اسلام‌شناس آلمانی، بررسی قرآن و تطبیق با انجیل
کد خبر: 3724689
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱

اسلام‌شناس آلمانی، بررسی قرآن و تطبیق با انجیل

گروه بین‌الملل - «تیلمان ناگل»، شرق‌شناس و اسلام‌شناس آلمانی متولد سال 1942 میلادی در شهر «کوتبوس» ایالت براندنبورگ است.

اسلام‌شناس آلمانی؛ بررسی قرآن و تطبیق با انجیلبه گزارش ایکنا به نقل از کانال تلگرام اسلام و آلمان(اروپا)؛ پروفسور تیلمان ناگل(Tilman Nagel) تحصیلات خود را در دانشگاه «بن» آغاز کرد و در همین دانشگاه در رشته شرق‌شناسی و علوم ادیان دکترای خود را اخذ کرد.

او پس از تحصیل در دانشگاه گوتینگن به عنوان استاد رشته‌های اسلام شناسی و زبان و ادبیات عربی مشغول به کار شد.

تیلمان ناگل در میان اسلام‌شناسان معاصر آلمانی یکی از افرادی است که آثار مفصلی را نگاشته که به عنوان کتب مرجع میان دیگر اسلام‌شناسان آلمانی جا افتاده است.

به عنوان مثال کتاب «محمد، زندگی و افسانه» که سال 2008 به چاپ رسید، حدود هزار صفحه حجم دارد و یکی از مفصل‌ترین کتبی است که تا به حال درباره شرح زندگانی پیامبر به زبان آلمانی نگاشته شده است. این کتاب با شیوه تاریخ‌نگارانه و با دیدی تحلیلی بر اساس منابع مختلف(منابع غیر مسلمانان) به وجود پیامبر و زندگانی او پرداخته است.

او بر خلاف بسیاری از همکارانش که دست به ترجمه قرآن زدند به لحاظ معنا شناختی و محتوایی قرآن را بررسی می‌کند و در کتاب «قرآن، مقدمه، متون و توضیحات» به بررسی ادبی - تاریخی و کلامی قرآن می‌پردازد و در مواضعی در جایگاه مقایسه و تطبیق با انجیل به محتوای قرآن برآمده است.

تیلمان ناگل احاطه خوبی به زبان عربی دارد و بسیاری از تحقیقاتش گرایش‌های زبان شناختی نیز دارد و از طرف دیگر تحلیل و بررسی تاریخی مسائل نیز نزد وی از اهمیت بالایی برخوردار است.

اسلام‌شناس آلمانی؛ بررسی قرآن و تطبیق با انجیل

به واسطه فعالیت‌های پژوهشی و آثاری که ناگل منتشر کرده است او را می‌توان از اسلام‌شناسان دقیق و پر کار معاصر به حساب آورد؛ اما این به معنای بی نقص بودن کارها و برداشت‌هایش از اسلام نیست.

وی در گفت‌و‌گو با وب سایت خبری تحلیلی «دی پرسه» در نوامبر سال 2009 به این سؤال خبرنگار که آیا یک تفسیر صلح‌جویانه از اسلام امکان‌پذیر است یا نه، پاسخ می‌دهد که چنین چیزی امکان‌پذیر نیست و اساسا اسلام گرایشی به خشونت پرهیزی ندارد و قرآن در موارد مشخصی توصیه به روش‌های خشونت آمیز می کند. همچنین او توصیه دارد که «اسلام‌هراسی» نباید از اساس حذف شود چراکه معتقد است اسلام اساسا با حقوق بشر سازگاری ندارد؛ بنابراین باید نسبت به آن محدودیت‌هایی همیشگی وجود داشته باشد.

البته این نظر پرفسور ناگل منتقدان بسیاری دارد به ویژه از سمت مسلمانان و این انتقاد وارد می‌شود که تفاسیر و برداشت‌های تئولولوگ‌ها و نواندیشان مسلمانی را که معتقد به برداشت‌ها و تفاسیر دیگری از اسلام هستند، چندان مورد توجه قرار نداده است.

انتهای پیام

captcha