و ضرورت تدوین اصول تفسیر با الهام از روایات بود.

مهدوی راد با اشاره به دیدگاه های علامه طباطبایی گفت: اصولاً روایات در فهم قرآن بسیار مهم‌اند. با  توجه به نظریات علامه طباطبایی باید دید اهل بیت (ع) معلمند یا مفسر و یا هردو.

وی افزود: علامه طباطبائی فرمودند که معصومین معلم هستند و معلم جدای از مفسر است. من معتقدم معصوم حتی در جایی که مفسر است، معلم هم هست. چون به سبکی تفسیر می کند که تفسیر را تعلیم هم بدهد.

نشست قرآن و تفسیر در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

عبيد الخفاجي نیز درباره «اصطلاح و مصطلح» به سخنرانی پرداخت و تفاوت این دو را به کمک مترجم برای حاضرین و مخاطبان شرح داد.

وی گفت: جامعه امروز دنیا نیازمند درک مفاهیم قرآن است. امروز، الفاظ و معانی آن را باید همانگونه که مسلمانان صدر اسلام درک کردند، درک کرد. در این صورت امت اسلامی پیروز خواهد شد.

این استاد دانشگاه کوفه افزود: معانی و تفاسیر متن قرآن از مرزهای زمان و مکان و فرهنگ و حتی آموزه‌های داخلی هر قوم و ملتی فراتر است. درک معانی قرآن لزوماً باید از سوی معصوم باشد و نه غیر از آن. اگر این درک از سوی غیر باشد قابل قبول نیست.

در بخش دیگری از نشست نیز قاضی زاده به صحبت درباره تحليل نظریۀ قرآن‌بسندگی در تفسير پرداخت.

انتهای پیام

captcha