صحیفه سجادیه؛ کتاب کشش و کوشش
کد خبر: 3719431
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۱
در نمایشگاه قرآن مطرح شد؛

صحیفه سجادیه؛ کتاب کشش و کوشش

گروه اندیشه ــ حجت‌الاسلام غلامعلی در نشست تخصصی صحیفه سجادیه در نمایشگاه قرآن با بیان اینکه فهم و تاثیر این کتاب، نیازمند کشش و کوشش است، گفت: باید کششی در جان مخاطب ایجاد شود که این عبارات شریف را با جانش درک کند و کوششی در عرصه فردی و اجتماعی لازم است تا این دعاها موثر واقع شود.

صحیفه سجادیه؛ کتاب کشش و کوشش/ ضرورت تدریس صحیفه در مدارس و دانشگاه

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست صحیفه سجادیه از سلسله نشست‌های تخصصی دانشگاه قرآن و حدیث با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین احمد غلامعلی، رئیس دانشکده علوم و معارف قرآن کریم دانشگاه قرآن و حدیث، عصر پنج‌شنبه 10 خرداد ماه در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.
حجت‌الاسلام غلامعلی در این نشسست با بازخوانی چندین فراز از دعاهای شریف صحیفه سجادیه برای مخاطبان پرتعداد حاضر در جلسه اظهار کرد: باید با خدا صحبت کردن و نگرش به زندگی را از امام سجاد(ع) یاد بگیریم، ایشان در ضمن این دعاها می‌خواهند نگرش ما به هستی را هم عوض کنند مثلاً هنگام بیماری این دعا را می‌فرمایند که خدایا! تو را سپاس می‌گویم که تاکنون صحت و سلامتی داشتم! و در ادامه بیان می‌کنند: خدایا! نمی‌دانم شکر بیماری را به جای آورم یا شکر سلامتی، نمی‌دانم کدام به صلاح من است؟.

این پژوهشگر قرآنی در ادامه گفت: سوالی که بسیاری می‌پرسند این است که چگونه به این کتاب شریف مراجعه کنیم؟ یکی از بهترین کارها این است که از روی فهرست کتاب، متناسب با حال خود، دعا را انتخاب کنیم البته پیش از آن باید توجه داشته باشیم که صحیفه سجادیه کتاب کشش و کوشش است، باید کششی در جان مخاطب ایجاد شود که این عبارات شریف را با جانش درک کند و کوششی در عرصه فردی و اجتماعی لازم است تا این دعاها موثر واقع شود.

حجت‌الاسلام غلامعلی تاکید کرد: پیامبر اکرم(ص) در حدیثی به جناب اباذر می‌فرمایند دعا به همراه نیکوکاری اثر می‌کند، پس ما به وسیله صحیفه سجادیه از خدا می‌خواهیم گره از کارهای زندگی ما باز شود و ما نیز در مسیری که باید قدم برداریم و تلاش خود را انجام دهیم.

رئیس دانشکده قرآن دانشگاه قرآن و حدیث در حاشیه این نشست درباره اهمیت تدریس صحیفه سجادیه در مدارس و دانشگاه به خبرنگار ایکنا گفت: در حال حاضر کتابی واسط که معارف صحیفه سجادیه را به زبان کودکان و نوجوانان بیان کرده باشد و مناسب تدریس در مدارس باشد، وجود ندارد که این کمبود باید جبران شود. مثلاً شعرهای کودکانه، تصویرگری‌های جذاب و ... در این زمینه می‌تواند مفید باشد، درباره دانشگاه نیز دو سال است در رشته قرآن و حدیث، دو واحد به عنوان ادعیه و زیارات و صحیفه سجادیه اضافه شده است که قابل توسعه به سایر رشته‌ها است.

انتهای پیام

captcha