آغاز نام‌‌نویسی طرح اسوه/ افزودن بخش «حفظ» به نهمین دوره
کد خبر: 3722350
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۶

آغاز نام‌‌نویسی طرح اسوه/ افزودن بخش «حفظ» به نهمین دوره

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ مدیر طرح «اسوه» با اشاره به اینکه نام‌نویسی از علاقه‌‌مندان به این طرح از امروز آغاز می‌شود، گفت: بخش حفظ، بخشی جدیدی است که امسال به طرح اسوه اضافه و پسران 9 تا 12 سال می‌‌توانند به صورت مجزا در هر یک از دو بخش (قاریان و حافظان) نام‌نویسی کنند.

به گزارش ایکنا؛ نشست خبری نهمین دوره طرح آموزشی ـ تربیتی قاریان نوجوان و جوان با عنوان طرح «اسوه» امروز، 22 خردادماه با حضور محمد‌تقی میرزاجانی، مدیر طرح اسوه و سیدداود سجادی، معاون برنامه‌ریزی آموزشی طرح اسوه برگزار شد.

امروز؛ آغاز نام‌‌نویسی طرح اسوه/ افزودن بخش «حفظ» به نهمین دوره

میرزاجانی در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه طرح اسوه ویژه پسران 9 تا 12 سراسر کشور است، اظهار کرد: این طرح در دو بخش قاریان و حافظان از علاقه‌مندان ثبت‌ نام می‌‌کند.

مدیر طرح اسوه در ادامه با بیان اینکه هدف از برگزاری این طرح ثبت نام از قاریان و حافظانی است که برای اولین بار به طرح اسوه اضافه شده‌اند، اظهار کرد: در سال 93 بود که جامعه فرهنگی قرآنی عصر و شورای عالی قرآن پس از احساس نیاز در این طرح به یک جمع‌بندی رسیدند که برای قرآن باید کاری ریشه‌ای و اساسی صورت گیرد.

وی ادامه داد: علت این احساس نیاز این است که علی‌رغم رشد خوبی که در جامعه قاریان جمهوری اسلامی ایران شاهد هستیم به نظر می‌رسد این رشد و ارتقاء متناسب و متعادل پیش نرفته است. به این معنا که  بین کفه ابعاد فنی تلاوت قرآن نسبت به کفه مسائل اخلاقی که از لوازم جدی مورد انتظار در نخبگان قرآنی کشور است، تعادل برقرار نشده و بیشتر به مسائل فنی تلاوت قرآن پرداخته شده است که البته نتیجه هم داشته و قراء جمهورری اسلامی ایران در بالاترین سطح هنرنمایی می‌کنند.

میرزاجانی با اشاره به اینکه این سرمایه‌گذاری عظیم و توجه شایسته بود که در بُعد دیگر حرفه‌ تلاوت قرآن یعنی تربیت قرآنی هم مبذول می‌شد، بیان کرد: اما متأسفانه به هر دلیلی این مهم مورد غفلت قرار گرفته و کمتر به آن توجه شده است. البته این موضوع نافی این نیست که در جامعه قاریان کشور از چهره‌های شاخص و برجسته‌ای برخوردار هستیم که هم به عنوان قاری برجسته و هم به عنوان یک الگو و مرشد قرآنی فعالیت می‌کنند.

مدیر طرح اسوه تصریح کرد: در همین راستا و به جهت رفع این نگرانی‌ها طرح اسوه تصمیم گرفت بر روی قاریان نوجوان متمرکز شود  تا زمانی که در سن جوانی به اوج طراوت و نشاط تلاوت قرآن می‌رسند قاریانی باشند که از نظر فنی، قرائت و هم از نظر شخصیتی به عنوان الگو بتوانند، جریان‌ساز باشند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از سال 93 روند کاری نیز برای برگزار‌کنندگان این طرح هم شفاف نبود، اظهار کرد:  بعد از آن بنا را بر آن گذاشتیم تا طرح را در ابتدا به صورت یکساله و در ادامه سه ساله و پس از آن پنج ساله اجرا کنیم تا به بلوغ کافی برسد و پس از آن طرح را به عنوان طرحی هشت ساله دنبال کنیم.

میرزاجانی با بیان اینکه طرح اسوه هر دو سال یک بار از قاریان ممتاز و نوجوانان 9 تا 12 ساله سراسر کشور ثبت نام می‌کند، افزود: در نظر داریم تا نهمین دوره این طرح در پایان تابستان 97  با اجرای برنامه‌‌های متنوع برگزار کنیم.

امروز؛ آغاز نام‌‌نویسی طرح اسوه/ افزودن بخش «حفظ» به نهمین دوره

وی در ادامه با اشاره به اینکه طرح اسوه در دو حضوری در تابستان و زمستان به مدت یک هفته برگزار می‌شود، گفت: در دوره‌های حضوری که با حضور روحانیانی که از حوزه علمیه قم به عنوان مشاوران و مبلغان تربیتی حضور دارند به مسائل تربیتی قاریان توجه ویژه‌ای می‌شود چراکه امر تربیت قراء یک اصل است و مباحث اعقادی و احکام شرعی و آنچه که در حوزه اندیشه اعتقادی قاریان مورد نیاز است در دوره‌ها پرداخته می‌شود.

مدیر طرح اسوه بیان کرد: مباحث فنی قرائت نظیر صوت، تجوید، وقف و ابتدا و حفظ، دروس درک معنای آیات و علوم نهج‌البلاغه، ادعیه و زیارات، قواعد و مکالمه زبان عربی، اصول و مبانی ورزش و تغذیه، مواردی است که علاوه بر تلاوت قرآن جزو سرفصل‌های آموزشی قاریان قرار می‌گیرد. همچنین محافل انس با قرآن، ویژه‌برنامه‌هایی به مناسبت شهادت و میلاد ائمه(ع)، ملاقات با علما و شخصیت‌های قرآنی، اردوهای سیاحتی و زیارتی و همچنین ضبط و تولید قرائت قاریان جهت پخش در صدا و سیما از جمله برنامه‌هایی است که در این دوره‌ها اجرا می‌شود.

میرزاجانی با اشاره به اینکه در فواصل برپایی این طرح رد فصل تابستان و زمستان ارتباط با قراء برقارا است، ادامه داد: برنامه‌های نظیر مشاوره تلفنی مستمر و هفتگی در موضوعات مختلف تربیتی ـ اعتقادی در بخش‌های مختلف از جمله حفظ که نیازمند آن است که اساتید ارزیابی مستمری از حفظ قراء داشته باشند از جمله این برنامه‌ها است. همچنین ارزیابی‌های تلاوت در خلال فواصل و مسابقات در فضای مجازی با عنوان مسابقه فرازخوانی از فرازهای منتخب ماهانه و فصلی در طول سال انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در بخش قاریان طرح اسوه در حال حاضر 40 قاری عضو هستند که در این چهار سالی که از طرح می‌گذرد برخی از اعضا به سن جوانی نزدیک شدند که نام این طرح تکمیل شد و به «طرح آموزشی ـ تربیتی قاریان ممتاز نوجوان و جوان قرآن کریم اسوه» تبدیل شد که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و تلاش قراء کم کم اهداف طرح اسوه به ثمر می‌رسد.

مدیر طرح اسوه بیان کرد: عضوگیری جدید در بخش قاریان طرح‌ اسوه و حافظان طرح از ساعت 16 امروز، 22 خردادماه به صورت رسمی آغاز می‌شود و قاریانی که از درجه ممتازی خاصی برخوردار هستند مخاطبان ما هستند زیراکه کار ما یک کار عمومی نیست لذا کسانی که در بخش قرائت به امتیاری مورد قبول رسیده باشند قاریان ما در طرح اسوه خواهند بود، که می‌توانند به پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه طرح اسوه مراجعه و ثبت‌نام کنند.

وی گفت: این فراخوان هم از طریق رسانه‌ها و هم از طریق 100 استادی که جلسه‌داری و شاگرد‌داری می‌کنند اطلاع‌رسانی می‌شود همچنین به صورت مجرا درخواست می‌کنیم که اگر افرادی در زمینه قرائت و حفظ را می‌شناسند که خوش درخشیده‌اند را به ما معرفی کنند. همچنین از مؤسسات قرآنی نیز درخواست کردیم تا نخبگان قرآنی خود را معرفی کنند.

میرزاجانی اظهار کرد: با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در چند سال اخیر نسبت به حفظ قرآن داشتند طرح اسوه ترغیب شد تا بعد از کسب موافقت در زمینه قرائت در بخش حفاظ نوجوان هم طرحی مشابه با هدف شناسایی و گزینش نخبگان در زمینه حفظ قرآن و  تربیت حافظان ممتاز و تراز اسلامی برای تبلیغ و ترویج در سطح بین‌المللی و جهانی اجرا کند وهمچنین برای تکریم جایگاه حفاظ و الگوسازی برای اقشار مختلف جامعه کار حفظ را هم اجرا کرد.

امروز؛ آغاز نام‌‌نویسی طرح اسوه/ افزودن بخش «حفظ» به نهمین دوره

در ادامه این نشست، سید‌داود سجادی، معاون برنامه‌ریزی و آموزشی طرح اسوه با اشاره به اینکه متقاضیان ثبت نام در دو بخش حافظان و قاریان از امروز می‌توانند به پایگاه اطلاع‌رسانی طرح اسوه مراجعه کنند، اظهار کرد: در این پایگاه اطلاع‌رسانی به تفکیک برای هر دو بخش اطلاعاتی بارگذاری و شرایط عمومی و تخصصی در آنجا آورده شده است.

وی ادامه داد: قاریان در دو مرحله مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، مرحله اول آن برای عموم قاریان است که باید یک‌‌سری قطعات را تقلید کنند و به دبیرخانه طرح اسوه ارسال ‌کنند که بعد از کسب نمره ممتاز وارد مرحله دوم می‌شوند که متقاضیان باید همراه با یکی از والدین به دبیرخانه طرح اسوه مراجعه و بعد از مصاحبه قطعاتی را که کارشناسان مشخص می‌کنند به صورت حضوری مطابق با ضوابط و آئین‌نامه اجرا کنند.

سجادی با اشاره به اینکه آزمون طرح حافظان در تعداد مرحله با طرح قاریان متفاوت است، اظهار کرد: این طرح در سه مرحله انجام می‌شود، مرحله اول همچون بخش قاریان تقلید از دو قطعه است. در مرحله دوم کارشناسان به صورت تلفنی کیفیت و میزان محفوظات را در بازه زمانی 10 تا 20 تیرماه برسی می‌کنند و برگزیدگان این دو مرحله به مرحله سوم راه خواهند یافت که این مرحله بی شباهت به مرحله دوم بخش قاریان نیست، یعنی حفاظ باید به‌صورت حضوری همراه با یکی از اعضای خانواده برای مصاحبه حضور یابند و تأیید نهایی شرکت در طرح را دریافت ‌کنند.

معاون برنامه‌ریزی و آموزشی طرح اسوه از برگزاری نهمین دوره طرح در بازه زمانی اواخر مردادماه  تا اوایل شهریورماه سال جاری خبر داد و گفت: شرایط ثبت‌ نام حافظان قرآن هم همانند قاریان صورت می‌گیرد که هر کدام آئین‌نامه و ضوابط خاص خود را دارند که متقاضیان با ورود به سامانه طرح اسوه از جزئیات آن مطلع می‌شوند. همچنین وب سایت طرح اسوه در روزهای گذشته به‌روز شده و بخش‌های مختلفی به آن اضافه شده است.

گزارش تصویری این خبر را اینجا ببینید.

انتهای پیام

captcha